Bugatti Chiron: Magických 500 km/h molsheimská raketa neprekoná. Aj keď výkon na to má

Brutálne Bugatti Chiron chce byť opäť najrýchlejším autom planéty. A to aj napriek tomu, že mu do kapusty lezie texaský Hennessey Venon F5. Hranica 500 km/h mu ale súdená asi nebude.

29.06.2017 16:00
debata (7)
Bugatti Chriron dnes zvládne rýchlosť 420 km/h.... Foto: Bugatti
Bugatti Chiron - 2017 Bugatti Chriron dnes zvládne rýchlosť 420 km/h. A hoci výkon na to má, ďalšie zvyšovanie naráža na problém pneumatík.

Bugatti Chiron je nepochybne úžasné auto. Spomeňme len výkon 1 103 kW či maximálnu rýchlosť 420 km/h. To je viac, než mal jeho predchodca. Napokon, Bugatti ani nemalo inú šancu. Ponúknuť muselo čosi mimoriadne ak si trúflo zvýšiť cenu tohto brutálneho stroja z pôvodného milióna eur za Veyron na 2,4 milióna za Chiron. Lenže rozdiely v parametroch nie sú zas až také extrémne. Veď už Veyron dosiahol bez obmedzovača oficiálny rekord 432 km/h, vďaka čomu sa zapísal do Guinnessovej knihy rekordov ako najrýchlejšie sériovo vyrábané auto. A tento rekord drží dodnes. Ak teda nepočítame neoficiálne rekordy solitérnych exotov ako Venonu GT či SSC Ultimate Aero.

A tu je pes zakopaný. Nový Chiron nie je rýchlejší. Akceleruje pochopiteľne lepšie ako Veyron, ale obmedzovač ho zastaví v rozlete pri rýchlosti 420 km/h. Chcelo by to preto čosi viac, čosi čím by Chiron zlomil ďalšiu magickú hranicu, podobne ako to bolo pred desiatimi rokmi s Veyronom, ktorý sa ako prvý rútil štyristovkou. Čo takto 500 km/h? To znie naozaj dobre a navyše sa šuškalo, že v Molsheime by si aspoň na testovacej trati na čosi podobné trúfli. Teraz však prichádzajú správy, ktoré tvrdia čosi iné – že čosi také nie je možné. Limitom pritom nie je výkon a dkonca ani aerodynamika. Tie ponúkajú pre vyššiu rýchlosť stále dostatočnú rezervu.

Keďže nový Chiron sa o nový rýchlostný rekord... Foto: Bugatti
Veyron Super sport Keďže nový Chiron sa o nový rýchlostný rekord ešte nepokúsil, držiteľom toho predchádzajúceho je stále Veyron. A to nie je pre imidž tak hriešne drahého kupé dobré,

Podľa testovacieho jazdca Bugatti, Andyho Wallacea, by Chiron pri pokuse o takýto rekord narazil na problém s pneumatikami. Veď už pri rýchlosti 420 km/h váži obyčajný ventil pneumatiky, ktorý má za normálnych okolností 2,5 gramu, neuveriteľných 7,3 kilogramu. To znamená, že všetky rotujúce časti kolesa vrátane pneumatík sú vystavené pri tak veľkej rýchlosti extrémnemu preťaženiu. Každý gram plášťa až 3 800-násobku zemskej gravitácie! A teraz si predstavte, že by Chiron mal pridať ďalších 80 km/h? To by súčasné obutie Chironu jednoducho neprežilo. Pneumatiky by skolabovali.

V Molsheime však uvažujú o triezvejšom cieli, ktorým by mohlo byť prekonanie rýchlosti 450 km/h. No aj v tomto prípade by Chiron potreboval nové plášte. Tie nakupuje Bugatti výhradne od spoločnosti Michelin, ktorá stála aj za vývojom pneumatík pre Veyron. Ak teda bude schopný Michelin dodať obutie, nie je vylúčené, že Chiron nakoniec zlomí svetový rekord. Vyfúknuť by mu ho mohol jedine texaský výrobca hyperšportov Hennessey, ktorý pripravuje nový hyperšport Venon F5, a ktorý sa netají tým, že jeho cieľom je maximálka 480 km/h. Lenže aj on bude musieť vyriešiť limit pneumatík, pretože fyzikálne zákony platia rovnako v Texase, ako aj vo Francúzsku.

Bugatti Chiron - 2016
Bugatti Chiron - 2016
+30Bugatti Chiron - 2016

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Bugatti #Bugatti Chiron
Články podľa značiek