Fiat potvrdil prvé miesto v rebríčku najnižších flotilových emisií CO2 z polovice roka 2009 aj na konci roka. Vedie medzi značkami, aj medzi koncernmi. Medzi jednotlivými modelmi je hviezdou Toyota Yaris o necelý gram CO2 na kilometer pred Fiatom 500. Tretí je Fiat Panda.
Vážený priemer emisií CO2 všetkých predaných automobilov v Európe vo všetkých segmentoch klesol medziročne o 7,9 g/km. V porovnaní s rokom 2008, kedy emisie klesli o 5,4 g/km sa pokles zrýchlil.
Rýchlejší pokles má tri príčiny. Prvou je to, že vývoj ekologických technológií napreduje a výrobcovia sa snažia emisie (a spotrebu) všetkých svojich modelov neustále redukovať. No tento proces v relatívne krátkom období jedného roka nemá až taký výrazný efekt.
Druhým a významnejším faktorom je svetová recesia, ktorá spôsobila zmenu v správaní sa európskeho zákazníka. Odrazu každý hľadá autá s nižšou spotrebou a emisiami, aby ušetril na palive, prípadne na daniach.
Tretia príčina súvisí s predchádzajúcou a sú ňou početné vládne dotácie na nákup nového auta (resp. na podporu automobilového priemyslu), ktoré v roku 2009 prebiehali v mnohých krajinách Európy. Dotácie boli orientované na lacnejšie (masovejšie) automobily s nízkou spotrebou.
Viac ako polovica všetkých predaných automobilov mala emisie CO2 menšie ako 140 g/km. Najvýraznejší pokles emisií zaznamenalo Ferrari, ktorého vážený priemer za rok 2009 predstavoval pokles o 53,6 g/km. Tam bolo z čoho uberať. Značkou s druhým najvyšším poklesom je Porsche s hodnotou 27,5 g/km. Svoj podiel na tom má aj uvedenie naftového motora do modelu Cayenne.
Značkou s najnižšími emisiami CO2 podľa váženého priemeru je Fiat. Na druhé miesto sa posunula Toyota. Peugeot sa musel uspokojiť s tretím miestom. V rebríčku sa nenachádzajú značky, ktoré nepredali dostatočný počet vozidiel. Sú nimi napríklad Smart a MINI, ktoré však taktiež podliezli hranicu 130 g/km.
Poradie značiek podľa váženého priemeru CO2 | |||
Značka | Objem predaja 2009 | Priemer CO2 | Pozícia 2008 |
FIAT | 1 009 106 | 127.8 | 1. |
TOYOTA | 702 048 | 130.1 | 5. |
PEUGEOT | 986 584 | 133.6 | 2. |
RENAULT | 1 081 289 | 137.5 | 4. |
CITROEN | 863 243 | 137.9 | 3. |
FORD | 1 284 316 | 140.0 | 6. |
OPEL/VAUXHALL | 1 055 652 | 148.9 | 7. |
VOLKSWAGEN | 1 631 560 | 150.4 | 8. |
AUDI | 605 771 | 160.9 | 11. |
MERCEDES | 582 299 | 176.4 | 10. |
Medzi hromadne predávanými modelmi dominuje podľa agentúry JATO Dynamics Toyota Yaris s váženým priemerom 119 g CO2 na kilometer (pokles o 12,4 g/km oproti 2008). Nasledujú Fiaty 500 a Panda.
Poradie podľa váženého priemeru CO2 – modely | ||
Model | Objem predaja 2009 (ks) | Priemer CO2 (g/km) |
TOYOTA YARIS | 209 635 | 119.0 |
FIAT 500 | 186 404 | 119.9 |
FIAT PANDA | 299 139 | 122.4 |
FORD FIESTA | 470 647 | 125.6 |
FIAT PUNTO | 323 990 | 127.9 |
RENAULT CLIO | 311 844 | 129.4 |
PEUGEOT 207 | 366 546 | 132.0 |
VOLKSWAGEN POLO | 282 603 | 132.7 |
RENAULT MÉGANE | 228 587 | 134.9 |
PEUGEOT 308 | 219 740 | 136.5 |
OPEL/VAUXHALL CORSA | 351 844 | 137.0 |
AUDI A3/S3 | 184 514 | 140.0 |
VOLKSWAGEN GOLF | 568 838 | 140.7 |
SKODA FABIA | 217 088 | 142.5 |
FORD FOCUS | 308 633 | 144.8 |
OPEL/VAUXHALL ASTRA | 275 385 | 147.5 |
BMW 3 | 199 451 | 148.4 |
VOLKSWAGEN PASSAT | 210 041 | 151.9 |
AUDI A4/S4/RS4 | 192 991 | 153.7 |
NISSAN QASHQAI | 180 970 | 162.1 |
V hodnotení koncernov vyhráva Fiat, ktorému malé objemy predaných áut s vysokou spotrebou (Ferrari, Maserati) nijako nepoškodili.
Poradie koncernov | |
Názov | Emisie CO2 rok 2009 |
FIAT | 131.0 |
TOYOTA | 132.2 |
PSA | 135.6 |
RENAULT | 139.6 |
HYUNDAI | 141.6 |
.