Nissan Note (od 2005)

Note je ďalším zo zvláštnych Nissanov posledného obdobia, ktorý sa presne trafil do vkusu európskeho zákazníka. A aby si automobilka úspech poistila, postavila auto spoľahlivé ako za starých dobrých čias.

29.07.2009 10:43
Nissan Note Foto:
Nissan Note
debata

Nie je tajomstvom, že Nissan bol na tom s kvalitou a spoľahlivosťou krátko po spojení s Renaultom dosť biedne. Roky budovaný imidž spoľahlivých japonských áut dokázali francúzske kvalitatívne štandardy zdevalvovať na úroveň úbohej marketingovej frázy behom nečakane krátkeho obdobia. Nissan začal strácať pôdu pod nohami a keď chcel prežiť, musel zmeniť prístup. Ukážkovým príkladom toho, ako rýchlo dokáže globalizácia zničiť dobré meno predchodcu bola Almera N16. Kým totiž Almera N15 robila Nissanu len radosť, jej nástupkyňu by automobilka najradšej vymazala z histórie. A práve jej nasledovník vzal na seba neľahkú úlohu vrátiť japonskej automobilke spoľahlivosť, dobré meno a stratených zákazníkov.

Stalo sa tak v roku 2005, kedy prišiel na domáci japonský trh hranatý rodinný model Tone. Staval na priestrannej karosérii, poctivej technike a kvalite, ktorá Almere N16 tak chýbala. Novinka sa ujala, o rok neskôr preto dostala vstupenku aj na európske trhy.

Hranaté tvary si Európania obľúbili. Foto: Nissan
Nissan Note Hranaté tvary si Európania obľúbili.

Aktívne marketingové oddelenie posilnené úspechom japonského modelu Tone zmenilo jeho pomenovanie na Note a začalo mohutnú mediálnu kampaň. Našťastie sa kampaň mala v prípade nového Nissanu o čo oprieť a to, čo Note sľuboval v reklamách, skutočne aj naplnil. Možno s výnimkou neprirodzene naaranžovaných jázd po pláži s gýčovým surfom na streche a zuby ceriacou posádkou tlačiacou sa s rozloženým horským bicyklom v kufri. Každá automobilka to občas preženie.

Rázvor 2600 mm zaistil solídnu priestrannosť. Foto: Nissan
Nissan Note Rázvor 2600 mm zaistil solídnu priestrannosť.

Na začiatku predaja bol Nissan až príliš ambiciózny aj pri stanovovaní ceny. Jej výška vyrazila mnohým dych a hoci bol Note skutočne veľmi schopným autom a zaslúžil by si predajné úspechy, v predajniach ostal často opustený a sám. Aj to je jedna z príčin, prečo ich dnes v autobazároch veľa nenájdete.

Spoľahlivá konštrukcia

Japonskí konštruktéri boli po nútenom manželstve s Renaultom plní vzdoru a práve ten im pravdepodobne pomohol navrhnúť auto tak spoľahlivé, že predchádzajúca Almera vedľa neho vyzerala ako hrča starého železa.

Báť sa nemusíte ani dielenského spracovania. Foto: Nissan
Nissan Note Báť sa nemusíte ani dielenského spracovania.

Note je postavený na predĺženej platforme Nissanu Micra tretej generácie s rázvorom kolies 2600 mm, vďaka čomu boli zadné sedadlá použiteľné aj na dlhších cestách. Note navyše ponúkal dostatok miesta na hlavy, čo z neho v kombinácii s veľkou šírkou robilo veľmi priestranné auto. Napriek obrovským plochám presklenej plochy nebola karoséria mäkká a na nerovnostiach nevŕzga ani rokoch aktívnej služby na rozbitých cestách.

Na rodinné výlety je takmer ideálny. Foto: Nissan
Nissan Note Na rodinné výlety je takmer ideálny.

Hravé jazdné vlastnosti

Pri pohľade na jeho hranatú vysokú karosériu len málokoho napadlo, že to japonské čudo dokáže veľmi slušne jazdiť. Podvozok z modelu Tiida (vpredu spodné priečne ramená so vzperami McPherson, vzadu klasická náprava s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou) drží nakláňajúci sa rodinný Nissan zo všetkých síl. V niektorých situáciách vám dokonca ponúkne náznak zábavy a odskočenú zadnú nápravu uprostred brzdného manévru v ostrej zákrute. Chybičkou na kráse je len „mŕtve“ riadenie, ktoré s vami nehodlá pri rýchlej jazde komunikovať. Je to však rodinné auto a len málo zákazníkov je tak premotivovaných, aby sa hrali na majstrov volantu v aute ako je toto.

