Lancia Thema predstavovala koncept typickej talianskej limuzíny osemdesiatych rokov. Elegantná hranatá karoséria ukrývala interiér plný prísnych geometrických liniek a jej velúrové sedadlá rozmaznávali posádku rovnako dobre ako najluxusnejšie sedacie súpravy. Mala štýl a vyžarovala niečo, čím sa nemohli nemecké ani francúzske limuzíny tej doby pochváliť. Na rozdiel od nich sa však dokázala behom pár rokov rozpustiť v kyslých dažďoch a jej elektrické obvody pracovali vždy podľa vlastného algoritmu. Slušne povedané, v spoľahlivosti a odolnosti trochu zaostávala. Ani to však bláznivých Talianov neodradilo od ďalších riskantných krokov. Jedným z nich bola aj Thema 8.32 – auto, z ktorého striekal testosterón na všetky strany.
Útok na zberateľov
Dodnes je ťažké sa dopátrať po skutočnom dôvode vzniku tejto verzie. Pravdepodobne o ňom vedia to len samotní konštruktéri a človek, v ktorého hlave sa na nejakom večierku plnom alkoholu myšlienka exotickej Themy narodila. Jedno je však isté, jej tvorca autá bezhranične miloval.
Dnes je verzia 8.32 vyhľadávanou zberateľskou kuriozitou, ktorej hodnota zo dňa na deň stúpa. S obyčajnou Themou toho veľa spoločného nemala, pod jej prednú kapotu totiž konštruktéri napasovali veľký osemvalec z Ferrari 308, upravenú päťstupňovú manuálnu prevodovku a za motor primontovali špeciálne ladený výfuk. Výsledkom bola Thema, ktorá trhala ušné bubienky a pri vytáčaní motora revala ako čistokrvné Ferrari. Z každej jazdy robila silne návykovú adrenalínovú záležitosť a hoci mala pomerne neškodných 158 kW/215 k (neskôr kvôli katalyzátoru dokonca len 151 kW/205 k), vyžadovala si pevnú ruku. Nešlo ani tak o dynamiku v priamke, hoci hodnoty 240 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,8 s hovorili samé za seba, ale už bežná Thema 3.0 V6 ťahala pri akcelerácii tak za volant, že nebol problém ju pri troche nepozornosti omotať o najbližší stĺp pri ceste. S osemvalcom nad prednými kolesami túto necnosť priam násobila. Spojte si to s podvozkom, ktorý len tak tak krotil motor 2.0 Turbo i.e. 16V a máte výsledok, pred ktorým mali rešpekt aj skúsení vodiči.
Len pre vyvolených
V roku 1992 sa v Nemecku Thema 8.32 predávala za 85 000 DM, pre lepšiu predstavivosť, bol to takmer dvojnásobok toho, čo stála luxusne vybavená verzia s motorom 3.0 V6. O skromnejších motorizáciách ani nehovoriac. Skrátka, už vtedy si výrobca cenil výnimočnosť týchto áut natoľko, že ich predával za absurdné ceny. Napriek tomu sa po nich zaprášilo. Kto sa totiž ukázal v Theme 8.32, bolo jasné, že mu konto preteká peniazmi.
Pravdou však je, že racionálnych dôvodov na jej kúpu veľa nebolo. V spodných otáčkach jej chýbal ťah a v pružnom zrýchlení ju dokázala prekonať verzia s prepĺňaným dvojlitrom. Ak sa však vodič nenechal vystrašiť zvukom vytočeného osemvalca, tesne pred červeným poľom otáčkomera sa z Themy 8.32 stala neporaziteľná šelma, ktorá okolie strašila dynamikou aj akustikou hodnou áut z Maranella.
Drahé problémy
Problém nastal, keď sa motor jedného dňa zastavil. V bežných servisoch Lancie si s ním nevedeli rady a aj dnes, s odstupom rokov, k nemu potrebujete osobného mechanika, ktorý si rozumie s tvrdohlavosťou agregátov Ferrari. Hovorí sa, že len nastavenie rozvodov je procedúra, ktorá si žiada kopec nervov, odborné znalosti a mimoriadny cit pre hodinársku prácu. Jednoduché to nie je ani so zháňaním náhradných dielcov. Jednoducho, fungujúci vzťah s Themou 8.32 si musí každý pekne oddrieť.
Akoby nikdy neexistovali
Dva roky po exkluzívnej Theme 8.32 Lancia predstavila Deltu HF Integrale 8V a natrvalo sa stala stelesnením túžob najväčších chuligánov za volantom. Bolo to obdobie Lancie plné úspechov v tajných pouličných pretekoch, na skutočných pretekárskych tratiach ale aj v mysliach fanúšikov, ktorých počet narastal geometrickým radom. No tak, ako každá zábava, muselo aj obdobie hojnosti a ukazovania sa na výslní raz skončiť. Podľa nového vedenia automobilky bol účet za zábavu až príliš veľký a roky budovaný imidž neporaziteľných šampiónov značka niekoľkými nešťastnými rozhodnutiami trestuhodne zašlapala do zeme. Rozbláznené Delty HF Integrale a projekty ako Thema 8,32 sa stali minulosťou, na ktorú automobilka akoby úmyselne zabudla. A smutné je, že sa na tom dodnes nič nezmenilo.
Romery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4590/1758/1435 |
Rázvor (mm) | 2660 |
Rozchod vpredu (mm) | 1494 |
Rozchod vzadu (mm) | 1484 |
Objem kufra (l) | 550 |
Objem palivovej nádrže (l) | 70 |
Technické údaje – Lancia Thema 8.32 Kat (1992) | |
---|---|
Motor | Ferrari V8 |
Zdvihový objem (cm3) | 2927 |
Valce/ventily | 8/32 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 81 × 71 |
Kompresný pomer | 9,5:1 |
Max. výkon (kW/min-1) | 151/6750 |
Max. krút. moment (Nm/min-1) | 263/5000 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1410 |
Max. rýchlosť (km/h) | 234 |
0–100 km/h (s) | 7,2 |
Priemerná spotreba (l100 km) | 12,2 |