'Harley-Jawatson': Zlaté české ručičky stvorili Jawu z Harleya

Za "socíku" sme z Jawy robili Harleye. Dnes sa zdá, že je to naopak. Zdanlivá "kývačka" z roku 1953 nie je ničím iným ako prezlečeným americkým H-D Ironom 883. A vyzerá úžasne. Vzácna kreácia už má na konte regionálne víťazstvo v súťaži Battle of the Kings a mieri na európske finále do Biarritz.

21.05.2016 07:00
debata (1)
Základom prestavby je Harley-Davidson Iron 883... Foto: H-D Praha
Harley-Davidson - Jawa Základom prestavby je Harley-Davidson Iron 883 s motorom objemu 883 kubických centimetrov.

Kultové motocykle z Milwaukee sú vďačným materiálom pre tunerov. Takmer každý Harley-Davidson na ceste je iný. Jednak vďaka rozsiahlej individualizácii cez doplnky výrobcu a jednak vďaka úpravám, ktoré majitelia svojim miláčikov často doprajú aby sa odlíšili od davu burácajúcich „Hells Angels“. Táto vznikla u našich západných susedov a má tak trochu regionálny charakter. To ale jej význam neznižuje. O úpravu sa postaralo pražské dílerstvo amerických motocyklov pri príležitosti druhého ročníka súťaže Battle of the Kings.

Prístup tunerov bol naozaj jedinečný. Identita značky išla totiž bokom. Modelom stála Harleyu legendárna Jawa 350 , takzvaná „kývačka“, ktorá očarila motocyklový svet v roku 1953 a vyrábala sa s viacerými modernizáciami až do roku 1974. Základom je však klasický Harley-Davidson model Iron 883. Zmenu DNA poznať však len vďaka mohutnému vidlicovému 2-valcu, ktorý Jawa nikdy nepoužívala a vyústeniu výfukov na pravej strane. Inak je česká kreácia bravúrnou kópiou pôvodnej Jawy.

Dizajn je inšpirovaný legendárnou Jawou 350 z... Foto: H-D Praha
Harley-Davidson - Jawa Dizajn je inšpirovaný legendárnou Jawou 350 z roku 1953. Spracovanie je naozaj bravúrne.

Za klampiarskou prácou stojí majster Bohouš Menz, ktorý má na konte celoeurópske víťazstvo vo vlaňajšej súťaži s úpravou motocykla Harley-Davidson Street 750. Všetky diely sú spracované s dokonalou znalosťou českého originálu. Technické parametre síce tlačová správa neuvádza, ale vzhľadom na základ úpravy vieme, že americký 2-valec s objemom 883 kubických centimetrov ponúka krútiacim moment 70 Nm pri 3 750 otáčkach za minútu. Teraz čaká vzácny solitér postup do európskeho finále.

Vidlicový 2-valec Jawa nikdy nepoužívala. Táto... Foto: H-D Praha
Harley-Davidson - Jawa Vidlicový 2-valec Jawa nikdy nepoužívala. Táto ho však má.

Či má šance zopakovať vlaňajší úspech Menzla, ukáže až rozhodnutie poroty zloženej z motoristických novinárov a úpravcov z celej Európy. Nevýhodou môže byť práve najväčšie kúzlo tohto stroja, a to imidž značky Jawa, ktorý má dnes už len regionálnu pôsobnosť. Nostalgia za týmito motocyklami sa končí totiž za hranicami Čiech a Slovenska. V každom prípade, regionálne víťazstvo už tejto kreácii nikto nevezme. V strednej a vo východnej Európe porazila čierny cafe-racer s malou kapotážou z Budapešti a custom H-D zo Štetína.

„Do súťaže sme vďaka vlaňajšiemu celoeurópskemu víťazstvu išli s pokojom a bez veľkých ambícií. Zabodovať dvakrát po sebe sme považovali za rovnako pravdepodobné ako vyhrať dvakrát v lotérii. Povedali sme si, že postavíme niečo pre radosť a vrátime sa ku koreňom a Jawám, na ktorých sme vyrastali. Keď sme mali Jawy, robili sme z nich Harleye, tak sme to teraz otočili,“ povedal na konto prestavby unikátneho customu tvorca nápadu Jarda Vavřina. Meno európskeho víťaza sa dozvieme už 9. júna na prestížnej akcii Wheel and Wawes vo francúzskom Biarritzi.

Harley-Davidson - Jawa
Harley-Davidson - Jawa
+23Harley-Davidson - Jawa

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Harley-Davidson #Jawa
Články podľa značiek