Škoda Rapid a Škoda Rapid Spaceback sú na európskom trhu od roku 2013, a preto dozrel čas na prvú modernizáciu. S redakciou sme sa zúčastnili dynamickej prezentácie, kde sme mali možnosť vyskúšať jednu z najpodstatnejších zmien, ktorou je nahradenie motora 1,2 TSI jednolitrovým trojvalcom 1,0 TSI. Facelift zasiahol aj vonkajší a vnútorný vzhľad, rozšíril počet bezpečnostných systémov, priniesol možnosť pripojenia na internet a doplnil do ponuky bi-xenónové svetlá.
Pokiaľ ide o vonkajší vzhľad, dizajnovou úpravou prešli predný nárazník aj hmlové svetlá. Nový tvar dostali aj LED diódy zabezpečujúce denné svietenie. Zadné svetlá majú po novom tvar písmená „C“ a tmavé krycie sklá. Ponuka diskov kolies sa rozšírila o päť typov v rôznych veľkostiach. Vo vnútri dizajnéri prepracovali analógové ovládače kúrenia a klimatizácie a kľučky dverí. V závislosti od výbavy môže odteraz palubnú dosku a dvere zdobiť dekoratívna lišta.
Novinkou pre modelový rad Rapid sú služby Care Connect, vďaka ktorým možno v prípade núdze privolať pomoc. Prostredníctvom aplikácie ŠKODA Connect App môže majiteľ kontrolovať stav vozidla cez smartfón. S navigačným systémom Amundsen je možné vozidlo premeniť na internetový hotspot. Škoda v rámci modernizácie rozšírila ponuku praktických prvkov o dva USB konektory určené pre pasažierov na zadných sedadlách, cez ktoré možno nabíjať prenosné zariadenia.
Bezpečnosť na palube Škody Rapid a Škody Rapid Spaceback zvyšujú nové príplatkové bi-xenónové svetlomety s funkciou automatického prepínania denných a stretávacích svetiel. Navyše hmlové svetlá disponujú funkciou prisvecovania do zákrut. Paletu bezpečnostných systémov dopĺňajú systém automatického brzdenia, predkolízny asistent, asistent rozjazdu do kopca a systém monitorujúci únavu vodiča.
Obe modernizované verzie Škody Rapid sú v ponuke so štyrmi motormi v piatich výkonnostných verziách. Záujemcovia o zážihový agregát majú na výber nový jednolitrový trojvalec 1,0 TSI s výkonom 70 alebo 81 kW, alebo 1,4-litrový štvorvalec 1,4 TSI s výkonom 92 kW. Pokiaľ ide o vznetové pohonné jednotky, na výber je 1,4-litrový trojvalec 1,4 TDI s výkonom 66 kW a 1,6-litrový štvorvalec 1,6 TDI s výkonom 85 kW.
Motory spolupracujú buď s päť alebo šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo so sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Počas prezentácie sa nám podarilo vyskúšať Rapid Spaceback so silnejšou verziou trojvalca 1,0 TSI so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a Rapid s menším naftovým motorom a prevodovkou DSG.
Benzínový trojvalec s výkonom 81 kW (110 k) je pre model Rapid vhodný, lebo vodičovi umožňuje jazdiť pokojne, ale na druhej strane poskytuje aj možnosť športovejšej jazdy. Nižšia hmotnosť motora oproti štvorvalcu pomáha dynamike, no zároveň treba počítať s hlučnejším prejavom a vibráciami zvlášť pri akcelerácii. Prevodové stupne manuálnej prevodovky boli rozvrstvené optimálne. Horší dojem sme mali z radiacej páky, ktorá mala aj pri zaradenom prevodovom stupni zbytočne veľa vôle. Výhodou litrového trojvalca by mala byť aj spotreba paliva, ale tú budeme môcť zhodnotiť až po redakčnom teste.
Ako druhý motor sme si vyskúšali menší naftový trojvalec s výkonom 66 kW (90 k) skombinovaný s prevodovkou DSG. Táto konfigurácia je určite vhodnejšia na dlhšie trasy a jazdu konštantnou rýchlosťou, a to z dôvodu dynamiky aj spotreby. Automatická prevodovka v štandardnom režime nevolila vždy optimálny prevodový stupeň, a preto bol motor často hlučný. Vibrácie prenikali do kabíny viac ako v prípade benzínového trojvalca. V športovom režime sú reakcie prevodovky pružnejšie, no zároveň sa to prejavuje na vyššej spotrebe paliva. Menšiemu naftovému agregátu viac vyhovuje manuálna prevodovka, pričom prevodovka DSG by lepšie spolupracovala s motorom 1,6 TDI, lenže takáto kombinácia v ponuke nie je.
Cenník Škody Rapid Spaceback
Motor/prevodovka | Active | Ambition | Style |
1,0 TSI 70 kW 5M | 12 340 € | 13 440 € | 14 440 € |
1,0 TSI 70 kW 7A | 14 340 € | 15 440 € | 16 440 € |
1,0 TSI 81 kW 6M | 13 240 € | 14 340 € | 15 340 € |
1,4 TSI 7A | 15 940 € | 17 040 € | 18 040 € |
1,4 TDI 5M | 14 490 € | 15 590 € | 16 590 € |
1,4 TDI 7A | 16 490 € | 17 590 € | 18 590 € |
1,6 TDI 5A | 15 690 € | 16 790 € | 17 790 € |
Cenník Škody Rapid
Motor/prevodovka | Active | Ambition | Style |
1,0 TSI 70 kW 5M | 12 640 € | 13 740 € | 14 740 € |
1,0 TSI 70 kW 7A | 14 640 € | 15 740 € | 16 740 € |
1,0 TSI 81 kW 6M | 13 540 € | 14 640 € | 15 640 € |
1,4 TSI 7A | 16 240 € | 17 340 € | 18 340 € |
1,4 TDI 5M | 14 790 € | 15 890 € | 16 890 € |
1,4 TDI 7A | 16 790 € | 17 890 € | 18 890 € |
1,6 TDI 5A | 15 990 € | 17 090 € | 18 090 € |
Technické údaje – benzínové motory
Motor | 1,0 TSI | 1,0 TSI | 1,4 TSI |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 999 | 1 395 |
Počet valcov | 3 | 3 | 4 |
Výkon (kW/k) | 70/95 | 81/110 | 92/125 |
Krútiaci moment (Nm) | 160 | 200 | 200 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 187 | 200 | 208 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11 | 9,8 | 9 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 4,4 | 4,5 | 4,8 |
Technické údaje – naftové motory
Motor | 1,4 TDI | 1,6 TDI |
Zdvihový objem (cm3) | 1 422 | 1 596 |
Počet valcov | 3 | 4 |
Výkon (kW/k) | 66/90 | 85/116 |
Krútiaci moment (Nm) | 230 | 250 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 183 | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,6 | 9,9 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 3,9 | 4,1 |