Turci majú práva na Saab 9-3. Chcú 'národné' auto

Príbeh Saabu je smutný. Z niekdajšej slávnej švédskej automobilky zostalo pod krídlami koncernu GM len torzo vlastnené konzorciom NEVS a čínskou spoločnosťou Dongfeng. To v súčasnosti vyrába Saab 9-3 s elektrickým pohonom pre Čínu. Nový život by však mohol Saab začať v Turecku.

26.10.2015 12:00
Yerli - turecký Saab 9-5 Foto:
Nové turecké auto bude mať základy Saabu 9-3, prednú masku podobnú Cadillacu BLS a techniku vyvinutú tureckou spoločnosťou TÜBİTAK
debata

Turecko má podobne ako Slovensko viacero automobilových závodov. Vyrába tu Honda, Toyota, Renault či Fiat. Vlastnú značku však nemá. To by sa však mohlo zmeniť ešte do konca tohto desaťročia. Turecká vláda totiž odkúpila všetky práva potrebné na výrobu Saabu 9–3. Napokon, Turci mali záujem o Saab už v roku 2012, keď sa v Trollhattane lámal chlieb. Koncern GM však nepovolil. Teraz je Turecko k svojmu cieľu bližšie. Do roku 2020 by sa malo v tejto krajine vyrábať „národné auto“ na jeho základoch.

Znie to možno ako vtip, ale je to pravda. Turci sa chvália, že práva na duševné vlastníctvo deväť-trojky neboli vôbec drahé. Bodaj by, pôvod tohto modelu siaha k prelomu tisícročí a medzitým sa zo švédskeho Saabu stalo pod tragickým vedením General Motorsu len torzo. Po tom, čo zbankrotoval, sa na čas uchýlil pod krídla holandského výrobcu superšportov Spyker a následne ho odkúpilo konzorcium NEVS (National Electric Vehicle Sweden). V súčasnosti prebieha malosériová výroba Saabu 9–3 a chystá sa elektrická verzia pre Čínu produkovaná s Dongfeng Motor.

Takto vyzerala posledná verzia Saabu 9-3... Foto: NEVS
Saab 9-3 Takto vyzerala posledná verzia Saabu 9-3 produkovaná spoločnosťou NEVS.

NEVS asi veľa problémov s právami nerobilo, keďže svoju budúcnosť vidí v nových modeloch odvodených zo štúdie PhoeniX, ak to teda ešte vôbec platí. Model 9–3 je už jednoducho retro. Ako sa však zdá, Turecku, či presnejšie tureckej vláde, to neprekáža. Do vývoja nového „národného auta“ sa zapojila tamojšia Výskumná rada pre vedu a techniku (TÜBİTAK), ktorá už postavila prototypy sedanu Yerli. Mala na to dosť času, keďže samotný obchod prebehol vraj už v máji.

Prečo Yerli? Paradoxom je, že Turecko nezískalo práva na značku Saab ani na názov 9–3. Novinka sa tak dostane na trh pod tureckou značkou a tureckým názvom. A ešte väčším paradoxom je, že prvé fotografie prototypov, na ktorých, mimochodom, nechýba ani turecký minister priemyslu Fikri Işık, majú masku Cadillacu BLS. Ten sa vyrábal od roku 2006 ako súrodenec Sabu 9–3 priamo v Trollhatane, materskom sídle švédskej automobilky.

Súčasný šéf Saabu Mattias Bergman potvrdil, že tím švédskych inžinierov naozaj pracuje s TÜBİTAK-om na vývoji dizajnu spolu s ďalšími tureckými partnermi. Výroba samotného vozidla má byť podľa Fikrisa Işıka zverená do rúk súkromným subjektom. S jej štartom sa ráta na konci roka 2019. Otázne je len to, aký význam má vyrábať so štátnou podporou auto, ktoré bude mať v tom čase na konte už takmer 20 rokov kariéry. Skôr to vyzerá na ideálnu príležitosť, ako získať nejaké tie prostriedky z peňazí tureckých daňových poplatníkov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Turecko #Saab #NEVS
Články podľa značiek