Majitelia amerických elektromobilov Tesla sú často prirovnávaní k sekte. Napriek tomu, že so svojimi autami majú časté problémy a aj štúdie kvality potvrdzujú priemerné spracovanie, v anketách spokojnosti im vystavujú vysoký rejting. Doteraz platilo, že svojim ekologickým miláčikom mnohé odpustia a že boli veľmi nekritickí, keďže im ich elektromobil dáva imidž technologických priekopníkov.
Teraz sa však stalo čosi nevídané. Na kalifornský oblastný súd v San Jose bola doručená žaloba, pod ktorou je podpísaných približne 47 000 majiteľov vozidiel Tesla, ktorí si kúpili model S alebo X v rokoch 2016 a 2017. Problémom je systém autonómneho riadenia Autopilot, ktorý pustila americká automobilka do série v testovacej verzii a ktorý už má na konte niekoľko vážnych havárií vrátan fatálnych následkov. Majitelia totiž automatické riadenie preceňovali.
Na prílišnú horlivosť Tesly v technológii autonómneho riadenia poukazovali aj niektoré renomované automobilky, napríklad Volvo či Mercedes-Benz, ktoré vlastnia minimálne rovnako dobré systémy, no nikdy si netrúfli ponúknuť ich zákazníkom v rozsahu ako Tesla. Názov Autopilot totiž vyvolával dojem, že toto zariadenie je skutočne schopné nahradiť vodiča. Množstvo ľudí podpísaných pod žalobou naznačuje, že trpezlivosť došla aj samotným majiteľom Tesiel. Jednoducho už nechcú byť testovacím králikmi a ešte si za to platiť.
Ich počet pritom zodpovedá asi polovici vozidiel, ktoré automobilka predala od roku 2014 v USA. To znamená, že má proti sebe každého druhého zákazníka. Samotná značka vníma žalobu ako neopodstatnenú a senzáciechtivú. Vyhlasuje, že „nikdy netvrdila, že jej vozidlá majú schopnosť plne autonómneho riadenia a že zdôrazňovala, že ide o testovací produkt“. Navyše uskutočňuje každý mesiac modernizáciu systému Autopilot, a to aktualizáciou softvéru. Podľa jej názoru by mala byť žaloba stiahnutá ako neopodstatnená.
Iste bude zaujímavé sledovať, ako zareaguje kalifornský súd. Ale za Atlantikom, kde právo chráni spotrebiteľa omnoho viac ako v Európe, čo bolo zreteľné v kauze Dieselgate, môže ísť o veľa. Pritom sa Tesla nachádza vo fáze nábehu svojho kľúčového modelu Tesla 3, ktorý má stáť len 35 000 dolárov a má byť jej prvým skutočne veľkosériovým produktom. Prípadné spory a následné finančné dorovnanie by mohli spôsobiť odklad, čo by znamenalo veľké straty.
Napriek vysokej hodnote značky, ktorá prekonala nedávno hodnotu tradičných amerických výrobcov GM a Ford, by mohla potom dôjsť trpezlivosť aj investorom. Navyše prišla žaloba v čase keď musela Tesla vyhlásiť zvolávaciu akciu z dôvodu problémov parkovacej brzdy Modelu X.