Vo Frankfurte nad Mohanom sa Citroën vráti do minulosti. Opráši tu totiž spomienky na legendárnu plážovú buginu Méhari, vyrábanú v rokoch 1968 až 1988. Aj keď v novom vydaní a s nálepkou voľnomyšlienkarskej štúdie Cactus M. Čo na tom, že vychádza zo sériového Cactusu. Zdá sa, že emócie sú stále živé. Toto auto patrí totiž ku kultúre Francúzska rovnako ako Eiffelovka či Žandári zo Saint Tropéz za jeho volantom. Automobilka sa síce tvári, že Cactusom M bude testovať reakcie publika na ďalšie varianty Cactusu, ale je tiež možné, že v Paríži je už dávno rozhodnuté.
Prečo nevyužiť platformu auta, ktorým Citroën trafil priamo do čierneho a ktoré ho navyše nestojí veľa peňazí. Crossover C4 Cactus bol totiž od začiatku vyvíjaný s minimalistickým prístupom a akcentom na emócie. Odvodiť z neho reinkarnované Méhari je priam logické. Paralelu s historickou predlohou dáva najavo každým milimetrom. Zvlnený plast ABS tu síce už nenájdete, ale stačia aj originálne pozdĺžne vzduchové „vankúše“ Airbump na dverách, aby bola ilúzia priam dokonalá. Zmizla strecha, okná aj všetko nepotrebné. Otvorená karoséria bez bariér umožňuje ľahký prístup vďaka veľkým plastovým dverám s retropántmi.
A ak sa vám ich náhodou nechce otvárať, stačí preskočiť cez okraj pontónu a ešte k tomu využiť stúpačku. Drsný korienok je zjavný aj z rozšírených blatníkov, kolmejšie uloženého čelného okna v uhle 60 stupňov či 19-palcových diskov kolies so špeciálnymi pneumatikami Bridgestone Tall & Narrov, ktoré si ľahko poradia s prašnými cestami či pieskom pláží. Všetko dotvára modrý lak Javs, ktorý spája exteriér aj interiér vozidla. A Cactus M sa nebojí ani vody. Jeho interiér je prakticky celý z plastu a sedadlá potiahnuté neoprénom. Nasadnúť doň môžete mokrí a s pieskom vo vlasoch. Stačí potom prúd vody z hadice, ktorú vypustíte priepustmi v podlahe.
Ideálne auto na vodné športy, napokon, strešné oblúky sa ľahko zmenia na nosiče surfu, wakeboardu či windsurfu. Navyše je tam množstvo odkladacích schránok. Napríklad kapsy vo dverách, ktoré sa zatvárajú popruhmi, podobne ako na Méhari. Spomienky oživujú rovnako dobové remene namiesto kľučiek dverí alebo centrálny stierač čelného skla. Na oblúkoch tiež nájdeme drevo, evokujúce svet lodí, podobne ako opierky hlavy pripomínajúce lodné nárazníky. Všetko je to však zabalené vo veselých kontrastných farbách a vzoroch z čias hippiess a beatnikov. A to najlepšie máme ešte len pred sebou.
Cactus M Concept si totiž so sebou vozí nafukovaciu strechu. Zložená je pod dnom batožinového priestoru a rozvinie sa v troch sekciách, hneď keď ju ručne nasadíte a nafúknete kompresorom umiestneným priamo vo vozidle. Jazdiť sa s ňou nedá, ale po sklopení sedadiel sa Méhari, pardon Cactus M, premení na bivak pre dve osoby. Zo strechy, navrhnutej spoločnosťou Atic z materiálov, ktoré dodala firma Fletcher, expert na technické tkaniny pre extrémne športy, možno vytvoriť aj celkom samostatný stan. Technicky však ostáva Cactus M sériovým autom. Poháňa ho preplňovaný benzínový 3-valec 1,2 PureTech 110 s výkonom 81 kW, prepojený so 6-stupňovou automatickou prevodovkou EAT6 a štart stop systémom.
Spotreba len 4,8 litra na 100 km len potvrdzuje priateľstvo Cactusu M s prírodou. Z piesku sa však bude štúdia hrabať len prednými kolesami. Štvorkolka nepripadala do úvahy, no pomôže aspoň trakčná elektronika Grip Control s režimami Normal, Terén, Piesok a tak trochu zbytočný Sneh. V koncerne PSA ju poznáme napríklad z crossoveru Peugeot 2008. S realitou spája Cactus M napríklad aj dotykové rozhranie či identické rozmiestnene ovládacích prvkov. Či sa Cactus M dostane do výroby, ukáže až čas, v každom prípade čakajú na sériovú výrobu ďalšie karosárske varianty.