Kým Mercedes-Benz predstavil svoj dieselový model 260D už v roku 1936, Peugeot produkoval od roku 1955 Peugeot 403 Diesel a Golf tankoval naftu od roku 1976, BMW nebolo nafte naklonené ešte ani v sedemdesiatych rokoch. Vládlo presvedčenie, že vznetový motor jednoducho neladí so športovým imidžom značky.
Pod tlakom ropnej krízy a rastúcich cien palív nakoniec vedenie kapitulovalo. Prvý dieselový model BMW 524td sa svetu ukázal v roku 1983 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Nedôvera mníchovskej značky k nafte mu však nakoniec prospela. BMW skonštruovalo motor, o ktorom mohla konkurencia len snívať.
Radový preplňovaný 6-valec (M21), inšpirovaný benzínovými agregátmi z Mníchova, ponúkal z objemu 2,4 litra maximálny výkon 85 kW a krútiaci moment 210 Nm. To stačilo na to, aby BMW 524td vstúpilo do konkurenčného boja s prívlastkom najrýchlejšieho osobného vozidla s naftovým motorom. Na stovku akcelerovalo za 12 sekúnd a dosahovalo maximálnu rýchlosť 180 km/h.
Úspech bol prakticky okamžitý. Nový motor si zamilovala dokonca aj inak nedôverčivá nemecká motoristická tlač. Po štarte predaja, ešte v tom istom roku, sa BMW 524d stalo najpredávanejšou verziou modelového radu 5. Motor sa rozšíril aj do menšieho radu 3 a v ponuke sa objavili slabšie nepreplňované verzie 524d a 324d (63 kW). Vo výrobe sa prvá generácia dieselového motora udržala do roku 1991. Nasledovala ďalšia, známa najmä z BMW 530td a 530tds s medzichladičom stlačeného vzduchu.
Od roku 2000 prešli naftové motory BMW na systém priameho vstrekovania paliva common-rail. A výkony neustále rástli. Základný dieselový 6-valec ponúka dnes 190 kW, čo je viac než dvojnásobok pôvodného motora. Na vrchole stojí famózne dieselové tri-turbo pre BMW M550d s výkonom neuveriteľných 280 kW! Pre BMW to znamená opäť zisk titulu najrýchlejšieho diesla na svete.