NEVS 9-3: Starý Saab sa vracia ako čínsky elektromobil

Smrť slávnej švédskej automobilky bola dlhá a bolestivá. Nástupnícka spoločnosť NEVS, ktorá odkúpila torzo skrachovaného výrobcu, nakoniec prišla nielen o logo, ale aj o názov Saab. Plánov na výrobu elektromobilov sa však nevzdala. Vychádzať budú z modelu 9-3 datovaného do roku 2003.

06.06.2017 16:00
debata
Dobre známe tvary Saabu 9-3 prešli rozsiahlou... Foto: NEVS
NEVS 9-3 EV Dobre známe tvary Saabu 9-3 prešli rozsiahlou modernizáciou. Pôvod však nezaprú. Pod kapotou bude pracovať výhradne elektromotor. Batérie umožnia dojazd 300 km.

Tak predsa. Saab vstane z mŕtvych. Aj keď pod inou značkou a pod iným logom. Spoločnosť NEVS (National Electric Vehicle Sveden), ktorá odkúpila torzo skrachovaného švédskeho výrobcu od Spikeru, nedostala totiž práva na použitie loga ani značky Saab. Nesúhlasil s tým švédsky producent lietadiel Saab AB, ktorý mal na tieto obchodné mená práva. Nástupníckej spoločnosti s čínskym kapitálom od Dongfeng Motors tak ostala len stará fabrika v Trollhättane a práva na výrobu starého Saabu 9–3, ktorý prišiel na svet v roku 2003, teda pred štrnástimi rokmi.

Vzhľadom na ambície NEVS, ktorá sa orientuje na Čínu, nie je však morálne zastaranie konštrukcie až taký problém. Tamojší trh je obrovský a menej náročný. V pláne má navyše konverziu Saabu 9–3 a kombi 9–3X na čisto elektrický pohon. A má ju hotovú. Nové elektrické „Saaby“ ukáže v podobe konceptov na výstave elektroniky CES Asia už o pár dní. Takže z modelu starého 14 rokov vzniknú elektrické štúdie NEVS 9–3 a NEVS 9–3X, čo je naozaj raritou. Vzhľadom na pokročilý vek švédskej predlohy si však dali v Číne záležať na modernizácii.

V pláne je aj verzia 9-3X, teda zvýšené... Foto: NEVS
NEVS 9-3X EV V pláne je aj verzia 9-3X, teda zvýšené oplastované kombi. V sériovej verzii sa pravdepodobne vzdá len kamier miesto spätných zrkadiel.

Ako vidieť z prvých zverejnených snímok, dizajn prešiel rozsiahlym faceliftom, ktorý sa dotkol prakticky všetkých častí karosérie vrátane detailov, akými sú napríklad kľučky dverí. Technika je úplne nová. Spaľovacie motory nahradil elektromotor s neznámym výkonom. Isté je len to, že obe „novinky“ prejdú na jedno nabitie približne 300 km. Nie je to zlý plán, ak uvážime, že Čína je najväčším trhom elektromobilov a že spoločnosť NEVS už má podpísaný kontrakt na dodávku 250 000 áut.

Z toho 150 000 objednala čínska lízingová spoločnosť Panda New Energy. Dodané majú byť do roku 2020. A ak pôjde všetko ako po masle, nasledovať má ďalšia várka 100 000 elektric­kých "Saabov“. Okrem toho plánuje NEVS ďalšie elektromobily, ktoré však už budú postavené na platforme Phoenix, ktorá mala byť základom novej generácie Saabov ešte pod krídlami General Motors. Na tú má NEVS tiež práva. Výroba má prebiehať čiastočne vo Švédsku a čiastočne v Číne. Rozbehne sa začiatkom roka 2018.
NEVS 9-3 EV
NEVS 9-3 EV
+1NEVS 9-3X EV

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Saab #NEVS
Články podľa značiek