Škoda a Volkswagen sú spolu už 25 rokov

V marci 1991 bola podpísaná Zmluva o vstupe spoločnosti Škoda do koncernu Volkswagen. Počas uplynulého štvrť storočia sa z bývalej východoeurópskej automobilky stal výrobca s ročnou produkciou viac ako milión áut.

01.04.2016 16:00
Škoda - VW 25 rokov Foto:
Začalo to Favoritom. Dnes má Škoda sedem modelových radov na vrchole ktorých stojí Superb.
debata (1)

Vstup automobilky Škoda do koncernu Volkswagen patrí k najúspešnejším projektom privatizácie československého štátneho majetku na začiatku 90. rokov. Ročná kapacita výroby vtedy predstavovala necelých 200 000 automo­bilov. Modelový program tvorili iba dva rady – dožívajúce typy s motorom vzadu a pohonom zadných kolies a v roku 1987 predstavený moderný model Favorit vo verzii hatchback a kombi Forman. Dnes Škoda ponúka viac ako 40 modelových variantov, siahajúcich od miniatúrneho Citigo až po vlajkovú loď Superb.

Volkswagen chcel Škodu už skôr

Česká vláda pri privatizácii automobilky, založenej už roku 1895, vyberala z ponúk niekoľkých záujemcov z krajín západnej Európy i zo zámoria. Napríklad Renaultu alebo GM. Do celého procesu sa zapojilo veľa politických aj hospodárskych špičiek a v roku 1991 bola Škoda nakoniec predaná koncernu Volkswagen. Ten bol už vtedy najväčším výrobcom automobilov v Európe a o mladoboleslavskú značku a československý trh prejavoval záujem dlhodobo. Už v roku 1987 boli napríklad vo Wolfsburgu v rámci uvažovanej spolupráce uskutočnené testy prototypu nového Favorita.

Práve sľubný potenciál tohto moderného hatchbacku s predným náhonom a naprieč uloženým motorom vpredu patril k hlavným dôvodom záujmu koncernu o Škodu. Jej ďalšou výhodou sa stala kvalifikovaná pracovná sila. Dôležité rozhodnutie českej vlády padlo presne 9. decembra 1990. Zmluvu o vstupe spoločnosti s novým názvom Škoda, automobilová akciová spoločnosť, podpísali 28. marca 1991 vtedajší minister priemyslu českej vlády Jan Vrba a predseda predstavenstva spoločnosti Volkswagen Carl Hahn. Dokument nadobudol účinnosť 16. apríla 1991.

Neskôr ho doplnila zmluva o kapitálovom vklade a zmluva medzi akcionármi. V roku 1991 získal koncern za vklad 620 miliónov mariek celkovo 31 % akcií mladoboleslavskej spoločnosti. Svoj podiel vo firme postupne zvyšoval, až sa 30. mája 2000 stal držiteľom 100 % balíka. Rozvoj spoločnosti umožnil rozsiahly investičný program, ktorý bol koordinovaný s ďalšími značkami koncernu. Od roku 1991 do marca 2016 vložila Škoda do nových modelov, výskumu, vývoja aj do rozširovania kapacít v Českej republike vyše 300 miliárd českých korún, čo je vyše 11 miliárd eur.

Nielen výroba ale aj vývoj

Škoda je jedinou automobilkou, ktorá v Českej republike automobily nielen vyrába, ale aj vyvíja. Kým na jar 1991 malo mladoboleslavské vývojové oddelenie len 600 pracovníkov, dnes je ich vo vývojovom, technologickom a dizajnovom centre v Mladej Boleslavi takmer 2 000. Po zapojení automobilky do koncernu VW pribudli k trom českým závodom z roku 1991 (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) výrobné kapacity tovární v Číne, Indii, Rusku a na Slovensku, doplnené o montážne závody na Ukrajine a v Kazachstane.

Srdce Škody však naďalej bije v Mladej Boleslavi, kde je už 121 rokov jej sídlo a hlavný výrobný závod. Václav Laurin a Václav Klement, ktorí spoločnosť v roku 1895 založili, patria k priekopníkom automobilového priemyslu a individuálnej mobility na dvoch či štyroch kolesách. Boli to súčasníci Ferdinanda Porscheho, ktorého rodisko, obec Vratislavice, leží práve neďaleko Mladej Boleslavi. Dnes patrí Škoda k pilierom českého hospodárstva. V roku 2014 tvorila 4,5 % HDP Českej republiky a uskutočnila približne osem percent českého exportu.

O úspechu tohto podniku svedčí fakt, že z 1 055 500 au­tomobilov, vyrobených v roku 2015, ich až 92 % putovalo k zahraničným zákazníkom. Najväčším trhom Škody sa v uplynulých rokoch stala Čína, kde v roku 2015 automobilka predala 281 700 vozidiel. Už sedem rokov v rade figuruje na pozícii najúspešnejšieho dovozcu na vysoko konkurenčnom nemeckom trhu, kde vlani predala 158 700 vozidiel a privlastnila si 5,6 % trhový podiel. V mnohých krajinách sa darí dosahovať až dvojciferný medziročný rast predajov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Škoda #VW
Články podľa značiek