Švédi spustia testy elektrických kamiónov. Jazdia ako trolejbusy

25.05.2016 12:00
Scania - hybridné kamióny
Špeciálne kamióny Scania, vybavené hybridným elektrickým pohonom, sa budú môcť na diaľnici e-Highway pripojiť k vedeniu podobne ako trolejbusy. Na rozdiel od nich ho ale budú môcť kedykoľvek opustiť a pokračovať v jazde vďaka spaľovaciemu motoru. Autor:

Po Kalifornii, kde už testujú na 30 km dlhom úseku elektrifikovanú diaľnicu pre hybridné kamióny, spustí testy aj Švédsko. Onedlho odovzdajú totiž pri meste Gavle do skúšobnej prevádzky časť diaľnice E16, kde budú upravené kamióny čerpať energiu z trolejového vedenia.

V porovnaní s kalifornskou e-Highway bude mať tá švédska len dva kilometre. To ale stačí na testy nových typov ťahačov Scania vybavených hybridným pohonom a vyhodnotenie ich prínosu pre životné prostredie. Prevádzka bude založená na princípe trolejbusov. Nad pravým prúdom diaľnice vznikne trolejové vedenie. Kamióny tak budú môcť čerpať elektrickú energiu pomocou pantografov inštalovaných na ráme kabíny.

Testovací úsek má zatiaľ len dva kilometre. V...
Testovací úsek má zatiaľ len dva kilometre. V skúšobnej prevádzke bude dva roky. Autor: Scania

Rozdiel spočíva v tom, že hybridný pohon, ktorý skombinuje elektromotory a klasický spaľovací motor, umožní jazdu aj mimo vedenia, teda pri odbočení z diaľnice, alebo pri predbiehaní. Andreas Berndstsson, šéf divízie výskumu a inovácií švédskeho dopravného úradu Trafikverket, ktorý patrí medzi hlavných sponzorov uviedol, že po dvoch rokoch testovania má byť vyhodnotený potenciál prevádzky ťažkých nákladných áut bez využitia fosílnych palív.

Samotná hybridná technológia kamiónov bola vyvinutá v spolupráci Siemensu a Scanie. Zatiaľ ale prebiehali skúšky len v rámci výskumného strediska neďaleko Berlína. Už tie preukázali, že elektrinou poháňané nákladné autá sú schopné redukovať škodlivé emisie o 80 až 90 percent. Christer Thoren z hybridného oddelenia Scanie zas povedal, že pokiaľ bude všetko pokračovať podľa plánu, už čoskoro uvidíme v Európe viacero elektrifikovaných úsekov diaľnic. Vraj je o ne dokonca veľký záujem. A to najmä v Nemecku.

Samotní Švédi by zas radi aby sa do roku 2030 preorientoval ich vozový park na nefosílne palivá. A celú spoločnosť chcú vidieť bez uhla a ropy do roku 2050.

Scania - hybridné
		kamióny
Scania - hybridné
		kamióny
+2Scania - hybridné
		kamióny

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Siemens #Scania #e-Highway #elektrická diaľnica
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR