
Kľúčovým automobilovým trhom sveta sa vlani darilo. Hore išla Európa, Spojené štáty americké aj Japonsko. Pokles zaznamenala len Čína. A práve tá stojí za zmenami v rebríčku najpredávanejších áut planéty. Kým ešte predvlani úradovali v prvej desiatke dokonca aj čínske modely, napríklad u nás absolútne neznáme MPV Wuling Hong Guang, vo vlaňajšom rebríčku by ste ho hľadali márne. A recesia prehádzala aj poradie dlhoročných bestsellerov.

Pochopiteľne, z hľadiska Európana, ktorý považuje za najpredávanejšie modely VW Golf, Passat či Ford Focus a Fiestu, je svetový rebríček trochu prekvapením. Nájdeme tu totiž aj autá, ktoré do Európy nikdy nezavítali. Absolútnu svetovú jednotku však dobre poznáme. Je ňou Toyota Corolla. Vlani sa pre ňu rozhodlo takmer 1,34 milióna zákazníkov, z toho 660 000 v USA a v Číne. To znamená, že každé dve minúty si kúpi Corollu päť ľudí. A to si medziročne polepšila o 4,3 percenta. A rovnako známa je aj svetová dvojka – VW Golf.

To je pre tento nemecký model nižšej strednej triedy historický úspech. Vlani si ho kúpilo 1,4 milióna zákazníkov, čo je dokonca zlepšenie o 8,4 %. V časoch, keď otriasa základmi koncernu VW aféra Dieselgate, je to veľmi prekvapivý výsledok. Golf tak vytlačil na tretiu pozíciu americký pikap Ford F-Series, ktorý je najpredávanejším autom v USA od svojho vzniku a vyzerá to tak, že sa na tom nič nezmení. Hneď za ním nasleduje globálny Focus s predajom 920-tisíc exemplárov. Lenže to je o 19,4 % (!) menej, vraj práve kvôli poklesu odbytu v Číne.

Pre Focus to znamená pád z pôvodne druhej na štvrtú priečku. Piate miesto obsadila ďalšia Toyota. Sedan Camry, ktorý sa do Európy nedováža, je najmä doménou trhu v USA. Zo 754 000 kusov skončilo v garážach amerických zákazníkov až 429 000 vozidiel. Druhú polovicu prvej desiatky otvára Hyundai i30 (Elantra), ktorý stráca na Camry len pár tisíc kusov. Prvú desiatku uzatvára VW Polo, Honda CR-V, pikap Chevrolet Silverado a Toyota RAV-4. Za zmienku stojí práve americký pikap, ktorý si medziročne prilepšil takmer o 13 %.
Tesne za bránami najlepších skončil spomínaný Wuling Hong Guang, Volkswagen Passat a Jetta. Kým Passat si polepšil o takmer šesť percent, Jetta padla o 8,4 percenta. Prvý francúzsky model, Renault Clio, nájdeme na 25. priečke za Škodou Octavia.
