Porsche 911 je vo skvelej kondícii. Po štyridsiatich rokoch evolúcie ho inžinieri z Zuffenhausenu priviedli takmer do dokonalosti. To napriek tomu, že už v sedemdesiatych rokoch predpovedali mnohí deväťstojedenástke zánik. Nik totiž nepredpokladal, že pretáčavé kupé s motorom nad zadnou nápravou by mohlo prežiť štyri dekády a dokonca nastaviť latku ostatným. Na svet preto prišli Porsche 928 či 944. Lenže bola to práve deväťstojedenástka, ktorá zachránila automobilku po tom, čo sa ukázalo, že zákazníci o ne nemajú záujem.
Špekulovať o konci kariéry jedného z najslávnejších športových áut sveta sa preto zdá byť rúhaním. Lenže do nekonečna to iste nepôjde. Koncepcia všetko vzadu raz narazí na svoje limity, hoci Porsche z nej dokázalo „vyžmýkať“ maximum. Na druhej strane tu však máme novšie modely Cayman a Boxster s motormi uprostred, čo je jasný signál, že v Zuffenhausene sú si veľmi vedomí toho, čo je pre športové auto so zadným náhonom optimom. Zatiaľ však nik nenašiel odvahu spochybniť autoritu 911. Výzva prišla z externého prostredia.
Podujal sa na to mladý japonský dizajnér Khashayara Jenabi, absolvent turínskeho Institute of Applied Arts and Design. Ten rozmetal tradíciu na prach a pod posvätnou číslicou 911 predstavil koncept s prívlastkom Solo, ktorý nemá s legendárnym kupé koncepčne nič spoločné. Je jasné, že s motorom vzadu sa jednoducho nepočíta. A možno ani so žiadnym iným spaľovacím agregátom. Každopádne, odvážny dizajn je inšpirovaný Porsche, no skôr hyperšportmi 918 či staršou Carrerou GT než deväťstojedenástkou. A nevyzerá zle, hoci ide o pomerne futuristické stvárnenie.
Sám predseda predstavenstva Oliver Blume sa o projekte vyjadril ako o začiatku novej éry. „Ponúkneme zákazníkom najšportovejší a technicky najsofistikovanejší automobil v tomto segmente." Ak si zachová črty konceptu, máme sa na čo tešiť. Za päť rokov, keď by sa malo dostať Mission E k zákazníkom, sa iste pohne vpred aj technológia batérií, ktoré sú najväčším limitom rozvoja elektromobility. A je tiež celkom možné, že práve Mission E, prípadne jeho derivát s karosériou kupé by mohol v budúcnosti vystriedať legendu 911.