Honda NSX: Japonské 'Ferrari' otriaslo Maranellom pred 25 rokmi

Bol to takmer blesk z jasného neba. Japonci predstavili v roku 1989 v Chicagu superšport, ktorý stíhal Ferrari aj Porsche. Honda NSX však bola lacnejšia.

10.05.2014 07:00
Honda NSX Foto:
Dizajn Hondy NSX vyvoláva ešte aj po 25 rokoch vzrušujúce emócie. Jej tvar bol čiastočne inšpirovaný vojenskou stíhačkou F-16 Fighting Falcon. Neodmysliteľné sú aj výklopné reflektory.
debata (1)

Začiatkom osemdesiatych rokoch bolo už všetkým jasné, že japonský automobilový priemysel treba brať vážne. Prekročil hranice domovskej krajiny a začal valcovať svetové trhy najmä kompaktmi typu Honda Civic či Toyota Corolla. To však Japoncom nestačilo. V pláne bola nielen ofenzíva v luxusnom segmente pomocou nových divízií Lexus, Xedos či Acura. V Honde zatúžili aj po prvom japonskom superšporte.

Plány na vývoj auta, ktoré by sa mohlo parametrami rovnať Ferrari či Porsche, sa v Honde začali rodiť v roku 1984. Vtedy Honda požiadala talianske dizajnérske štúdio Pininfarina, aby navrhlo športové kupé s motorom v strede. Vznikol tak pôsobivý prototyp Honda HP-X (Honda Pininfarina – eXperimental) s dvojlitrovým vidlicovým 6-valcom. Projekt dostal zelenú, hoci bolo všetkým jasné, že futuristická talianska karoséria to má spočítané.

Plány Hondy postaviť japonský superšport sa... Foto: Honda
Honda HP-X Plány Hondy postaviť japonský superšport sa začali v roku 1984 konceptom HP-X s karosériou od Pininfarinu. Pod kapotou bol len dvojlitrový 6-valec.

F-16 Falcon na štyroch kolesách

Technickým vývojom bol poverený Shigeru Uehara a dizajn dostal na starosť Ken Okuyama. Cieľ bol jasný. Postaviť superšport lepší, ako sú najlepšie talianske a nemecké kupé, Ferrari 328 nevynímajúc, ale za nižšiu cenu a s vyššou kvalitou. Z toho dôvodu bolo rozhodnuté nahradiť pôvodný dvojliter silnejším agregátom 3,0 V6. Konštruktéri sa v mnohom inšpirovali stíhačkami, najmä americkou ikonou vojenského letectva F-16 Fighting Falcon.

Prednosť dostala koncepcia „cab-forward“ s kokpitom posunutým čo najviac vpred a dlhou zadnou časťou so spojlerom. Cieľom bolo dosiahnuť takmer 360-stupňový výhľad z kabíny, podobne ako pri F-16, a tiež dostatočnú smerovú stabilitu. Konfigurácia s motorom v strede tiež umožnila ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy. Po techniku nemusela ísť Honda ďaleko. Jednoducho využila svoje skúsenosti z tímu F1.

Revolučná konštrukcia karosérie s hliníkovým... Foto: Honda
Honda NSX Revolučná konštrukcia karosérie s hliníkovým monokokom priniesla úsporu hmotnosti až 200 kg.

Konštrukcia bola na tie časy naozaj revolučná. Superšport, vtedy ešte s pracovným názvom Honda New Sport, dostal ako prvý sériový automobil hliníkový monokok a odpruženie. Len na karosérii sa podarilo ušetriť 200 kg v porovnaní s bežnou oceľovou konštrukciou. Hliníkové komponenty podvozku zas znížili váhu neodpružených hmôt o 20 kg. Rovnako pokrokový bol brzdový systém so 4-kanálovým ABS a elektronické ovládanie škrtiacej klapky.

Pomohol aj Ayrton Senna

Na ladení jazdných vlastností sa podieľal fenomenálny Ayrton Senna, ostrieľaný japonský jazdec formuly jeden Satoru Nakajima, ale aj Američan Bobby Rahl, úspešný pilot seriálu CART. Senna absolvoval celkom päť sérií testovacích jázd na prototypoch a svoje postrehy konzultoval priamo s inžiniermi. Mal kľúčový vplyv na definitívne nastavenie auta. Jazdné skúšky prebiehali nielen na okruhu v japonskej Suzuke a na novej testovacej trati Hondy v Taskasu (Hokkaido), ale aj na nemeckom Nurburgringu, kde NS-X absolvovalo celkom 179 kôl.

