VW môže v USA zachrániť 155 000 naftových áut. Sú lepšie ako šrot

Zdá sa, že americké úrady sa zľakli možnej ekologickej katastrofy v súvislosti s rizikom zošrotovania celkom 475 000 vozidiel koncernu Volkswagen, ktoré musel kvôli kauze Dieselgate stiahnuť z trhu alebo odkúpiť od pôvodných majiteľov. Regulátory teraz povolili návrat na cesty asi 155 tisícom z nich.

25.05.2017 18:00
debata (1)
Kauza Dieselgate sa za Atlantikom dotkla... Foto: Jalopnik
Dieselgate - odstavené autá v USA Kauza Dieselgate sa za Atlantikom dotkla približne 475 000 vozidiel. Tie skladuje kde sa len dá. Liberálnejší prístup amerických úradov teraz Volkswagenu umožní vrátiť na cesty aspoň časť z nich.

Ešte nedávno sa zdala kauza Dieselgate za Atlantikom takmer neriešiteľná. Nemecký výrobca musel zaplatiť nielen pokuty, ale spätne vykúpiť autá dotknuté kauzou Dieselgate od pôvodných majiteľov. A navyše nesmel predať už vyrobené autá s postihnutými naftovými motormi TDI. Na území USA sa tak začali hromadiť obrovské množstvá vykúpených a nepredaných áut, ktoré skladoval Volkswagen po celej krajine na opustených parkoviskách či štadiónoch. A nesmel ich ani vyviezť.

Už-už to vyzeralo na ekologickú katastrofu. Pesimistický scenár totiž počítal s tým, že chátrajúce zánovné autá, ktoré by mohli najazdiť ešte státisíce kilometrov, pôjdu do šrotu. Toho sa však asi zľakli americké úrady a postupom času zmiernili nielen rétoriku, ale aj svoje radikálne nariadenia. Volkswagen má teraz možnosť časť z postihnutých áut vrátiť na cesty. Ako? Tamojšie agentúry pre ochranu ovzdušia a životného prostredia EPA a CARB vydali už pred časom povolenie na opravu a predaj asi 70 000 vozidiel so „špinavými“ motormi TDI.

Podmienkou bolo, aby Volkswagen zabezpečil úpravou softvéru efektívne fungovanie emisných systémov v reálnej premávke, a to aj za predpokladu, že ani po oprave nebudú vozidlá na 100 % spĺňať americké emisné normy. Tento rozdiel je však pre životné prostredie USA menej zaťažujúci ako likvidácia plne funkčných vozidiel. A teraz agentúry povolili podobný scenár pri ďalších 84 390 autách – konkrétne pri Passatoch 2,0 TDI vyrobených v rokoch 2012 až 2014. Celkový počet zachránených vozidiel tak stúpol na 155 000.

Vyriešiť tak treba už „len“ ostatných 320 000 áut, pretože kauza Dieselgate sa na území USA týka až 475 000 kusov. Možno však predpokladať, že liberálnejší postup amerických úradov povedie nakoniec aj k ich záchrane. Tým zákazníkom, ktorí svoje autá nevrátili, musí Volkswagen okrem opravy zaplatiť odškodné podľa veku vozidla od 5 000 do 10 000 dolárov. Američania tak na kauze Dieselgate rozhodne zarobia. A teraz budú mať navyše možnosť kúpiť si pôvodne vykúpené vozidlá za veľmi výhodné ceny.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #USA #TDI #dieselgate
Články podľa značiek