Borgwar: Reinkarnovaná nemecká značka chce z Číny späť do Európy

Borgward naozaj plánuje návrat tam, kde začínal. Po Číne postaví druhý výrobný závod v nemeckých Brémach. Už o dva roky spustí montáž elektrického SUV BX7.

02.11.2016 19:00
debata
Prvým novodobým Borgwardom je 4,7 metra dlhé... Foto: Borgward
Borgward BX7 Prvým novodobým Borgwardom je 4,7 metra dlhé SUV BX7, vyrábané v Číne a zatiaľ výhradne pre Čínu.

Správy o návrate zaniknutej nemeckej značky Borgward, ktorá skrachovala za nejasných okolností v roku 1961, sa začali šíriť začiatkom roka 2015. A ešte ten istý rok ukázal vnuk zakladateľa Christian Borgward na autosalóne vo Frankfurte prvý sériový model BX7. Išlo o SUV strednej triedy, ktoré však svojim dizajnom príliš nenadchlo. Z toho si ale znovuzrodená značka s centrálou vo Frankfurte, nerobila ťažkú hlavu. Kariéru totiž Borgward odštartoval v Číne, konkrétne v Pekingu. No rád by sa vrátil tam, kde začiatkom minulého storočia začínal. Do nemeckých Brém.

Znie to možno trochu odvážne, ale na konkurenciou nabitom európskom trhu naozaj plánuje comeback. Oznámil, že do dvoch rokov vybuduje v Brémach druhý výrobný závod, orientovaný na európsku produkciu. Produkcia tu má začať už v roku 2018. V prevej fáze bude montovať vozidlá s nižším stupňom rozložiteľnosti. Ročne počíta s kapacitou 10 000 jednotiek. „Montáž bude navrhnutá flexibilne, tak aby bolo možné jednoducho zvýšiť produkciu či rozšíriť ponuku, povedal predseda predstavenstva Ulrich Walker. A čím chce značka zaujať. V klasických segmentoch určite nie.

Spoločnosť Borgward vyrábala autá až do roku... Foto: Borgward
Borgward Spoločnosť Borgward vyrábala autá až do roku 1961 a patrila k najväčším nemeckým automobilovým producentom. Dnes sa chce vrátiť do nemeckých Brém.
V pláne je 4,7 metra dlhý Borgward BX7, teda stredne veľké SUV, tentoraz ale s čisto elektrickým pohonom. Batérie bude automobilka nakupovať od LG. Ďalšie komponenty a moduly dodajú renovované spoločnosti ako Continental, Kuka, Schäffler/SKF, BorgWarner alebo Webasto. Po BX7 má prísť menší model BX5, produkovaný tiež ako elektromobil, a navyše aj vo verzii s plug-in hybridným pohonom. Na návrat do čias, keď patrila automobilka k najväčším európskym výrobcom, si Borgward zjavne netrúfa, no ponukou ekologických vozidiel v populárnom segmente SUV by nemuseli byť jeho plány márne.

V nasledujúcich rokoch chce Borgward predstavovať dve novinky ročne a produkciu dostať až na 500 000 kusov áut za rok! Samozrejme, vrátane Číny. To je v čase, keď čínsky Qoros s miliardovými investíciami bojuje o záchranu, pomerne odvážne. Spoločnosť založená Carlom Friedrichom Wilhelmom Borgwardom vyrábala autá už od roku 1905. V jej portfóliu pribudli okrem samotného aj značky Hansa, Goliath a Lloyd. K slávnym modelom patrila napríklad Hansa 1 500 Sportcoupé, Borgward Isabella alebo luxusný americky ladený sedan P100.

Časom sa Borgward vypracoval na významného producenta áut. Za nejasných okolností však v roku 1961 došlo ku konkurzu a po Borgwarde sa zľahla zem. Doplatil najmä na krízu v USA, kde v tom čase prudko klesol dopyt po autách. Práve trh za Atlantikom bol významným exportným priestorom Borgwardu. Značka bola obnovená v roku 2008 a odvtedy pracuje na znovuzrodení.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Borgward #Borgward BX7
Články podľa značiek