Fio bankaFio banka

Aké farby letia túto sezónu?

Spoločnosť BASF predpovedá trendy v oblasti farieb karosérií. V sezóne 2014/2015 budú „in“ farby so špeciálnymi efektmi.

02.08.2014 08:00
Volkswagen Polo Foto:
V najbližšom období očakávajte rastúci podiel červenej a jej odtieňov.
debata (3)

Vďaka novým technologickým možnostiam pri výrobe automobilových lakov sa automobilové farby stanú v budúcnosti komplexnejšími a viac individuálnymi, čo umožní vyjsť v ústrety prianiam zákazníkov, ktorí túžia vystúpiť z davu. Téma individualizácie totiž hrá, najmä pri kúpe automobilu, stále dôležitejšiu úlohu.

Špeciálne efekty zaisťujú dynamiku

Pri automobilových farbách sa už nepočíta prvotné upútanie pozornosti, ale skôr „wow“ efekt, ktorý prichádza s nasledujúcim, druhým pohľadom. Inovatívne špeciálne efekty tieto akcenty vytvárajú. Napríklad nová kolekcia zahŕňa unikátny lak XSpark®, ktorý obsahuje veľmi jemné sklenené čiastočky odrážajúce svetlo. Tie vytvárajú výrazný lesk, ktorý je obzvlášť efektívny v priamom svetle. Vďaka cieleným špeciálnym efektom vytvárajú klasické farby, ako je modrá alebo strieborná, úplne individuálne farebné efekty. Dochádza tak k vizuálnemu posilneniu geometrie karosérie a oživeniu rozsiahlej plochy žiarivým leskom (XSpark).

Silné farby demonštrujú individualitu

Mimoriadne postavenie farieb v novej kolekcii taktiež určuje trend smerom k väčšej individualite. Výrazné farby, ako je červená, budú dotvárať obraz individuálnej mobility, čo potvrdzuje stále rastúci podiel červenej farby na cestách. Podľa návrhárov a dizajnérov bude v nadchádzajúcich rokoch vývoj červenej pokračovať prechodom k sýtej, tmavo fialovej. Potenciál zelenej farby bude naďalej viditeľný v širokom rozsahu odtieňov: od intenzívnej tyrkysovej po iskrivú machovú zeleň.

Nové laky obsahujú sklenené častice odrážajúce... Foto: BASF
BASF Nové laky obsahujú sklenené častice odrážajúce svetlo.

Vývoj automobilových farieb

Vplyv faktorov
Automobilový trh reaguje na trendy a dopady inak, ako rýchlo sa meniaci módny priemysel. Aj keď farebné trendy z tohto odvetvia hrajú samozrejme svoju úlohu i pre automobilový priemysel, nestáva sa, aby bola napríklad „sezónna módna žltá“ automaticky použitá na karosérie. Pre farebné trendy je ústredným faktorom komplexný spoločenský vývoj, napríklad spoluspotrebiteľstvo, ekológia či digitálne siete.
Farebný cyklus
Od prvého nápadu až po novú automobilovú farbu je dlhá cesta a trvá takmer tri až päť rokov, kým sa auto s touto farbou dostane na cestu. Komplexný výrobok, akým automobilový lak je, totiž prechádza viacerými kolami rozhodovania, technickými úpravami a testami.
Globálna prítomnosť
Pri hľadaní tej správnej farby dizajnéri spoločnosti BASF v Severnej Amerike, Ázii a Európe navzájom úzko spolupracujú a do tímu priberajú taktiež výrobcov automobilov. Ich spolupráca identifikuje tak podobnosti, ako aj regionálne rozdiely. Povedomie o značke, vývoj trhu a správanie spotrebiteľov sa bude i v nasledujúcich rokoch v jednotlivých regiónoch naďalej odlišovať – to znamená, že budú stále existovať rozdiely v regionálnych preferenciách farieb.
Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Basf
Články podľa značiek