Majitelia elektromobilov Tesla majú nadpriemerný výskyt dopravných nehôd. Tvrdí to analýza inštitútu Highway Loss Data Institute. Podľa jeho údajov sú tieto elektromobily účastné na haváriách podozrivo často. A to o niekoľko desiatok percent častejšie, ako je priemer. A čo je pre poisťovne ešte nepríjemnejšie, oprava luxusných ekologických limuzín je dvakrát drahšia.
Vie o tom svoje aj poisťovňa AAA-The Auto Club Group, ktorá nevylučuje, že zvýši sadzbu poistného pre modely amerického výrobcu elektromobilov o 30 %. Táto poisťovňa si všimla anomálie pri tejto značke už dávnejšie a začala zisťovať, či ide o náhodu, alebo nie. A dospela k záveru, že zvýšenie poistného bude nevyhnutné. Dokladajú to aj štatistiky HLDI.
Inštitút tvrdí, že pri modeli S sú poistné udalosti hlásené o 46 % častejšie, než je priemer všetkých áut, a že v triede luxusných vozidiel, kde Tesla S patrí, je jeho „náskok“ takmer dvojnásobný. A to isté platí o cenách opráv. Tie sú dvakrát drahšie. Teda drahšie ako opravy skutočne luxusných konkurentov z radov Audi A6, Volva S80 či Mercedesu-Benz triedy E.
A Model X nie je lepší. Elektrické SUV havaruje o 41 % častejšie a jeho opravy sú drahšie o 89 %, ako pri Mercedese-Benz GL, Range Roveri alebo Cadillacu Escalade a Porsche Cayenne. Tesla sa bráni, že analýzy poisťovní majú vážne chyby a skresľujú realitu. Najmä v tom, že ich elektrické autá porovnávajú s úplne neadekvátnymi konkurentmi.
Tesla tiež uviedla, že napríklad Model S vykazuje podľa agentúry pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA najnižšie riziko zranenia. Indexy rizika nehody sú zatiaľ zverejnené len pre modelové roky 2013 a 2015. Pri verziách Modelu S sa pohybujú od 324 po 333. Mercedes-Benz CLS má ale napríklad index len 227. Prečo sa tak deje?
Dôvodom môže byť slepá dôvera majiteľov Tesiel k systému autonómneho riadenia, ktoré má na svedomí aj niekoľko fatálnych nehôd a vodičov často vedie k nezodpovednému správaniu za volantom. To je ale len jedna z teórií. Druhý dôvod môže súvisieť s naozaj úžasnou dynamikou týchto áut, schopných šprintovať na stovku pod tri sekundy. A to nemusí zvládnuť každý.
Najmä nie technologickí maniaci, ktorých elektrický pohon Tesly a ich Autopilot doslova fascinujú. Pritom sú zručnejšími šoférmi skôr za hracími konzolami ako za volantom.