Megalomanský projekt limuzíny Volkswagen Phaeton, ku ktorému patrila neodmysliteľne aj sklenená továreň v Drážďanoch, zásobovaná nákladnými električkami, má tak trochu smutný koniec. Pred pár dňami tu po neuveriteľných 14 rokoch zastavili výrobu vlajkovej lode koncernu s logom VW. A nová na obzore zatiaľ nie je. Otázkou bolo, čo s luxusnou továrňou, ktorá stála koncern stámilióny eur. Zvlášť teraz, keď sa vo Wolfsburgu šetrí každý cent.
Phaeton vznikol ešte za čias, keď opraty držal pevne v rukách ambiciózny Ferdinand Piëch. Dvanásťvalcová limuzína síce posunula značku do vyššej triedy, no za veľkú cenu. Model stojaci na úrovni Audi A8, predstavený v roku 2002, mal totiž s odbytom vždy problémy. Zákazníci logo mainstreamovej značky na maske auta za drahé peniaze odmietali. A tak automobilka stále riešila aj vyťaženie kapacity supermodernej sklenenej drážďanskej továrne, ktorá vznikla len pre potreby Phaetonu.
Dizajnové výrobné priestory s prepravníkmi z pravého dreva využili nakoniec aj Bentley Continental Flying Spur aj jeho nástupca. Volkswagenu sa síce podarilo udržať Phaeton s dvoma výraznejšími modernizáciami pri živote neuveriteľných štrnásť rokov, ale po afére Dieselgate sa práve tento model stal jednou z obetí kauzy. Nástupca má prísť až v roku 2020, a to s čisto elektrickým pohonom. Nasledujúce štyri roky bude teda z továrne iba „galéria“. Niekdajšiu pýchu koncernu upravil Volkswagen za desať dní na centrum elektrickej mobility.
Možno aj preto, aby odviedol pozornosť od škodlivých emisií jeho dieselových áut. Centrum umožní návštevníkom vidieť až 50 interaktívnych expozícií na tému ekologickej mobility a na vlastnej koži si vyskúšať výhody hybridných a elektrických áut. Napríklad v simulátore plug-in hybridného Volkswagenu Sport Coupé GTE z vlaňajšieho autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom, ktorý má normovanú spotrebu len dva litre na 100 km. Ďalšie expozície sa budú venovať napríklad bezpečnostným elektronickým asistentom. Centrum bude otvorené sedem dní v týždni.