Predaj áut v Európe sa vlani dostal na svoje dno. Podľa údajov združenia európskych výrobcov áut ACEA klesol odbyt už šiesty rok po sebe. Predalo sa len 11,85 milióna vozidiel, čo predstavovalo medziročný pokles o ďalších 1,7 percenta. V celkových číslach to znamená, že v rokoch 2007 až 2013 sa európsky automobilový trh prepadol ročne o štyri milióny kusov.
Zdá sa však, že v tomto roku dochádza k obratu. Štatistiky agentúry JATO Dynamics, ktoré sledujú predaje vozidiel v 30 krajinách Európy okrem Malty a Bulharska, konštatujú, že v prvom štvrťroku došlo k nárastu predajov v Európe o 7,2 %. Za prvé tri mesiace sa predalo celkom 3 331 087 automobilov.
Zaujímavé sú však aj štatistiky serveru Left-lane, ktorý na základe údajov ACEA a JATO Dynamics zostavuje pravidelný rebríček najpredávanejších modelov podľa jednotlivých segmentov. Výsledky obsahujú údaje odbytu v 28 európskych krajinách s výnimkou Ruska, ktoré je takpovediac svetom samým pre seba.
Zo štatistík vyplýva, že rast prebiehal prakticky vo všetkých segmentoch. Výnimkou je len stredná trieda, kde došlo k poklesu o šesť percent. Podpísali sa pod to napríklad padajúce predaje Volkswagenu Passat (-4 %) a Audi A4, kde ich predbehlo aj prémiové BMW 3. Naopak, Opel so svojou Insigniou zaknihoval 31-percentný rast. Stále je však stredná trieda druhým najsilnejším segmentom trhu za vozidlami nižšej strednej triedy. Vlani sa ich predalo až 728 000 kusov.
Jednopercentný „pád“ sa týka aj kategórie stredne veľkých vanov (MPV). Nedarilo sa Renaultu Scénic (-3 %) a najmä Fordu C-Max (- 10 %). Naopak, sťažovať sa nemôže Citroën. Jeho nové C4 Picasso zdvihlo predaje tohto modelového radu až o 76 %. Prekvapujúce však je, že kategória MPV zaznamenala celkový rast, hoci už dlhodobo dopláca na triedu čoraz populárnejších SUV. Postarali sa o to najmä modely Fiat 500L (+ 46 %), nový Nissan Note ( + 127 %) a Ford S-Max (+ 118 %).
Ostatné kategórie medziročne rástli. Absolútnym skokanom roka je však kategória malých SUV a crossoverov. Rozhodlo sa pre nich o 113 % viac zákazníkov ako vlani. Absolútnym hitom je Renault Captur, z ktorého sa predalo za prvé tri mesiace takmer 41 000 kusov. Za ním nasleduje Peugeot 2008 a tretia Dacia Duster, ktorá pokračuje vo svojom úspešnom ťažení 32 % rastom. Darilo sa však aj stredne veľkým a veľkým SUV.
Obe kategórie zaknihovali 10-percentný rast. V stredných SUV dominuje stále Nissan Qashqai, aj keď čakanie na novú generáciu sa podpísalo na medziročnom poklese o 13 %. Stále však s prehľadom poráža VW Tiguan či Kiu Sportage. Kráľom veľkých MPV je BMW X5. Po facelifte dokázalo predaje takmer zdvojnásobiť, podobne ako nový Rage Rover Sport na druhej priečke.
Šokujúci prírastok, a to vo výške 44 %, zaznamenala aj kategória luxusných áut. Tešiť sa môžu najmä v Stuttgarte. Nová trieda S sa totiž predáva ako „teplé rožky“. Celkovo sa pre ňu rozhodlo 4 187 zákazníkov, čo znamená až 202-percentný nárast. Ani nie s polovičnou bilanciou nasleduje Audi A8 a za ním Porsche Panamera. Mníchovské BMW 7 sa tak muselo uspokojiť až so štvrtou priečkou. Zato buduje v strednej triede.
Osempercentným zvýšením odbytu sa môžu pochváliť aj vozidlá strednej triedy. Poradie však ostáva nezmenené. Prvé je BMW radu 5 a za ním Mercedes-Benz triedy E. Kým však zástupca Mníchova padol medziročne o dve percentá, Mercedes zaznamenal rast až o 25 %. Podpísala sa na tom radikálna modernizácia. Audi A6 sa na nich musí pozerať z tretej priečky. Za zmienku však stojí veľký úspech elektromobilu Tesla S. Tá sa dokázala prepracovať až na šieste miesto.