Výsledný produkt zažiaril po prvýkrát na autosalóne v Chicagu presne 10. februára 1989. Pikantné je, že ešte predvečer motorshow nemal nový červený superšport oficiálny názov. Niesol značku Honda, hoci už tretí rok budovala japonská automobilka v USA svoju divíziu Acura a bolo zrejmé, že predaj začne práve pod jej logom. Rovnako zmätené bolo aj ďalšie značenie. V Honde hovorili novému kupé New Sport. Vedenie Acury ešte pridalo slovíčko eXperimental.

K ladeniu jazdných vlastností prispel kľúčovou... Foto: Honda
Honda NSX K ladeniu jazdných vlastností prispel kľúčovou mierou fenomenálny jazdec F1 Ayrton Senna.

Aj preto malo prvé NS-X v názve pomlčku. Tá nakoniec v roku 1990, keď Honda spustila sériovú výrobu v japonskom závode Tochigi, zmizla. Mimochodom, výroba prebiehala prakticky ručne. Kompletovanie vozidiel dostali na starosť najskúsenejší zamestnanci z výroby Hondy. Len povrchová úprava karosérie prebiehala v 23 krokoch. Predaj odštartoval v roku 1990 najprv v Japonsku a o rok neskôr aj v USA a Hongkongu.

Vozidlo vzbudilo doslova senzáciu. Jeho jazdné výkony v ničom nezaostávali za športovým dizajnom. Hondu NSX poháňal famózny atmosférický 6-valec 3,0 V6 DOHC VTEC s variabilným časovaním ventilov, titánovou kľukou a kovanými piestmi. Bol teda vybavený technológiami, ktoré boli vtedy bežné len v motoršporte. Dôkazom bola aj schopnosť točiť 8 000 otáčok za minútu. Dosahoval výkon 200 kW, ktorý umožnil šprintovať ľahkému kupé na stovku za 5,03 sekundy. To boli lepšie parametre, ako ponúkali súdobé Ferrari či Porsche.

Sériový model predstavila Honda pod názvom... Foto: Honda
Honda NSX Sériový model predstavila Honda pod názvom Acura NSX v roku 1989 na autosalóne v Chicagu.

Krok pred konkurenciou

Rozplývali sa aj motoristickí novinári. Nešetrili superlatívmi. Honda NSX získala hneď niekoľko regionálnych ocenení Auto roka. Časopis Motor Trend doslova napísal, že NSX je po všetkých stránkach lepšie ako nemecká a talianska konkurencia a že s Jaguarom ju nie je vôbec možné porovnávať. V mnohom to bola pravda. Nízka hmotnosť, nízke ťažisko, vyspelý podvozok s dvojitými lichobežníkovými závesmi a primerane výkonný motor umožňovali prežívať za volantom NSX adrenalín podobný športovým špeciálom.

Pre skutočných milovníkov naturálnych superšportov však Honda v roku 1992 pripravila ostrú verziu NSX-R (NSX Type R). Konštruktéri oholili toto kupé doslova na kosť. Redukčnej diéte padli za obeť zvuková izolácia, audio systém, elektricky ovládané kožené sedadlá, rezervné koleso, klimatizácia, ale aj kontrola trakcie. NSX-R tiež dostalo ľahšie kované kolesá Enkei, karbónové sedadlá Recaro a titánovú radiacu páku. Ušetrilo sa tak 120 kg, čím klesla pohotovostná hmotnosť na 1 230 kg.

Interiér NSX bol vyslovene športový. Luxus mu... Foto: Honda
Honda NSX Interiér NSX bol vyslovene športový. Luxus mu však nechýbal. Superšport ponúkal elektricky nastaviteľné kožené sedadlá či klimatizáciu.

Úpravami prešiel aj podvozok. Tuhšie odpruženie malo predchádzať „odstreleniu zadku“ pri prudkých manévroch, na ktoré bolo NSX pri vysokých rýchlostiach náchylné. Trakciu zlepšil ostrejší „samosvor“ a zrýchlenie kratšie prevody, hoci tým klesla maximálna rýchlosť. Vzniklo celkom 483 týchto vzácnych kusov, ale len pre domáci japonský trh. Zrýchlenie tým kleslo pod päť sekúnd, čo bolo v tom čase jednoducho úžasné. V roku 1995 pribudla aj otvorená verzia Targa NSX-T s odnímateľnou strechou. Honda však musela pridať približne 45 kg výstuží na udržanie potrebnej tuhosti karosérie.

Silnejší motor až po ôsmich rokoch

V roku 1997 nahradil pôvodný motor silnejší so zväčšeným objemom na 3,2 litra a novými piestmi či antikorovým výfukovým potrubím. Jeho výkon stúpol približne o 7 % na 216 kW. Veľkou zmenou bolo aj zavedenie 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Okrem nej bol stále v ponuke archaický 4-stupňový automat. Zmenami prešla aj brzdová sústava s väčšími kotúčmi s priemerom 280 mm. Vynovené NSX tak už v základnej verzii šprintovalo na stovku za 4,8 sekundy. Targa bola o štyri desatiny pomalšia. Vznikali tiež limitované edície NSX.-J a NSX Zanrdi pre japonský trh.

Verzia Targa s odnímateľnou strechou z roku... Foto: Honda
Honda NSX Verzia Targa s odnímateľnou strechou z roku 1995 bola ťažšia. Vyžiadala si totiž dodatočné výstuhy podvozku.

K zásadnej zmene však došlo až v roku 2002. NSX prišlo z dôvodu bezpečnosti o výklopné reflektory, zato dostalo xenóny a vyspelejší podvozok. Aj z tejto verzie existovala ostrá edícia NSX-R, ktorej výkon vzrástol až na 220 kW. V tom čase už japonský superšport ani zďaleka nestíhal novšej konkurencii, ktorá urobila na rozdiel od Hondy za posledných desať rokov obrovský krok vpred. Blížil sa tak pomaly koniec tejto ikony. Z trhu odišiel aj najväčší rival v podobe Ferrari 348. V Maranelle vyrukovali s výkonnejšími modelmi F355, 360 a F430.

Výroba európskych modelov sa skončila v septembri roku 2005 a ostatných v tom istom roku v decembri. Celkovo zišlo z montážnych liniek v priebehu pätnástich rokov približne 18 000 kusov. Honda zastavila výrobu aj z dôvodu nerentabilnosti. V poslednom roku produkcie sa na celom svete predalo len pár sto kusov. Fanúšikovia NSX sa tak museli definitívne rozlúčiť so svojou modlou. O to ťažšie, že NSX nedostalo nástupcu. Nádeje, ktoré sa v roku 2008 spájali s konceptom NSX Mugen RR, sa ukázali ako predčasné.

Veľký facelift prišiel až v roku 2002. Nové... Foto: Honda
Honda NSX Veľký facelift prišiel až v roku 2002. Nové bezpečnostné predpisy si vyžiadali odstrániť výklopné reflektory. Zato dostalo NSX xenónové výbojky.

Nástupca už o rok

Dnes je však nad slnko jasné, že NSX predsa len nezapadne prachom. Svedčia o tom koncepty Acura NSX a Honda NSX, ktoré sa ukázali v Detroite a v Ženeve minulý rok. Reinkarnácia japonského kultu je teda za dverami. Stať by sa tak malo už na budúci rok, teda presne desať rokov od skončenia výroby. Novinka bude zásadne odlišná. NSX bude totiž vybavené hybridnou sústavou Honda Sports Hybrid SH-AWD, ktorá pozostáva zo v strede uloženého atmosférického vidlicového 6-valca s priamym vstrekovaním a trojice elektromotorov.

Nástupca NSX sa predstaví v roku 2015. Bude... Foto: Honda
Honda NSX Nástupca NSX sa predstaví v roku 2015. Bude využívať hybridnú sústavu. Už dnes sa preháňajú prototypy po skúšobných okruhoch. Naposledy v americkom Mid-Ohio Sports Car Cours.

Kým dva z nich sú umiestnené na prednej náprave, tretí je integrovaný priamo do prevodovky. O spracovanie hnacieho momentu sa postará dvojspojková prevodovka DCT. Šepká sa o výkone okolo 300 kW, čo síce nie je dych vyrážajúce číslo, ale Honda vyhlasuje, že výkony tohto vozidla v zákrutách nebudú mať konkurenciu. Výroba novinky je naplánovaná na rok 2015. Schádzať bude z liniek nových výrobných priestorov závodu v americkom Marysville.

Honda NSX
Honda NSX
+20Honda NSX

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #Honda NSX #Acura NSX
Články podľa značiek