Mercedes chce batériami prevalcovať Teslu

Koncern Daimler investuje astronomických 14,5 miliardy eur do vývoja motorov a elektrických systémov. Výsledkom majú byť aj batérie, ktoré zabezpečia dojazd 500 km bez zvýšenia hmotnosti. Majú byť lepšie ako v Tesle.

16.06.2016 12:00
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive Foto:
Nová generácia batérií od Daimlera nemusí byť len na báze elektród z kovu. Počíta so sírou aj vzduchom. Predpokladá, že každý rok dôjde k 14 % zlepšeniu energetickej hustoty akumulátorov.
debata (4)

Koncern Daimler už predstavil svoj diesel 220d novej generácie agregátov OM 654. Ten spĺňa s predstihom emisné normy pripravené pre rok 2017. Ten je ale len zlomkom v plánovanej ofenzíve spaľovacích motorov a elektrických systémov. Celkovo totiž plánuje Stuttgart investovať do vývoja pohonných systémov 14,5 miliardy eur, z toho rovnú polovicu do zelených technológií. Napriek stále rozšírenejším hybridom a elektromobilom vidí však Mercedes-Benz stále potenciál v klasických agregátoch, len sa budú meniť. Po novom dieselovom motore prídu preto najprv benzínové motory s filtrami pevných častí.

„Nikdy sa nedostaneme do situácie, že by nebolo čo zlepšovať. Už teraz máme v súvislosti so spaľovacími motormi tony nápadov, ako znížiť emisie, spotrebu či vibrácie,“ povedal Bernhard Heil, šéf divízie pohonných systémov Daimlera. Prvou fázou má byť nasadenie 48 V elektrickej sústavy. Tú používa ako jediné na svete Audi SQ7, aj to len v malom vysokonapäťovom okruhu pre elektrické turbodúchadlo štvorlitrového dieselu 4,0 TDI. Mercedes-Benz chce spolu s ním nasadiť aj účinný štart-stop systém na princípe reverzibilného alternátora s výkonom až 15 kW.

Nová generácia batérií a elektrického systému... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive Nová generácia batérií a elektrického systému bude predstavená v koncepte elektrického SUV, ktoré sa dostane do výroby do konca tohto desaťročia.

Pôjde teda o mikrohybrid, ktorý bude schopný nielen rekuperácie brzdnej energie, ale aj asistencie pri akcelerácii. Energiu bude pritom systém ukladať do malej li-ion batérie s kapacitou 0,9 kWh. Novinkou je, že štartér-generátor sa stane pevnou súčasťou kľukového hriadeľa. Systém by teda mal byť kompaktnejší a ľahší. Podľa výrobcu by mal na 100 km ušetriť až 15 % paliva. Premiéru absolvuje spolu s filtrom pevných častíc v benzínovom 6-valci modernizovanej triedy S 500 a to už budúci rok. Okrem toho pracuje Daimler aj na cenovo výhodnejšom hybridnom systéme pre menšie 4-valce.

A hoci Daimler zatiaľ elektrickej mobilite príliš neverí, aspoň z pohľadu rentability, je známe, že do konca desaťročia predstaví štyri nové elektromobily. Tie by mali priniesť aj novú generáciu akumulátorov. Tie sa ale najprv predstavia vo vlajkovej lodi S 500 Hybrid. Budú mať opäť hmotnosť len 120 kg, ale ich kapacita vzrastie zo súčasných 8,7 až na 13,5 kWh, čo by malo zabezpečiť bezemisný dojazd približne 50 km. Podľa Jürgena Schenka, ktorý má na starosti integráciu elektromotorov, uviedol, že Daimler počíta každoročne s až 14-percentným zlepšením energetickej hustoty batérií. To je odvážne, pretože americká Tesla ráta maximálne s piatimi percentami.

Schenk tvrdí, že Daimler má na rozdiel od Tesly dostatočný rozpočet na to, aby zmenil celkovú technológiu akumulátorov. Hovorí pritom nielen o elektródach na báze kovu, ale aj o síre či vzduchu. Mnohé sa Daimler naučil práve od Tesly, ktorá mu dodnes dodáva elektrické komponenty pre elektrický Mercedes-Benz B Electric Drive. „ Oni sú agilní a hladní a my sa musíme naučiť to isté,“ dodal Schenk. Aj preto predstaví nemecká automobilka na jeseň v Paríži koncept elektrického SUV, ktorý by mal byť nositeľom nových technológií s dojazdom až 500 km. So sériovou verziou sa ale ponáhľať nebude. Je totiž známe, že výroba elektromobilov je stále stratová.

„Kým pri spaľovacích motoroch sa dnes investície vracajú okamžite, pri elektromobiloch a plug-in hybridoch bude treba ešte počkať,“ tvrdí Bernhard Heil. Podľa neho mnohé záleží na zákazníkoch. Bez dostatočného dopytu po elektromobiloch nie je totiž možné znížiť náklady na výrobu. To sme ale opäť v začarovanom kruhu. Bez elektromobilov nebudú zákazníci a bez zákazníkov zas elektromobily. Ako ale ukázala práve Tesla (i keď stratová) s novým modelom 3, na ktorý má už viac ako 400 000 objednávok, záujem tu je. Heil ale vidí situáciu pragmatickejšie. Myslí si, že kým elektromobily ovládnu mestá, dlhé trate budú ešte dlhé roky doménou spaľovacích motorov.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #elektromobily #Daimler #batérie
Články podľa značiek