Kým vlani bolo v Európe registrovaných v prvých troch mesiacoch len päť kusov tohto elektromobilu, tento rok je ich už 3 069. Najlepšie sa Tesle S darí v Nórsku. V septembri sa tam stala vôbec najpredávanejším modelom. Jasným lídrom trhu však ostáva segment vozidiel nižšej strednej triedy. Za prvé tri mesiace dosiahol výsledok 735 097 kusov, čo je o sedem percent viac ako v porovnateľnom období vlaňajšieho roka.
Nespochybniteľným favoritom je VW Golf, ktorý je počtom 130 554 predaných vozidiel zároveň najpredávanejším autom Európy. Druhý Focus za ním zaostáva o viac ako polovicu. Prekvapením je však tretie miesto Škody Octavia, ktorá predbehla Opel Astra či Toyotu Auris. Octavia si totiž medziročne polepšila až o 42 %. Na to nestačilo ani štvrté Audi A4, hoci jeho nová generácia sa podpísala na 52-percentnom raste záujmu.
Treťou najsilnejšou kategóriu sú vozidlá nižšej triedy. Predalo sa ich 693 683. A sú medzi nimi hneď štyri modely v aktuálnej päťke najpredávanejších áut v Európe. Ford Fiesta, Renault Clio, VW Polo a Opel Corsa. A v prvej desiatke nájdeme ešte aj Peugeot 208. To je zároveň aj poradie v tomto segmente. Na šiestom mieste skončila Toyota Yaris. Fiesta je nielen najúspešnejším modelom, ale po facelifte sa jej dokonca podarilo medziročne pritiahnuť o 10 % zákazníkov viac.
Prehľad uzavrieme kategóriou mini, ktorá s odbytom 332 616 vozidiel nepredstavuje ani len polovicu segmentov nižšej, nižšej strednej a strednej triedy. Prvé husle tu hrá Fiat. Nielen famóznym modelom 500, ktorý rokmi stále vylepšuje svoje predajné štatistiky, ale aj druhou Pandou. Tretie mesto patrí Volkswagenu Up!. Z pomerne veľkého odstupu sa naň pozerajú Hyundai i10, Renault Twingo a Toyota Aygo.
Najpredávanejšie autá v triede mini
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Fiat 500 | 46 634 | 38 543 | 21 % |
2. | Fiat Panda | 41 501 | 45 173 | –8 % |
3. | VW Up! | 33 025 | 31 659 | 4 % |
4. | Hyundai i10 | 21 482 | 16 533 | 30 % |
5. | Renault Twingo | 19 183 | 22 964 | –16 |
6. | Toyota Aygo | 18 896 | 15 689 | 20 % |
Spolu | – | 332 616 | 321 562 | 3 % |
Najpredávanejšie autá nižšej triedy
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Ford Fiesta | 85 801 | 77 754 | 10 % |
2. | Renault Clio | 74 720 | 74 130 | 1 % |
3. | VW Polo | 73 922 | 68 316 | 8 % |
4. | Opel Corsa | 64 653 | 63 185 | 2 % |
5. | Peugeot 208 | 62 342 | 66 210 | –6 % |
6. | Toyota Yaris | 46 482 | 41 451 | 12 % |
Spolu | – | 693 683 | 663 110 | 5 % |
Najpredávanejšie autá nižšej strednej triedy
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | VW Golf | 130 554 | 111 666 | 17 % |
2. | Ford Focus | 61 254 | 61 029 | 0 % |
3. | Škoda Octavia | 52 526 | 37 044 | 42 % |
4. | Audi A3 | 50 334 | 33 082 | 52 % |
5. | Opel Astra | 46 263 | 52 522 | –12 % |
6. | Toyota Auris | 35 298 | 27 551 | 28 % |
Spolu | – | 752 097 | 698 117 | 7 % |
Najpredávanejšie autá strednej triedy
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | BMW 3 | 47 834 | 46 983 | 2 % |
2. | VW Passat | 37 529 | 39 274 | –4 % |
3. | Mercedes C | 32 230 | 31 006 | 4 % |
4. | Audi A4 | 31 460 | 34 532 | –9 % |
5. | Opel Insignia | 24 345 | 18 572 | 31 % |
