VW padol v USA o 24 %! Dôvod? Aféra Dieselgate

Volkswagenu sa za Atlantikom nedarí. Po vypuknutí emisnej aféry stráca i tak slabý podiel na americkom trhu. V novembri jeho odbyt klesol o takmer štvrtinu.

04.12.2015 12:00
debata (2)
Volkswagen v USA dopláca na škandál s... Foto: Volkswagen
VW - USA Volkswagen v USA dopláca na škandál s falšovaním emisií a zatiaľ nemá za Atlantikom presný plán nápravy. A slabou stránkou je aj zastaraná ponuka modelov. Toto je americký Passat vychádzajúci ešte zo starej generácie. Výroba dieselových verzií musela byť navyše zastavená.

Volkswagenu sa v USA už dlhodobo nedarí zlepšiť svoje predajné výsledky. Napokon, aj to bola jedna z hlavných úloh nového šéfa značky Volkswagen Herberta Diessa z BMW, ktorý bol do funkcie menovaný začiatkom leta. Lenže to bolo ešte pred aférou s falšovaním emisií, a tak má dnes najväčší európsky koncern a druhý najväčší výrobca automobilov na svete za Atlantikom celkom iné starosti. Minuloročné predajné čísla v USA by bral všetkými desiatimi.

Najnovšie štatistiky agentúry Autodata totiž ukazujú, že vplyv škandálu Dieselgate začína mať reálny dopad na rozhodovanie amerických zákazníkov. Kým celkový odbyt áut v USA v novembri narástol na 1,32 milióna vozidiel, čo je medziročný rast 1,4 percenta a dnes smeruje k rekordným celoročným číslam s odhadom viac ako 17 miliónov predaných áut, značka Volkswagen padá ku dnu. V jedenástom mesiaci predala za oceánom len 23 882 áut, kým vlani to bolo 31 753 kusov, teda takmer o štvrtinu viac.

Paradoxne z neúspechu značky VW ťažilo v... Foto: Audi
Audi Q7 - 2015 Paradoxne z neúspechu značky VW ťažilo v novembri Audi. Nové Audi A4 a Q7 sú mimo podozrení a predávajú sa veľmi dobre.

Pritom konkurencii sa v USA darí. Koncern GM napríklad navýšil predaje o 1,5 % (229 296 ks.) a Toyota až o 3,5 % (189 517 ks.) Dôvodom je, pochopiteľne, strata dôvery k produktom Volkswagenu. Ten bol už pod tlakom amerických úradov nútený zastaviť v USA produkciu naftových Passatov. Zakázaný predaj majú však aj ďalšie modely vybavené motormi 2,0 TDI EA186, ale aj Volkswagen Touareg 3,0 TDI V6 z dôvodu prekročenia emisných limitov. Pritom predaj dieselovej časti ponuky predstavoval vlani 5 460 áut.

Najviac sa prepad dotkol modelov Jetta (-23 %), Passat (-60 %) a Golf (-64 %), teda samotného jadra ponuky. A do kariet nehrá Volkswagenu ani pomerne zastarané portfólio modelov. Jedinou výnimkou je nový Tiguan, ktorý v novembri narástol až o neskutočných 88 %. To však stačiť k náprave nebude. A dobre to nevidia ani analytici. Tak napríklad Michelle Krebs zo spoločnosti Auto Trade tvrdí, že situácia sa nezlepší, kým nebude zákazníkom predstavený transparentný a zrozumiteľný plán, ako sa o nich automobilka postará. To sa však zatiaľ nestalo.

Podľa hovorcu severoamerickej divízie Volkswagenu Marka McNabba „Volkswagen neúnavne pracuje na náprave dotknutých áut s turbodieselovými motormi“. Zatiaľ, ako sa zdá, ťaží z prepadu Volkswagenu sesterské Audi, ktorého odbyt v novembri vzrástol aspoň o 0,4 % a do konca roka sa chystá prekročiť 200-tisícovú hranicu, čo by bol za Atlantikom jeho historický rekord. Audi totiž nie je škandálom zasiahnuté tak ako jeho neprémiový súrodenec a navyše má na trhu úplne nové modely Q7 či A4, ktoré sú mimo podozrenia.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #dieselgate
Články podľa značiek