
Rebríček najväčších automobilových výrobcov je jasný. Lenže vyrobiť obrovské množstvo áut vám ešte nezaručí čierne čísla. Napríklad taký Opel je už 16 rokov v strate a o americkej Tesle nehovoriac. Vlani síce dodala zákazníkom rekordných 76 230 kusov vozidiel, ale zároveň prerobila 773 miliónov dolárov. Takže umením nie je vyrábať, ale zarábať. A to už nevie každý. Agentúra Bloomberg teraz zverejnila rebríček sedemnástich automobilových značiek podľa profitu na jednom aute. A na samom čele by ste len márne hľadali logá gigantov ako Volkswagen, Toyota či Ford, ktoré vyprodukujú ročne milióny áut.
Kto je teda líder? Najziskovejšie sú jednoznačne malé prémiové automobilky, ktoré zabalia do ceny nielen samotnú technológiu, ale aj prestíž značky. Skvelým príkladom je nemecké Porsche. Vlani predalo 238 000 áut, pričom jeho prevádzkový zisk predstavoval 3,9 miliardy eur. Produkcia Porsche je pritom len kvapkou v mori oproti materskej značke Volkswagen, ktorá poslala vlani na trh 6,1 milióna áut. Jej zisk bol však „len“ 1,9 miliardy eur, teda menej ako jedna polovica zisku Porsche. Dôvod? Na jednom vyrobenom exempláre zarobí 15 641 eur. To je cena slušne vybaveného auta nižšej strednej triedy, teda napríklad Golfu.

Porsche však stále nie je kráľom najziskovejších značiek. Táto výsada patrí totiž Ferrari. Je to neuveriteľné, ale zákazníci sú ochotní akceptovať prakticky akúkoľvek cenu za vozidlá so vzpínajúcim sa žrebcom. Do maranellskej kasy tak putuje z každého predaného Ferrari neuveriteľných 56 000 eur, a to je už suma, za ktorú si môžete dovoliť nové BMW radu 5, Mercedes-Benz triedy E, Audi A6 a množstvo ďalších produktov zvučných mien. Ferrari a Porsche tak valcujú aj prémiové značky. Napríklad tretí Jaguar Land Rover so ziskom 4 068 eur na auto alebo talianske Maserati so ziskom rovných 4 000 eur.

Až potom začína nemecké prémiové trio v podobe BMW (3 389 €), Audi (3 337 €) a Mercedesu-Benz (3 192 €). To znamená, že ak chce mať automobilka zo Stuttgartu taký zisk ako Porsche, musí predať takmer päťkrát toľko áut. Šokujúce porovnania máme však ešte len pred sebou, ak sa pozrieme na mainstreamových producentov. Najúspešnejší je v tomto smere japonský Nissan na deviatej priečke so ziskom 2 088 eur na auto, čo je obdivuhodné. Nad tisíckou sa drží aj Chevrolet (1 912 €) a Škoda (1 589 €). Potom už však zisky klesajú. Volkswagen dostane do kasy za predané auto priemerne len 375 eur.
Ak to prepočítame s Porsche, musí predať 42 áut. Ale zďaleka nie je najhorší. Taký Opel vlani totiž na aute zarobil iba 190 eur. Takže v jeho pokladni skončí zisk z jedného Porsche až potom, čo nájde 82 zákazníkov. A ak by sme vzali za referenčnú značku Ferrari, tak potom musí byť zákazníkov až neuveriteľných 295!
Koľko zarobili výrobcovia vlani na jednom aute
Poradie | Značka | Zisk na predané auto | Marža |
---|---|---|---|
1. | Ferrari | 56 000 € | 18,0 % |
2. | Porsche | 15 641 € | 16,7 % |
3. | Jaguar Land Rover | 4 068 | 7,0 % |
4. | Maserati | 4 000 € | 4,8 % |
5. | BMW | 3 389 € | 9,5 % |
6. | Audi | 3 337 € | 8,8 % |
7. | Mercedes-Benz | 3 192 | 7,9 |
8. | Volvo | 2 340 € | 6,7 % |
9. | Nissan | 2 088 € | 4,7 % |
10. | Chevrolet | 1 912 € | 8,6 % |
11. | Škoda | 1 589 € | 9,6 % |
12. | Ford EU | 973 € | 6,0 % |
13. | Renault | 715 € | 4,7 % |
14. | Volkswagen | 375 € | 1,7 % |
15. | Fiat | 356 | 2,2 % |
16. | Seat | 337 | 2,1 % |
17. | Opel | 190 | 1,3 % |