Technológia palivových článkov nie je ničím novým. Ich využitiu v autách sa venujú veľké automobilové koncerny už desiatky rokov. Honda napríklad predvlani predstavila už druhú generáciu sériového vodíkového modelu Clarity Fuel Cell a Toyota jej kontrovala modelom Miraj. Dlhé roky sa na tomto poli aktivizuje aj BMW a koncern Daimler. Druhý z nich postavil niekoľko funkčných sérií na platforme Mercedesov-Benz tried A a B.
Teraz sa však zdá, že sa nad vodíkovými autami, ktoré sa z dôvodu nedostatočnej siete čerpacích staníc a drahej výroby tohto paliva ešte ani len nestihli presadiť v reálnom svete, sťahujú mračná. Potvrdzuje to rozhodnutie koncernu Daimler, ktorý oznámil, že jeho Mercedes-Benz o túto technológiu stráca záujem. „Vodík už nie je pre Mercedes-Benz prioritou. Automobilka sa rozhodla zamerať na vývoj batériových elektromobilov,“ povedal nedávno sám šéf Daimleru Dieter Zetsche.
Je to naozaj vážne vyjadrenie, v podstate znamená, že palivové články v autách boli slepou uličkou. Zetsche sa domnieva, že výhody vodíkových áut sa postupne strácajú a navyše vývoj nejde dopredu tak rýchlo, ako sa predpokladalo. Navyše je samotný vodík stále drahý. Naproti tomu ceny akumulátorov klesajú a ich kapacita rastie. Rozhodnutie zastaviť vývoj vodíkových áut prichádza paradoxne v čase, keď má Mercedes-Benz pripravený svoj prvý sériový model GLC F-Cell, vybavený palivovými článkami, a štart jeho predaja chystá na budúci rok.
Vodíková novinka by mala prejsť na jedno tankovanie približne 500 km. Okrem toho bude vybavený akumulátorom s kapacitou 9 kWh. Pôjde však o labutiu pieseň. V budúcnosti budú už totiž modely s nulovými emisiami od Mercedesu-Benz využívať výlučne akumulátory. Veď vlani kvôli tomu založil novú divíziu elektrických vozidiel EQ, ktorej predvojom sa stala parížska štúdia Generation EQ. Uvidíme, ako zareaguje konkurenčné BMW a ostatní výrobcovia. Bez Daimleru bude však ťažké lobovať za investície do výroby vodíka a výstavby siete vodíkových čerpacích staníc.