Občas sa nájde kdesi v stodole, šope, starej garáži alebo jednoducho v lese zabudnuté staré auto. Jeho majiteľ sa oň roky nestará, takže nevyzerá práve dobre, no ak ide o vzácny exemplár, má predsa len poklad. Prípadne ktosi iný, komu ho pôvodný vlastník predá za cenu šrotu, pretože ani netuší, čo má. Jednoducho s veteránmi je to tak. Ceny stále rastú a šplhať sa môžu podľa stavu a ojedinelosti až k niekoľkým miliónom dolárov. Ošiaľ zo starých áut, ktoré vám vedia zhodnotiť peniaze, trvá už niekoľko desaťročí.

A dospel až tak ďaleko, že ľudia sú schopní platiť vysoké sumy aj za vraky. Toto je jeden z príkladov. Do dražby totiž mieri Jaguar E-Type, teda jedno z najkrajších a najslávnejších áut histórie. Hovoriť mu však Jaguar E-Type je trochu trúfalé. Z pôvodného lesku mu totiž už veľa neostalo. Vyrobený bol v apríli roku 1962 a jeho vlastník ho registroval v Birminghame. Slúžil mu až do roku 1997, keď sa ho v novembri rozhodol predať. Vtedy ešte auto síce jazdilo, ale „britská kvalita“ si už pýtala poriadnu renováciu.

Nový vlastník ju aj plánoval, ale ako to už v živote chodí, z pôvodnej eufórie rýchlo zišlo. E-Type neprešiel odvtedy ani kilometer a stál vo vlhkom sklade. Takže za 20 rokov urobila príroda svoje a z pôvabného kupé urobila prakticky vrak. Karoséria podľahla masívnej korózii, chýbajú reflektory aj okná. Pôvodný modrý lak by ste asi vôbec neuhádli. Pneumatiky a kolesá sú totálne zdevastované. O interiéri nehovoriac. Je plný plesní a pavučín. Drevené obklady sú totálne zhnité. A motor by ste nenaštartovali ani s novučičkým akumulátorom.

Asi by ste si povedali, že najlepšie by bolo odviezť túto hromadu starého železa rovno do zberu. Lenže svet je bláznivý. A náš Jaguar Fixhead Coupé navyše patrí do Serie 1, teda k úplne prvým Jaguarom E-Type, aké boli kedy vyrobené. A keďže zberatelia historických áut to nevzdávajú, jeho majiteľ sa rozhodol auto vydražiť. Aukcia prebehne 2. apríla a čo je šokujúce, očakávaný zisk z tohto vraku sa počíta na desiatky tisíc eur. Presnejšie, odhad znie na neuveriteľných 38-tisíc až 44-tisíc britských libier, To je od 43 800 do 50 700 eur.
A zákazníci sa ešte pobijú, takže vylúčená nie je ani vyššia suma. Pritom E-Type nepatrí k solitérom. Od roku 1961 do roku 1975 vyrobila britská automobilka v troch sériách 72 507 exemplárov. Z tých prvých sa však veľa nezachovalo. Takže aj so slabším 6-valcom, 12-valce prišli na rad až v tretej sérii od roku 1971, má svoju hodnotu. Renovácia nebude lacná. V každom prípade sa vyplatí, ak dovtedy bublina s cenami veteránov nepraskne. V súčasnosti sa totiž ceny zrenovovaných kusov prvej série pohybujú od 300 000 do 400 000 libier, teda až do 460 000 eur!