Jaguar dieselu neveril. Po desiatich rokoch je všetko inak

Britský Jaguar odolával naftovým motorom celé desaťročia. Prvý dieselový „Jag“ prišiel na svet až v roku 2003. Bez nafty by však už táto britská značka pravdepodobne neexistovala. Osem z desiatich Jaguarov dnes totiž tankuje diesel.

10.11.2013 07:00
Jaguar-X-Type Foto:
Prvým dieselovým Jaguarom bol model X-Type z roku 2003. Motor si požičal z Mondea.
debata (1)

Mercedes prišiel s naftovým motorom v osobnom aute už v roku 1936, BMW v roku 1983, Audi v roku 1989 a Jaguar? Ten nevedel prísť nafte na meno ešte celé roky. Vo vedení britskej automobilky nevládla zhoda v názore, či diesel pomôže, alebo skôr uškodí povesti značky. Konkurencia už pri tom dávno profitovala z predaja prémiových naftových modelov a zákazníci si nevedeli vynachváliť ich nízku spotrebu.

Odpor britskej značky k nafte však pramenil aj zo skutočnosti, že pozícia Jaguaru v Európe sa v osemdesiatych ani deväťdesiatych rokoch nemohla rovnať nemeckej prémiovej konkurencii, ale ani postaveniu švédskeho Volva. Väčšina produktov smerovala do USA, kde diesely nemali nikdy na ružiach ustlané. Vyvíjať naftový motor pre Európu tak bolo pre Jaguar extrémne riskantné a drahé.

Štvorvalec  2,0 D s výkonom 96 kW pochádzal zo... Foto: Jaguar
Jaguar 2,0 D motor Štvorvalec 2,0 D s výkonom 96 kW pochádzal zo spolupráce Fordu a koncernu PSA. Jaguar ho však mierne upravil, najmä z dôvodu zníženia vibrácií a hlučnosti.

Rastúci trh prémiových naftových áut však nemohol Jaguar ignorovať donekonečna. Najprv sa v deväťdesiatych rokoch pokúšal získať renomované radové naftové 6-valce od BMW, v tom čase nepochybne najlepšie naftové motory na svete, no nepochodil. Ľady sa prelomili až v roku 2003. No Jaguar išiel na vec opatrne. Prvý naftový motor nesmeroval pod kapotu jeho prestížnych limuzín S-Type a XJ, ale do nového malého modelu X-Type, ktorý bol v ponuke od roku 2001. Mimochodom, toto auto zbúralo aj ďalšie konvencie. X-Type bol zároveň prvým Jaguarom s karosériou kombi.

Voľba odštartovať kariéru dieselov v X-Type mala aj oveľa prozaickejší dôvod. Jaguar totiž nedisponoval veľkým a výkonným 6-valcovým dieselom schopným rozhýbať jeho veľké modely. V koncernovom portfóliu materského Fordu prichádzal do úvahy jedine dvojlitrový 4-valec z konštrukčného radu Puma, ktorý používalo napríklad Mondeo. V Jaguari s označením Jaguar X-Type 2,0D dával z dvoch litrov výkon 96 kW a krútiaci moment 330 Nm, čo bolo na prémiový sedan strednej triedy tak akurát.

Prvý 6-valcový diesel sa objavil pod kapotou... Foto: Jaguar
Jaguar-S-Type 2008 Prvý 6-valcový diesel sa objavil pod kapotou modelu S-Type v roku 2005. Vďaka dvom turbám mal výkon 152 kW a limuzíne umožňoval dosiahnuť rýchlosť 230 km/h. Po prvýkrát ho bolo možné skombinovať s automatickou prevodovkou.

Na rozdiel od Mondea bol tento motor lepšie odhlučnený. Nevýhodou Jaguaru v porovnaní s nemeckou prémiovou konkurenciou však bola skutočnosť, že s dieselom neponúkal X-Type automatickú prevodovku ani pohon 4×4, hoci pre benzínové verzie so 6-valcami 2,5 a 3,0 litra boli oba prvky k dispozícii. Jedinou voľbou bola 5-stupňová manuálna prevodovka.

To však už bol vo vývoji vidlicový 6-valec 2,7 V6, ktorý konštruoval Ford spolu s francúzskym koncernom PSA. Ten sa dostal pod kapotu väčšieho modelu F-Type v roku 2005. Motor mal vďaka dvom turbodúchadlám výkon 152 kW a krútiaci moment 435 Nm. Kombinoval sa buď so 6-stupňovým manuálom, alebo automatickou prevodovkou od ZF. S-Type s ním dosahovalo najvyššiu rýchlosť 230 km/h. Rovnaký motor používal aj sesterský Land Rover pre luxusný Range Rover a LR Discovery, ale len s jediným turbodúchadlom. Netrvalo dlho a ešte v ten rok putovala naftová novinky aj pod kapotu vlajkovej lode XJ. Nebola oveľa pomalšia, keďže jej karoséria bola vyrobená z ľahkého hliníka.

Nakoniec sa diselu dočkala aj vlajková loď XJ.... Foto: Jaguar
Jaguar-XJ 2.7 Diesel Nakoniec sa diselu dočkala aj vlajková loď XJ. Bolo to v roku 2006

V roku 2006 vystriedal štvorvalcový dvojliter v X-Type výkonnejší agregát 2,2D s výkonom 114 kW a konečne 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Rýchlo napredoval aj vývoj šesťvalca. V roku 2009 prišiel Jaguar s de facto autorským naftovým trojlitrom 3,0 D s unikátnou koncepciou sekvenčného preplňovania. Aby zahladil nepríjemnú turbodieru, používal pri nízkych otáčkach jedno malé agilné turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek, pričom pri väčších otáčkach sa dalo do práce veľké turbo. Vstrekovací tlak dosiahol vďaka piezoelektrickým vstrekovačom systému common-rail až 2 000 barov.

Existovali dve verzie. Slabšia dávala 177 kW a 500 Nm, kým silnejšia až 202 kW a 600 Nm. Týmto motorom dobehol Jaguar dlhoročný náskok konkurencie. Montovať sa začal do nového modelu XF, ktorý nahradil starý S-Type, aj do novej vlajkovej lode s pôvodným označením XJ. V tej je motor kombinovaný od vlaňajšieho roka aj s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Jaguar XJ 3,0 D dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h a na stovku zrýchľuje za 6,4 sekundy.

Trojlitrový diesel 3,0 D z roku 2009 pre Jaguar... Foto: Jaguar
Jaguar-XJ 2.7 Diesel Trojlitrový diesel 3,0 D z roku 2009 pre Jaguar XF a neskôr XJ, mal unikátnu konštrukciu dvoch rozdielne veľkých turbodúchadiel a výkon 177 alebo 202 kW. Krútiaci moment dosahoval vynikajúcu hodnotu 600 Nm.

Ani 4-valcový diesel však z ponuky Jaguaru stále nevypadol. Keďže neúspešný model X-Type je už dávnejšie minulosťou, vstúpil motor 2,2 D so súčasným výkonom 147 kW do služieb modelu XF. Samozrejme, diesely Jaguaru používa naďalej aj sesterský Land Rover. Nový Range Rover má výkon 6-valca dokonca zvýšený až na 215 kW a je pripravený aj pre zástavbu elektromotora v pripravovaných hybridných verziách. V blízkej budúcnosti sa od Jaguaru dočkáme úplne novej generácie 4-valcov, medzi ktorými nebude určite chýbať ani diesel. Naopak, s 8-valcovým dieselovým motorom Jaguar nepočíta.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #diesel #Jaguar #desiate výročie
Články podľa značiek