Nissan Note poteší aj jazdnými vlastnosťami. Foto: Nissan
Nissan Note Nissan Note poteší aj jazdnými vlastnosťami.

Veľmi dobré motory

Solídny prístup k stavbe auta cítiť aj pri ponuke motorov. Vyberte si základnú benzínovú jednaštvorku a nad jej výkonmi zavládne v rodine spokojnosť. Motor s výkonom 65 kW (88 k) a maximálnym krútiacim momentom 128 Nm nahradil legendárne motory radu GA. Má liatinový blok a hliníkovú hlavu, v ktorej sa točia dva vačkové hriadele. Na ich pohon slúži rozvodová reťaz s netypickou konštrukciou. Ventily majú mechanické vymedzovanie vôle, v praxi sa však vôľa takmer nikdy nemusí nastavovať. Výrobca dokonca neuvádza ani žiadny servisný interval, kedy by sa tak aspoň preventívne mohlo stať.

Jediným menším problémom tohto motora bola problematická rozvodová reťaz, ktorá sa niekedy „vyťahala“ a motoru spôsobovala varovné servisné hlásenia riadiacej jednotky. Nissan však zareagoval a zmenil materiál reťazí za kvalitnejší.

Výkonnejší motor 1.6 16V je úplne inej konštrukcie. Dokazuje to celohliníková stavba so suchými oceľovými vložkami a mierne pozmenený rozvodový mechanizmus (rovnako využívajúci rozvodovú reťaz) s menšou reťazou použitou na pohon olejového čerpadla. Dynamika tohto agregátu je priam ukážková. Zaberá už z nízkych otáčok a záťah nestráca na údernosti ani pri červenom poli otáčkomera. Počítajte len s kratšie odstupňovanou päťstupňovou prevodovkou od Renaultu, ktorá na diaľnici ženie motor do zbytočne vysokých otáčok.

Naftový motor 1.5 dCi dodal partnerský Renault. Ide o starý známy agregát so vstrekovaním Delphi, turbodúchdalom s variabilnou geometriou a jedným vačkovým hriadeľom v hliníkovej hlave valcov. Blok motora je liatinový. Obidve výkonové verzie spĺňajú emisnú normu Euro 4 bez filtra pevných častíc, takže odpadajú starosti s údržbou filtra. Pozornosť si vyžaduje len radiálne palivové čerpadlo, ktoré neznáša nekvalitnú naftu.

História modelu:
2005
Predstavenie modelu Tone na japonskom trhu.
2006
Uvedenie do Európy pod pozmeneným názvom Note. Benzínové motory 1.4 16V (65 kW/88 k) a 1.6 16V (81 kW/110 k). Naftový prepĺňaný štvorvalec 1.5 dCi 8V (50 kW/68 k a 63 kW/86 k).
2009
Mierna modernizácia.

Výhody:
komfortný podvozok
vnútorný priestor
spoľahlivosť

Nevýhody:
menší základný objem batožinového priestoru
pozícia za volantom
nekomunikatívne riadenie

Časté poruchy:
Opotrebované vstrekovače systému common-rail (Delphi 1.5 dCi), pretočené rozvodové koleso pri motore 1.5 dCi (zriedkavo ale predsa), nepravidelný chod benzínových motorov (poruchu riešili autorizované servisy novým softwarom riadiacej jednotky motora).

Naše odporúčanie:
Pri Nissane Note neurobíte chybu ani pri jednom motore. Základný štvorvalec 1.4 16V robí z Note veľmi živé auto, problémy nie sú ani s jeho spoľahlivosťou.

Komu z neznámych príčin chýba v základnej verzii výkon, väčší motor 1.6 16V uspokojí jeho túžby určite. Je to jeden z najlepších benzínových motorov v tejto objemovej kategórii. O spoľahlivosti platí to isté ako v prípade menšieho motora.

Európania sú posadnutí naftovými motormi, preto pre nich Nissan montuje pod kapotu Note turbodiesel 1.5 dCi. Obidve jeho verzie potešia príjemným záťahom, nízkou spotrebou a tichým chodom. Hľadajte kus s čo najmenším počtom najazdených kilometrov. Dobre si skontrolujte, či bol včas menený rozvodový remeň (po 120 000 km). Jedným očkom sa oplatí mrknúť aj na stav radiálneho čerpadla Delphi. V nejednom motore po konzumácii pochybnej nafty od suseda už stihlo kapitulovať.

debata chyba
Články podľa značiek