Dymiaci Trabant skončil pred dvoma dekádami

Vyrábal sa neuveriteľných 34 rokov a počtom vyrobených kusov, viac ako tri milióny, prekonal mnohé technicky vyspelejšie modely.

25.05.2011 08:47
Trabant 601 S Foto:
Trabant 601 S
debata

Presne 30. apríla 1991 sa skončila výroba legendárneho „Trabiho“. Tento ľudový automobil s dvojtaktným dvojvalcom a karosériou z nehrdzavejúceho duroplastu je síce pre niektorých symbol totality, ale pre väčšinu skôr spomienkou na prvé kilometre za volantom vlastného auta. Môžeme sa nad ním pousmiať, povzdychnúť si, no z histórie ho už nik nevymaže. Legendárny Trabi, ako sa ľudovo nazýval, schádzal z výrobných liniek neuveriteľných 34 rokov a počtom vyrobených kusov, viac ako tri milióny, prekonal mnohé technicky oveľa vyspelejšie modely.

Trabant oslavoval Veľkú októbrovú revolúciu. Foto: Trabant
Trabant P50 Trabant oslavoval Veľkú októbrovú revolúciu.

Prvýkrát sa Trabant (verzia P 50), objavil 7. septembra 1957 na Lipskom priemyselnom veľtrhu. Stalo sa tak pri príležitosti 40. výročia Veľkej októbrovej revolúcie. Vznikol teda v časoch, keď sa Sovietskemu zväzu podarilo umiestniť na obežnú dráhu Zeme prvú umelú družicu Sputnik. Svoj názov však dostal až o dva roky neskôr. Víťazný návrh podnikovej ankety má korene v latinskom slove Trabant – cestovateľ.

Kombiverzia Universal bola obľúbená aj v... Foto: Trabant
Trabant Kombiverzia Universal bola obľúbená aj v Československu.

Napriek jednoduchej konštrukcii mu nemožno uprieť niektoré pokrokové riešenia. Trabant bol prvým veľkosériovo vyrábaným automobilom z karosériou z plastu. Duroplast, vytvorený z bavlneného odpadu a syntetickej živice, odstránil problémy s nedostatkom ocele a zároveň s koróziou. Rovnako pokrokový bol predný náhon. Dvojtaktný dvojvalcový motor chladený vzduchom vyžadoval len minimálnu údržbu.

V NDR naň boli poradovníky. Foto: Trabant
Trabant V NDR naň boli poradovníky.

O Trabant bol hneď od počiatku obrovský záujem, no kapacita výroby ho nedokázala uspokojiť. Za prvé dva roky sa vyrobilo len okolo 2000 vozidiel. Občania NDR naň preto čakali aj niekoľko rokov. Nasledovali modernizované typy P 600 či Trabant 601 a vznikali aj rôzne karosárske verzie, najmä populárne kombi Universal.

Vzniklo aj niekoľko menej známych verzií. Foto: Trabant
Trabant Vzniklo aj niekoľko menej známych verzií.

Trabanty však nikdy nevynikali pohodlím. Ich podvozok vychádzal ešte z predvojnovej konštrukcie automobilov DKW, dvojtaktný motor bol hlučný, mal vysokú spotrebu a z jeho výfuku unikali kúdoly dymu. Prvé Trabanty nemali dokonca ani kúrenie. V závode v Zwickau pracovali preto už v polovici šesťdesiatych rokov na nových projektoch Trabant 603 či 610.

Karoséria nekorodovala, ale všetko pod ňou áno. Foto: Trabant
Trabant Karoséria nekorodovala, ale všetko pod ňou áno.

Vznikli prototypy s oceľovou karosériou, štvortaktným motorom Škoda, či dokonca modely poháňané Wankelovým motorom NSU. S ich výrobou sa však nikdy nezačalo. Od roku 1964 sa modernizovaný Trabant 601 s hranatejšou bakelitovou karosériou vyrábal až do roku 1990 v prakticky nezmenenej podobe. Do vtedajšieho Československa sa doviezlo okolo 130 000 kusov. Až potom sa pod jeho kapotou objavil štvortakt od Volkswagenu. To však už bolo realitou zjednotenie Nemecka a na obzore zánik výroby modelu, ktorý nedokázal konkurovať západnej produkcii. Posledný kus mal poradové číslo 3 096 099.

Fotografia ako z módneho katalógu. Foto: Trabant
Trabant Fotografia ako z módneho katalógu.
Trabant v čase
1957: premiéra na Lipskom veľtrhu
1958: štart sériovej výroby P50
1959: výkon zvýšený na 20 koní
1960: trojdverové kombi Universal
1961: kempingová verzia Universal de Lux
1964: Trabant 601 s novou karosériou
1965: premiéra verzie P601 Combi
1973: miliónty exemplár
1990: Trabant 1.1 so štvorvalcom VW
1991: koniec výroby

.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek