Už vyše roka píšeme o tom, ako postupne rastú ceny jazdených áut prakticky v celej Európe. Tie v roku 2021 dosiahli historicky najvyššie hodnoty. Aj keď sa stabilizovali a ku koncu roka dokonca začali mierne klesať, ruská invázia na Ukrajinu vytvorila bezprecedentnú situáciu na trhu s ojazdenými vozidlami vo východnej Európe a ceny opäť začali stúpať až niekam do rekordných oblastí.
Najsilnejší medziročný rast cien jazdených vozidiel mladších ako 5 rokov pocítili v 1. štvrťroku 2022 kupujúci v Čechách (cena sa zvýšila o 21,7 %) a v Nemecku (+ 18,5 %). Hneď za nimi nasleduje Slovensko, kde jazdené autá do 5 rokov veku medziročne zdraželi o 18,2 %.
Predpoveď, ktorá nám nevyšla
Koncom mája sme vyslovili predpoklad, že v najbližších mesiacoch budú ceny jazdených áut pokračovať v raste, no nie rovnomerne. Začnú sa viac rozovierať cenové nožnice medzi staršími a mladšími autami, pričom výraznejšie bude rásť cena tých novších.

Priznávame, že táto predpoveď nám absolútne nevyšla, stal sa totiž pravý opak. Na Slovensku jazdené autá do 5 rokov veku v priebehu posledných troch mesiacov zlacneli o 7,9 %, v Nemecku dokonca o 9,5 %. Podobný vývoj vidieť aj v Taliansku (tam zlacneli o 6,6 %). V Poľsku ceny rástli, aj keď minimálne a v Česku zostali de facto stabilizované.

A čo tento pokles spôsobilo? Podľa Viktora Holíka, šéfa slovenskej sekcie spoločnosti Carvago, ktorá vyššie uvedené údaje publikovala, je pokles cien jazdených áut čiastočne vyvolaný nižším záujmom o kúpu na prelome jari a leta, čo je faktor, ktorý sa každoročne opakuje, viac sa na ňom podieľa všeobecná neistota kvôli vojne na Ukrajine a postupné zvyšovanie výroby nových áut, čím sa časť dopytu presunula z kúpy jazdeného auta do objednávky nového. Najsilnejším faktorom zapríčiňujúcim pokles cien jazdených áut na Slovensku je ale podľa neho zvýšený dovoz starých áut s vysokým nájazdom kilometrov zo zahraničia.
Staršie autá, viac kilometrov
Len pre zaujímavosť: Priemerný vek dovážaného auta narástol len medzi prvým a druhým kvartálom 2022 o celý rok (!). To znamená, že priemerný rok výroby dovážaného auta je aktuálne 2016. Ešte radikálnejšie vzrástol priemerný nájazd dovezeného auta – a to až o 23,9 percenta na vyše 110-tisíc kilometrov. Výrazne rastie najmä dovoz naftových áut, vyhovujúcich starším emisným normám. V druhom kvartáli bol percentuálny podiel individuálne dovozených dieslov až 65 percent. Oproti prvým trom mesiacom tohto roku stúpol ich podiel až o 7,5 percenta.
Priemerné jazdené auto do 5 rokov veku stojí na Slovensku vyše 24-tisíc eur
Priemerná cena jazdeného auta do 5 rokov veku dosiahla v druhom kvartáli 24 500 eur, pri autách do 10 rokov veku to bolo 18-tisíc eur. Popri rastúcej popularite naftových áut si vysokú priazeň zachovali automatické prevodovky, ktoré boli zastúpené pri 56 percentách predávaných jazdených áut. Ide o rovnaký podiel ako v prvom kvartáli 2022. Priemerný nájazd predávaných áut z druhej ruky pokračuje v raste. Medzikvartálne zásadne narástol o takmer 24 percent, za posledný rok celkovo o 38 percent.
Zlacňovanie cien jazdených áut je však pravdepodobne len sezónnym krátkodobým výkyvom. „Na základe situácie z trhu je pravdepodobné, že zlacnenie jazdených áut je len dočasný pokles, ktorý nebude dlho trvať. Najväčší vplyv na vývoj cien áut majú cenovky nových áut. Tie budú ďalej rásť, keďže komplikácie pri výrobe áut naďalej trvajú a k tomu automobilky obmedzujú výrobu lacnejších, menších modelov a sústreďujú sa na vozidlá s vyššou maržou. To platí aj pri malých autách, ktorých cenová hladina stúpla najvýraznejšie aj kvôli povinnému nasadzovaniu nových, drahších technológií. Tento vývoj bude nahrávať opätovnému zdražovaniu jazdených áut,“ prognózuje Holík.
Najpopulárnejšie značky, najviac predávané modely
Pozrime sa aj na niektoré aktuálne čísla z mesiacov apríl až jún. Prvá päťka v rebríčku najpopulárnejších modelov sa dlhodobo nemení: zastúpenie v nej má len koncern Volkswagen modelmi Škoda Octavia, Superb a Fabia a VW Passat a Golf. Obom spomínaným značkám koncernu sa podarilo zvrátiť pokles v podiele medzi jazdenými autami z úvodu tohto roka. Volkswagen už dokonca prekonal pôvodný trhový podiel spred roka. Z ďalších značiek sa posilnil predaj jazdených áut značky Audi, naopak menej sa predalo Mercedesov.
Top 5 značiek v predajoch jazdených áut v 2. štvrťroku 2022:
1Q 2021 | Podiel (%) | 1Q 2022 | Podiel (%) | 2Q 2022 | Podiel (%) |
---|---|---|---|---|---|
Škoda | 20,0 | Škoda | 13,3 | Škoda | 15.7 |
VW | 13,7 | VW | 9,4 | VW | 14.0 |
Audi | 6,6 | BMW | 8,7 | BMW | 9.2 |
Kia | 6,0 | Mercedes-Benz | 8,1 | Audi | 8.1 |
BMW | 5,9 | Audi | 5,7 | Mercedes-Benz | 6.9 |
V rebríčku najpredávanejších áut vidíme zmeny za prvou päťkou áut z koncernu VW. Do popredia sa pretlačili modely luxusných značiek BMW 3 a 5, Audi A4 a A6 a tiež VW Tiguan. Z TOP 10 tak vypadli dlhodobo populárne modely ako Kia Ceed či Hyundai i30.
Top 10 najpredávanejších jazdených áut na Slovensku v 2. štvrťroku 2022:
1Q 2021 | 1Q 2022 | 2Q 2022 | |
---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
2. | Škoda Superb | Škoda Superb | Škoda Superb |
3. | VW Passat | VW Passat | VW Passat |
4. | VW Golf | VW Golf | VW Golf |
5. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Fabia |
6. | Kia Ceed | Kia Ceed | BMW 5 |
7. | VW Tiguan | Hyundai i30 | VW Tiguan |
8. | Audi A4 | Audi A6 | Audi A6 |
9. | Hyundai i30 | Kia Sportage | Audi A4 |
10. | Audi A6 | BMW 5 | BMW 3 |