Nálezov zabudnutých áut kdesi v šopách či opustených hangároch je stále pomerne dosť. Tento je ale predsa len unikátny. Ide totiž doslova o skanzen bývalej predajne Lady vo francúzskom meste Mâcon. Tento showroom zavreli už začiatkom deväťdesiatych rokov, hoci Lada pôsobila na tamojšom trhu oficiálne až do roku 2008. A odvtedy sa tu zastavil čas.
Dalo by sa to pochopiť kdesi v Černobyle, kde museli obyvatelia opustiť svoje domovy zo dňa na deň, alebo v krajine zmietanej vojnou či v demilitarizovanej zóne, tak ako v prípade opusteného dílerstva Toyoty na Cypre. Lenže tentoraz hovoríme o Francúzsku. Zabudnutú predajňu objavil fanúšik ruskej značky a nezabudol sa s tým pochváliť na facebookovom portáli automobilovej histórie.
Je to naozaj zvláštne, najmä tým, že nejde len o samotnú stavbu, veď schátraných budov sú státisíce, ale aj o autá. V predajni totiž stále stoja modely Lady, akoby pripravené na predaj. Lenže tie sa už roky nevyrábajú. Napríklad VAZ 2109, čo je stará Samara. Zastúpený je aj VAZ 2110 (Lada 110) alebo VAZ 2121, teda známa Niva. Na kupujúcich čakajú v hybernovanom stave už viac ako 25 rokov.
Z niektorých by stačilo zotrieť prach, nabiť akumulátor či dofúkať pneumatiky. A mali by ste novú Ladu s pár kilometrami na tachometri. Nachádza sa tu aj pár zničených kúskov s rozbitými svetlami a preliačenými karosériami, čo vyzerá na dielo vandalov. Najmä ak stoja vonku. Ostatné dokonal zub času. Niektoré autá majú registračné značky, čo znamená, že už boli v prevádzke. Tamojší díler sa pravdepodobne zaoberal aj predajom jazdených áut.
Takže skrachovať ste mohli veľmi rýchlo. Niektorí predajcovia však s Ladou spolupracovali až do roku 2008, keď to Rusi vo Francúzsku definitívne zabalili a zostali po nich len autá, ktoré ešte občas vídať na cestách. Ako sa teraz ukazuje, aj pár exemplárov hybernovaných v starom showroome. Iste by sa našiel nejaký fanúšik, ktorý by im vedel vdýchnuť život, najmä populárnej Nive, ktorá predbehla dobu o takmer dvadsať rokov.
Teraz to však vyzerá skôr tak, že Lada sa do Ruska vráti so svojimi novými modelmi Vesta a Xray, ktoré vybavila motormi splňujúcimi emisnú normu Euro 6. V ponuke sú najnovšie už aj v Nemecku či v Maďarsku a na Slovensku. Svojich klientov by si vďaka nízkej cene našli iste aj v krajine galského kohúta, podobne ľahko, ako sa to podarilo Dacii.