Dacia má len tri hviezdičky

Bezpečnostné konzorcium Euro NCAP poslalo proti bariére ďalších pätnásť modelov áut. Výsledky by boli veľmi pozitívne, nebyť jednej čiernej ovce.

27.12.2012 09:02
Euro NCAP - Dacia Lodgy Foto:
Najväčším sklamaním ostatnej série crash testov je rodinné MPV Dacia Lodgy. Prasknutá podlaha a deformácia predných stĺpikov sa nezaobišli bez penalizácie. Výsledkom sú skromné tri hviezdičky.
debata (9)

Na rozdiel od štrnástich hodnotených áut od malého Fordu Fiesta cez Škodu Rapid a hybridné Volvo V60 Hybrid až po luxusný Range Rover, ktoré si odniesli najvyššie 5-hviezdičkové ocenenie, získal rumunský rodinný van Dacia Lodgy len zahanbujúce tri hviezdičky. Je to jeden z vôbec najhorších výsledkov za posledné roky a veľmi zlá vizitka pre model určený pre rodiny s deťmi.

Cenovo orientované Lodgy nesklamalo len zlým hodnotením v oblasti asistenčných systémov (29 %), keďže neponúka sériovo stabilizačný systém ESC a obmedzovač rýchlosti je iba za príplatok. To by sa mu dalo odpustiť, rovnako ako veľmi nízka ochrana chodcov (44 %). Horšie je, že Lodgy nepresvedčilo ani ochranou vlastnej posádky. Priestor pre cestujúcich sa ukázal ako nestabilný. Pri čelnom náraze sa zdeformovali predné stĺpiky, podlahový panel a tunel hnacieho ústrojenstva sa dokonca utrhli a ohrozili nohy vodiča. Zato bolo Lodgy penalizované. „Je to veľké sklamanie“, povedal na adresu Dacie Lodgy Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP. „O to väčšie, že výsledky prichádzajú len týždeň po tom, ako bolo nová Dacia Sandero uvedená v Južnej Amerike pod značkou Renault. Zákazníci očakávajú pri Dacii kompromisy v komforte a vo výkone, ale bezpečnosť by mala byť prvoradá bez ohľadu na to, koľko za svoje vozidlo platia.“

Vo veľmi dobrom svetle sa ukázal Opel Mokka. Foto: Euro NCAP
Opel Mokka Vo veľmi dobrom svetle sa ukázal Opel Mokka.

Drobné výhrady si však vyslúžili aj niektorí 5-hviezdičkoví premianti. Volkswagenu Golf Euro NCAP vytklo, že napriek sériovému nasadeniu najmodernejších asistenčných systémov, napríklad multikolíznej brzdy, ktorá zabraňuje sekundárnym nárazom po kolízii, mu chýba obyčajná signalizácia nezapnutých pásov na zadných sedadlách. Veľký Range Rover zas stratil body za nevhodnú konštrukciu opierok hláv, ktoré poskytujú len hraničnú ochranu krčnej chrbtice pri náraze zozadu.

V ochrane dospelej posádky sa predviedol aj... Foto: Euro NCAP
Hyundai Santa Fe V ochrane dospelej posádky sa predviedol aj Hyundai Santa Fe.

Naopak, uznanie si vyslúžilo nové Volvo V60 Plug-in Hybrid, ktoré ponúka rovnakú bezpečnosť ako jeho konvenční súrodenci, hoci je aj s akumulátormi ťažšie až o 350 kg. Zaujala aj malá Fiesta a jej nový systém MyKey, ktorý umožňuje rodičom mladých šoférov obmedziť maximálnu rýchlosť auta, hlasitosť autorádia, zvýšiť intenzitu upozornenia na nezapnuté bezpečnostné pásy či znemožniť deaktiváciu stabilizačného systému ESC.

Výsledky Euro NCAP (november 2012)
Model hodnotenie dospelí (%) deti (%) chodci (%) asistent. systémy (%)
Dacia Lodgy *** 72 % 77 % 44 % 29 %
Fiat 500L ***** 94 % 78 % 65 % 71 %
Ford Fiesta ***** 91 % 86 % 65 % 71 %
Ford Kuga ***** 94 % 86 % 70 % 100 %
Hyundai Santa Fe ***** 96 % 89 % 71 % 86 %
Mercedes-Benz A ***** 93 % 81 % 67 % 86 %
Mitsubishi Outlander ***** 94 % 83 % 64 % 100%
Opel Mokka ***** 96 % 90 % 67 % 100 %
Range Rover ***** 91 % 84 % 63 % 86 %
Seat Leon ***** 94 % 92 % 70 % 71 %
Seat Toledo ***** 94 % 80 % 69 % 71 %
Škoda Rapid ***** 94 % 80 % 69 % 71 %
Subaru Forester ***** 91 % 91 % 73 % 86 %
Volvo V60 Plug-In ***** 93 % 83 % 65 % 100 %
VW Golf VII ***** 94 % 89 % 65 % 71 %
9 debata chyba
Články podľa značiek