Volkswagenu sa v USA už dlhodobo nedarí zlepšiť svoje predajné výsledky. Napokon, aj to bola jedna z hlavných úloh nového šéfa značky Volkswagen Herberta Diessa z BMW, ktorý bol do funkcie menovaný začiatkom leta. Lenže to bolo ešte pred aférou s falšovaním emisií, a tak má dnes najväčší európsky koncern a druhý najväčší výrobca automobilov na svete za Atlantikom celkom iné starosti. Minuloročné predajné čísla v USA by bral všetkými desiatimi.
Najnovšie štatistiky agentúry Autodata totiž ukazujú, že vplyv škandálu Dieselgate začína mať reálny dopad na rozhodovanie amerických zákazníkov. Kým celkový odbyt áut v USA v novembri narástol na 1,32 milióna vozidiel, čo je medziročný rast 1,4 percenta a dnes smeruje k rekordným celoročným číslam s odhadom viac ako 17 miliónov predaných áut, značka Volkswagen padá ku dnu. V jedenástom mesiaci predala za oceánom len 23 882 áut, kým vlani to bolo 31 753 kusov, teda takmer o štvrtinu viac.
Pritom konkurencii sa v USA darí. Koncern GM napríklad navýšil predaje o 1,5 % (229 296 ks.) a Toyota až o 3,5 % (189 517 ks.) Dôvodom je, pochopiteľne, strata dôvery k produktom Volkswagenu. Ten bol už pod tlakom amerických úradov nútený zastaviť v USA produkciu naftových Passatov. Zakázaný predaj majú však aj ďalšie modely vybavené motormi 2,0 TDI EA186, ale aj Volkswagen Touareg 3,0 TDI V6 z dôvodu prekročenia emisných limitov. Pritom predaj dieselovej časti ponuky predstavoval vlani 5 460 áut.
Najviac sa prepad dotkol modelov Jetta (-23 %), Passat (-60 %) a Golf (-64 %), teda samotného jadra ponuky. A do kariet nehrá Volkswagenu ani pomerne zastarané portfólio modelov. Jedinou výnimkou je nový Tiguan, ktorý v novembri narástol až o neskutočných 88 %. To však stačiť k náprave nebude. A dobre to nevidia ani analytici. Tak napríklad Michelle Krebs zo spoločnosti Auto Trade tvrdí, že situácia sa nezlepší, kým nebude zákazníkom predstavený transparentný a zrozumiteľný plán, ako sa o nich automobilka postará. To sa však zatiaľ nestalo.
Podľa hovorcu severoamerickej divízie Volkswagenu Marka McNabba „Volkswagen neúnavne pracuje na náprave dotknutých áut s turbodieselovými motormi“. Zatiaľ, ako sa zdá, ťaží z prepadu Volkswagenu sesterské Audi, ktorého odbyt v novembri vzrástol aspoň o 0,4 % a do konca roka sa chystá prekročiť 200-tisícovú hranicu, čo by bol za Atlantikom jeho historický rekord. Audi totiž nie je škandálom zasiahnuté tak ako jeho neprémiový súrodenec a navyše má na trhu úplne nové modely Q7 či A4, ktoré sú mimo podozrenia.