6. | Volvo S60/V60 | 13 943 | 12 119 | 15 % |
Spolu | – | 728 088 | 771 114 | –6 % |
Najpredávanejšie autá vyššej strednej triedy
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | BMW 5 | 27 868 | 28 528 | –2 % |
2. | Mercedes E | 26 004 | 20 874 | 25 % |
3. | Audi A6 | 20 111 | 20 561 | –2 % |
4. | Volvo V70/XC70 | 10 813 | 9 001 | 20 % |
5. | Jaguar XF | 6 392 | 6 679 | –4 % |
6. | Tesla S | 3 069 | 5 | – |
Spolu | – | 104 225 | 96 840 | 8 % |
Najpredávanejšie autá luxusnej triedy
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Mercedes S | 4 187 | 1 386 | 202 % |
2. | Audi A8 | 1 920 | 1 592 | 21 % |
3. | Porsche Panamera | 1 700 | 1 337 | 27 % |
4. | BMW 7 | 1 411 | 1 692 | –17 % |
5. | Jaguar XJ | 631 | 688 | –8 % |
6. | VW Phaeton | 393 | 491 | –20 % |
Spolu | – | 10 881 | 7 556 | 44 % |
Najpredávanejšie malé SUV
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Renault Captur | 40 949 | 1 222 | – |
2. | Peugeot 2008 | 36 144 | 197 | – |
3. | Dacia Duster | 30 567 | 23 234 | 32 % |
4. | Opel Mokka | 30 076 | 18 787 | 60 % |
5. | Nissan Juke | 27 672 | 30 018 | –8 % |
6. | Chevrolet Trax | 6 635 | 34 | – |
Spolu | – | 181 642 | 85 379 | 113 % |
Najpredávanejšie stredné SUV
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Nissan Qashqai | 53 965 | 61 829 | –13 % |
2. | VW Tiguan | 40 301 | 35 142 | 15 % |
3. | Kia Sportage | 24 122 | 23 344 | 3 % |
4. | Hyundai ix35 | 23 504 | 22 431 | 5 % |
5. | Ford Kuga | 19 189 | 13 316 | 44 % |
6. | Mazda CX-5 | 16 574 | 12 158 | 36 % |
Spolu | – | 275 924 | 254 783 | 8 % |
Najpredávanejšie veľké SUV
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | BMW X5 | 8 959 | 4 579 | 96 % |
2. | Range R. Sport | 8 005 | 4 068 | 97 % |
3. | Mercedes ML | 5 530 | 7 462 | –26 % |
4. | VW Touareg | 4 281 | 4 102 | 4 % |
5. | Porsche Cayenne | 3 693 | 4 409 | –16 % |
6. | Range Rover | 3 635 | 3 954 | –8 % |
Spolu | – | 60 610 | 55 020 | 10 % |
Najpredávanejšie malé MPV
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Fiat 500L | 26 802 | 18 406 | 46 % |
2. | Nissan Note | 20 062 | 8 826 | 127 % |
3. | Ford B-Max | 16 889 | 18 486 | –9 % |
4. | Citroën C3 Picasso | 15 522 | 14 907 | 4 % |
5. | Opel Meriva | 14 573 | 14 901 | –2 % |
6. | Hyundai ix20 | 9 783 | 10 577 | –8 % |
Spolu | – | 119 440 | 108 397 | 10 % |
Najpredávanejšie stredné MPV
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Citroën C4 Picasso | 31 999 | 18 221 | 76 % |
2. | Renault Scenic | 26 791 | 27 482 | –3 % |
3. | VW Touran | 25 227 | 22 777 | 11 % |
4. | Ford C-Max | 21 875 | 24 436 | –10 % |
5. | Opel Zafira | 21 665 | 20 258 | 7 % |
6. | Peugeot 3008 | 21 466 | 22 766 | –6 % |
Spolu | – | 193 025 | 195 895 | –1 % |
Najpredávanejšie veľké MPV
Poradie | Model | Počet ks 1.- 3./2014 | Počet ks. 1. – 3. 2013 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | Ford S-Max | 8 782 | 4 027 | 118 % |
2. | VW Sharan | 7 676 | 7 643 | 0 % |
3. | Seat Alhambra | 5 067 | 4 459 | 14 % |
4. | Ford Galaxy | 4 976 | 2 064 | 141 % |
5. | Renault Espace | 2 116 | 2 118 | 0 % |
6. | Lancia Voyager | 1 023 | 1 017 | 1 % |
Spolu | – | 30 932 | 22 979 | 35 % |