HLDI: Tesly 'búrajú ' častejšie a drahšie. Tvrdí americká poisťovňa

Je to zvláštne. Vodiči luxusných elektromobilov Tesla majú za Atlantikom viac havárií. Navyše je oprava ich ekologických miláčikov podstatne drahšia. Poisťovniam to začína prekážať. Zvýšia sadzby.

12.06.2017 16:00
debata
Autá Tesly prekonávajú počtom poistných... Foto: MIT
Tesla - náraz Autá Tesly prekonávajú počtom poistných udalostí priemer o viac ako 40 %. Dôvodom môže byť napríklad slepá dôvera k Autopilotu. Toto je jeden z kurióznych prípadov.

Majitelia elektromobilov Tesla majú nadpriemerný výskyt dopravných nehôd. Tvrdí to analýza inštitútu Highway Loss Data Institute. Podľa jeho údajov sú tieto elektromobily účastné na haváriách podozrivo často. A to o niekoľko desiatok percent častejšie, ako je priemer. A čo je pre poisťovne ešte nepríjemnejšie, oprava luxusných ekologických limuzín je dvakrát drahšia.

Vie o tom svoje aj poisťovňa AAA-The Auto Club Group, ktorá nevylučuje, že zvýši sadzbu poistného pre modely amerického výrobcu elektromobilov o 30 %. Táto poisťovňa si všimla anomálie pri tejto značke už dávnejšie a začala zisťovať, či ide o náhodu, alebo nie. A dospela k záveru, že zvýšenie poistného bude nevyhnutné. Dokladajú to aj štatistiky HLDI.

Ojedinelé nie sú ani požiare týchto... Foto: NVA
Tesla S - požiar Ojedinelé nie sú ani požiare týchto elektromobilov.

Inštitút tvrdí, že pri modeli S sú poistné udalosti hlásené o 46 % častejšie, než je priemer všetkých áut, a že v triede luxusných vozidiel, kde Tesla S patrí, je jeho „náskok“ takmer dvojnásobný. A to isté platí o cenách opráv. Tie sú dvakrát drahšie. Teda drahšie ako opravy skutočne luxusných konkurentov z radov Audi A6, Volva S80 či Mercedesu-Benz triedy E.

A Model X nie je lepší. Elektrické SUV havaruje o 41 % častejšie a jeho opravy sú drahšie o 89 %, ako pri Mercedese-Benz GL, Range Roveri alebo Cadillacu Escalade a Porsche Cayenne. Tesla sa bráni, že analýzy poisťovní majú vážne chyby a skresľujú realitu. Najmä v tom, že ich elektrické autá porovnávajú s úplne neadekvátnymi konkurentmi.

Tesla tiež uviedla, že napríklad Model S vykazuje podľa agentúry pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA najnižšie riziko zranenia. Indexy rizika nehody sú zatiaľ zverejnené len pre modelové roky 2013 a 2015. Pri verziách Modelu S sa pohybujú od 324 po 333. Mercedes-Benz CLS má ale napríklad index len 227. Prečo sa tak deje?

Dôvodom môže byť slepá dôvera majiteľov Tesiel k systému autonómneho riadenia, ktoré má na svedomí aj niekoľko fatálnych nehôd a vodičov často vedie k nezodpovednému správaniu za volantom. To je ale len jedna z teórií. Druhý dôvod môže súvisieť s naozaj úžasnou dynamikou týchto áut, schopných šprintovať na stovku pod tri sekundy. A to nemusí zvládnuť každý.

Najmä nie technologickí maniaci, ktorých elektrický pohon Tesly a ich Autopilot doslova fascinujú. Pritom sú zručnejšími šoférmi skôr za hracími konzolami ako za volantom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #havária #Tesla #HLDI
Články podľa značiek