Vznikol ešte za čias, keď opraty držal pevne v rukách Ferdinand Piëch. Phaeton s 12-valcovým motorom posunul značku do vyššej triedy, no za veľkú cenu. Limuzína na úrovni Audi A8, predstavená v roku 2002 mala s odbytom vždy problémy a tak automobilka neustále riešila aj vyťaženie kapacity supermodernej sklenenej továrne v centre Drážďan, ktorá vznikla práve na výrobu Phaetonu.
Dizajnové výrobné priestory s prepravníkmi z pravého dreva využili nakoniec aj Bentley Continental Flying Spur aj jeho nástupca. Volkswagenu sa síce podarilo udržať Phaeton s dvoma výraznejšími modernizáciami pri živote neuveriteľných trinásť rokov, teraz je však jasné, že na jar budúceho roka definitívne končí. Po afére Dieselgate je navyše rozhodnuté, že nástupcu dostane až v roku 2020 a to s čisto elektrickým pohonom.
Takže koncern má opäť na stole otázku, čo s Drážďanmi? Vedenie Volkswagenu v každom prípade vyhlásilo, že továreň umiestnená pri botanickej záhrade, zásobovaná nákladnými električkami a spojená s galériou a reštauráciou, zostáva súčasťou automobilky. To, že pre ňu však nemá VW v súčasnosti náplň, dokladuje informácia, že v nej zostane pracovať len sto zamestnancov. Zvyšok rozdelí do iných podnikov, najmä Zwickau, kde značka VW montuje Golfy a Passaty.
Drážďanský podnik prejde v nasledujúcom období veľkou rekonštrukciou, ktorá má zvýšiť jeho flexibilitu a umožniť výrobu viacerých modelov súčasne. Ktoré to však budú, ak nový Cayenne bude produkovaný kompletne v Bratislave a nové SUV Urus od Lamborghini v talianskej Sant Agate? Je teda možné, že v Drážďanoch nakoniec zakotvia menej exkluzívne vozidlá, minimálne do roku 2020, keď spustí automobilka produkciu elektrického Phaetonu.