Už vlaňajšie čiastkové výsledky naznačovali, že európsky automobilový trh je v dobrej kondícií. December bol navyše 27. mesiacom kontinuálneho rastu. A platí to aj o odbyte áut na piatich najvýznamnejších trhoch Európy. Sú nimi Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Taliansko a Španielsko. Tieto piliere zhltli vlani približne 10 386 000 áut, čo znamenalo medziročný rast až 8,8 percenta. Pritom si všetky polepšili. Nemecká automobilová veľmoc síce najmenej, len o 5,6 %, no počtom 3 206 000 predaných vozidiel ostáva neprekonateľnou jednotkou.
Rástli trhy aj značky
Za Nemeckom je Veľká Británia s rastom 6,3 %. Tretie miesto patrí už tradične Francúzsku, ktoré zlepšilo bilanciu o 6,8 %. Najväčšie rasty majú však na konte Taliansko (+ 15,6 %) a najmä Španielsko, ktorého automobilový trh narástol až o neuveriteľných 20,6 %. Čo sa týka rebríčka značiek, prekvapenia sa nekonajú. Na čele sídli aj napriek afére Dieselgate Volkswagen. Napokon, tá odštartovala až v polovici októbra. Vlani predal na najväčších trhoch v EU 1,26 milióna áut, čo znamenalo o 5,2 % viac. Druhý je Ford so 7,5-percentným rastom, ale jeho 823 000 predaných áut znamená odstup od európskej jednotky stále viac ako 400-tisíc vozidiel.
Tretiu priečku obsadil Renault s 10,1 % rastom a za ním Opel, ktorý si prilepšil o 5,2 %. Po Renaulte je na tom z francúzskych značiek najlepšie Peugeot na piatom mieste. A nasleduje nemecké prémiové trio. Šieste Audi v ňom porazilo Mercedes-Benz aj ôsme BMW. Do prvej desiatky sa ešte zmestil Fiat a Citroën Tesne pred jej bránami zostali Nissan, Toyota a Škoda. Nissan si pritom polepšil až o 14,9 %, čo znamená, že zaregistroval spolu s Mercedesom (+ 10,8 %) a Fiatom (+ 12,5 %) jeden z najväčších rastov. Naopak, Citroen si ako jediný z prvej desiatky pohoršil a to až o 9,8 %.
Golfu neublížila ani kauza Dieselgate
Tak ako je Volkswagen jednotkou v rebríčku TOP značiek, je jeho Golf absolútnym bestsellerom v poradí modelov. Vlani z neho predal na piatich najväčších trhoch približne 383 000 kusov, čo bolo ale len o jedno percento viac ako rok predtým. Za tento výsledok však vďačí výlučne Nemecku. Len tu totiž obsadil prvú priečku. V Španielsku skončil tretí, vo Veľkej Británii štvrtý, v Taliansku desiaty a vo Francúzsku dokonca až na jedenástej priečke. Popularita Golfu je teda naprieč Európou veľmi rozdielna. Tak či tak porazil druhý Ford Fiesta o približne o 120 000 kusov, čo je obrovský náskok.
A pritom si Volkswagen uchmatol aj priečku s číslom tri, kde sa ocitlo Polo až s osempercentným medziročným rastom. Nasleduje Renault Clio pred Opelom Corsa, ktorému nepomohol k lepšiemu výsledku ani 6-percentný rast. V prvej desiatke nájdeme ešte Peugeot 208, Ford Focus na siedmom mieste, Nissan Qasqai, Fiat Panda a Renault Captur. Za skokanov roka môžeme označiť najmä Pandu s 13-percentným a Captur s až 20-percentným nárastom predaja. Podobne veľký skok má na konte Nissan Qashqai, ktorého sa predalo o 13 % viac ako v roku 2014.
Uvidíme, ako budú rebríčky najpopulárnejších značiek a modelov vyzerať v celoeurópskom meradle. Teda keď JATO Dynamics zráta odbyt áut 29 sledovaných krajinách Európy. Zo štátov únie sú výnimkou len Bulharsko a Malta. Naopak, mimo EÚ tu budú započítané výsledky odbytu v Nórsku, v Srbsku a vo Švajčiarsku.
Najpredávanejšie modely na TOP 5 trhoch EÚ
Poradie | Značka/Model | Predaj 2015 (ks.) | Zmena |
---|---|---|---|
1. | VW Golf | 383 000 | + 1,0 % |
2. | Ford Fiesta | 258 000 | + 2,0 % |
3. | VW Polo | 229 000 | + 8,0 % |
4. | Renault Clio | 224 000 | – 3,0 % |
5. | Opel Corsa | 214 000 | + 6,0 % |
6. | Peugeot 208 | 181 000 | + 7,0 % |
7. | Ford Focus | 176 000 | + 3,0 % |
8. | Nissan Qashqai | 167 000 | + 13 % |
9. | Fiat Panda | 158 000 | + 16 % |
10. | Renault Captur | 153 000 | + 20 % |
11. | Audi A3 | 150 000 | – 2,0 % |
12. | VW Passat | 149 000 | + 38,0 % |
13. | Peugeot 308 | 146 000 | + 26,0 % |
14. | Fiat 500 | 145 000 | – 2,0 % |
15. | Opel Astra | 144 000 | + 4,0 % |
16. | Mercedes-Benz C | 135 000 | + 22 % |
17. | Opel Mokka | 132 000 | + 29 % |
18. | Peugeot 2008 | 128 000 | + 16 % |
19. | Toyota Yaris | 121 000 | + 6, 0 % |
20. | Dacia Sandero | 121 000 | + 6 % |
Najpredávanejšie značky na TOP 5 trhoch EÚ
Poradie | Značka | Predaj (ks.) | Zmena (%) |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 262 000 | + 5,2 |
2. | Ford | 823 000 | + 7,5 % |
3. | Renault | 742 000 | + 10,1 % |
4. | Opel | 728 000 | + 5,2 % |
5. | Peugeot | 674 000 | + 8,3 % |
6. | Audi | 593 000 | + 5,4 % |
7. | Mercedes-Benz | 583 000 | + 10,8 % |
8. | BMW | 556 000 | + 9,1 % |
9. | Fiat | 549 000 | + 12,5 % |
10. | Citroen | 428 000 | – 9,8 % |
11. | Nissan | 413 000 | + 14,9 % |
12. | Toyota | 351 000 | + 5,2 % |
13. | Škoda | 315 000 | + 4,5 % |
14. | Hyundai | 312 000 | + 13,1 % |
15. | Dacia | 264 000 | + 3,3 % |
16. | Seat | 257 000 | + 3,3 % |
17. | Kia | 247 000 | + 10,7 % |
18. | Mini | 158 000 | + 18,9 % |
19. | Mazda | 135 000 | + 20,6 % |
20. | Land Rover | 121 000 | + 20,6 % |