Podbehy naftových Felicií sa postupom času deformujú

Predné podbehy Škody Felicia sa pod náporom hmotnosti naftového agregátu 1.9 D pomaly deformujú.

18.12.2009 17:27
Škoda Felicia Foto:
Škoda Felicia
debata

Felicia bola prvým modelom, do ktorého začali v Mladej Boleslavi montovať naftový motor. Priaznivci škodovky si tak mohli konečne naplno užívať výhody nízkej spotreby a zažiť opojný pocit tankovať z čiernej pištole na čerpacej stanici. Po rokoch si však ťažký naftový motor pýta svoju krutú daň.

Felicia bola okrem iného známa aj karosériou s nízkou torznou tuhosťou. Verzie vybavené benzínovými hliníkovými motormi 1.3i si s nedostatočnou tuhosťou prednej časti karosérie ešte ako tak poradili, no pod hmotnosťou väčších štvorvalcov 1.6 8V či dokonca 1.9 D sa Felicie doslova zvíjali v bolestiach. Vysoká hmotnosť namáhala podbehy a tie sa postupne ohýbali a približovali k sebe. Výsledkom je rozšírenie rozchodu, zväčšenie odklonu predných kolies a „rozhodenie“ geometrie prednej nápravy. Výrobca preto vybavoval Felicie 1.6i a 1.9 D tyčovou rozperou medzi horným uložením predných tlmičov. Kto však z nejakých dôvodov túto rozperu z auta odstránil (napr. pri oprave po nehode) a nenamontoval ju späť, podbehy sa jednoducho ohli. Tento problém je „horúci“ najmä pri úžitkových pick-upoch, ktoré ich majitelia často preťažujú alebo prevádzkujú pri maximálnom zaťažení.

Naftový pick-up bol namáhaný ešte viac ako... Foto: Škoda Auto
Škoda Felicia pick-up Naftový pick-up bol namáhaný ešte viac ako hatchback.

Pri kúpe naftovej Felicie si určite skontrolujte prítomnosť rozpery a odklon kolies na prednej náprave. Ak je podozrivo veľký (kolesá sú šikmo vyklonené, napr. ako na zaťaženej zadnej náprave Š 105/120) a pneumatiky sú zjazdené viac na vnútornej ako na vonkajšej strane, s veľkou pravdepodobnosťou sú zdeformované predné podbehy. Takémuto autu sa radšej vyhnite, jeho oprava je za rozumné peniaze takmer nemožná.

Ťažký naftový motor má negatívny vplyv aj na opotrebovanie prednej nápravy, najmä jej silentbloky. Ramená vydržia pomerne dosť, navyše sú lacné a ich výmena nie je komplikovaná.

Problémová remenica

V súvislosti s naftovým motorom 1.9 D by ste mali vedieť o jednom pomerne zradnom probléme. Rozvody sú poháňané remeňom, ktorý musíte meniť každých 90 000 km. Prenos sily z kľukového hriadeľa na spodnú remenicu zabezpečujú malý klin zasadený v plytkej drážke a tlakový spoj, ktorým je remenica pripevnená k čelu kľukového hriadeľa prostredníctvom skrutky. Pri každej demontáži a opätovnej montáži remenice musí byť použitá nová skrutka utiahnutá presne predpísaným uťahovacím momentom. Spoj sa nakoniec zaistí lepidlom. Spoj sa (najmä pri vypínaní motora) silovo namáha a malý klin časom svoju drážku rozšíri natoľko (trením sa opotrebuje), že jedného dňa sa remenica na hriadeli pretočí. Ak naraz dôjde k veľkej zmene polohy remenice, výsledkom je úplné „rozhodenie“ časovania a náraz ventilov do piestov. Popisovaný spoj remenice a kľukového hriadeľa výrobca upravil, ale stalo sa tak až na jar 2000, teda tesne pred ukončením výroby naftových Felicií. Prvým príznakom unaveného spoja remenice je zdĺhavejšie štarovanie (z dôvodu rozladenia pôvodného časovania vstrekovacieho čerpadla).

debata chyba
Články podľa značiek