Pop.Up: Airbus a Italdesign predstavili ďalšie lietajúce auto

Len nedávno ohlásil Airbus vývoj autonómneho dronu Vahana pre dvoch pasažierov a v Ženeve sa pochválil ďalším projektom individuálnej leteckej dopravy. Má názov Pop.Up a kombinuje kvadrokoptéru s bežným autom.

15.03.2017 16:00
Airbus Pop.Up - Italdesign Foto:
Projekt Pop.Up. spája výhody mestského elektromobilu a helikoptéry. Centrom je luxusná kabína, ktorú je možné usadiť na automobilový podvozok alebo na ňu umiestniť nosnú kvadrokoptéru.

Airbus vidí budúcnosť individuálnej dopravy v lietaní. „Pred sto rokmi sa dostala mestská doprava pod zem, ale teraz tu máme prostriedky, ako ísť nad zem,“ povedal šéf spoločnosti Tom Enders. Je známe, že Airbus už pracuje na projekte Vahana s kódovým označením Ehang 184, ktorý má byť akýmsi lietajúcim aerotaxi s plne autonómnym riadením. Prvý prototyp má vzlietnuť už do konca roka. Lenže tam sa najväčší európsky výrobca dopravných lietadiel nezastavil. Na autosalóne v Ženeve predstavil celkom neočakávane ďalší projekt Pop.Up.

Modulárna konštrukcia umožňuje vytvoroť z... Foto: Airbus
Airbus Pop.Up - Italdesign Modulárna konštrukcia umožňuje vytvoroť z Pop.Up-u auto alebo kvadrokoptéru.

A od Ehangu 184 má dosť ďaleko. Kým ten je výlučne kvadrokoptérou pre dvoch cestujúcich, Pop.Up sa dokáže správať aj ako auto. S vývojom dizajnu pomohlo Airbusu talianske štylistické štúdio Italdesign. Základom je kabína s hmotnosťou 200 kg, ktorá obsahuje všetko potrebné pre komfort dvojčlennej posádky. Táto „kapsula“ dlhá 2 674, široká 1 540 a vysoká 1 415 mm, môže byť následne pripevnená na automobilový podvozok alebo na závesnú kvadrokoptéru. Musíte sa teda rozhodnúť, či chcete Pop.Up využívať ako auto, alebo ako helikoptéru.

Dojazd na ceste by mal byť asi 130 km. Vo... Foto: Airbus
Airbus Pop.Up - Italdesign Dojazd na ceste by mal byť asi 130 km. Vo vzduchu o 30 menej.

Samotný podvozok má tiež hmotnosť 200 kg a obsahuje dvojicu elektromotorov s výkonom 60 kW a akumulátory. Kapacita 15 kWh by mala stačiť na dojazd 130 km pri maximálnej rýchlosti 130 km/h. Na elektrickú energiu sa bude spoliehať aj lietajúci modul dlhý 4 403, široký 5 000 a vysoký 847 mm. O vztlak sa postarajú štyri dvojité rotory s priemerom 1 780 mm, poháňané ôsmimi elektromotormi s celkovým výkonom 136 kW. Zásoba li-ion akumulátorov s kapacitou 70 kWh, ktorých dobitie má trvať len 15 minút, zabezpečí dolet približne do 100 km s maximálnou rýchlosťou 100 km/h.

Inštalovať lietajúci modul na strechu kabíny nebude ťažké. Sám totiž vzlietne a „pristane“ na streche Pop.Up-u. Potom sa kabína odpojí od podvozkového modulu. A tak to bude aj v opačnom prípade. Po lete pristane Pop.Up na module s kolesami a odletí na parkovacie miesto. V oboch prípadoch počíta Airbus s výlučne autonómnym riadením a pilotovaním. Kabína preto neobsahuje žiadne riadiace prvky. Posádke bude stačiť zadať cieľové miesto. O všetko ostatné sa postará inteligentná elektronika a navigácia.

Airbus
		Pop.Up - Italdesign
Airbus
		Pop.Up - Italdesign
+9Airbus Pop.Up -
		Italdesign

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Airbus #Italdesign #lietajúce auto #Pop.Up
Články podľa značiek