
Emisný škandál Dieselgate urobil v koncerne VW poriadny prievan. A otvoril aj otázku, či budú naftové motory v budúcnosti vôbec schopné plniť požadované normy na ochranu ovzdušia. Viacero výrobcov, ako napríklad Volvo, už oznámilo, že s nimi do budúcna nepočíta. Prednosť dostanú benzínové agregáty podporené nejakým systémom elektrifikácie. V tomto smere zapracuje aj samotný Volkswagen, ale definitívny kríž nad naftou nerobí. Vznetové agregáty majú totiž napriek znižujúcemu sa odbytu stále vysoký podiel na európskom trhu.
V blízkej budúcnosti tak ráta s oboma druhmi paliva. Pri oboch však plánuje výraznú redukciu spotreby. Ako? To práve prezradil v štyroch bodoch, ktoré sa majú stať realitou už do roku 2020, teda do troch rokov. Pri benzínových motoroch TSI si trúfa znížiť „apetít“ až o 30 %. Pomôcť má nielen dnes známe vypínanie dvoch valcov či plachtenie, ale aj 48-voltový mikrohybridný systém s 10-kilowattovým elektromotorom a li-ion akumulátorom s kapacitou 0,5 kWh. Ten umožní vypínanie motora počas jazdy, vždy, keď vodič zloží nohu z plynového pedálu.

To by však stále nestačilo, a tak VW vyvíja systém variabilného kompresného pomeru, ktorý by zvýšil účinnosť spaľovania. Tvrdí, že pri nízkom zaťažení by mohol byť kompresný pomer vyšší ako pri atmosférických motoroch Mazda Skyactiv-G, ktoré pracujú s pomerom 14:1. To je naozaj pozoruhodné, pretože Volkswagen chce touto technológiou doplniť preplňované motory TSI. O redukciu pevných častíc sa zas postará filter pevných častíc, známy doteraz z naftových motorov. Výsledkom má byť spotreba 3,5 litra benzínu na 100 km.

Druhý bod sa týka naftových motorov, ktoré majú spotrebovať len dva až tri litre nafty na 100 km. A to pri výkone 110 kW. Pomôže variabilné časovanie ventilov na oboch stranách, vstrekovanie nafty pod tlakom až 3 000 barov, 48-voltová mikrohybridná sústava a tiež 3-valcová konštrukcia. Volkswagen totiž hovorí o motore 1,5 TDI. A to je prekvapivé, pretože ešte nedávno sa zdalo, že vznetovým 3-valcom v koncerne odzvonilo. Samozrejmosťou ostane úprava výfukových plynov pomocou vstrekovania prísady AdBlue.
K slovu prídu aj alternatívne palivá. Najmä zemný plyn (CNG), ktorý VW presadzuje už dlhšiu dobu. Novinkou majú byť motory, ktoré budú spaľovať len plyn. To znamená, že už nebudú potrebovať na studené štarty benzín, a teda ani benzínovú nádrž. Vyžiada si to revolúciu v ich konštrukcii. Pod názvom Lean CNG Combustion sa bude totiž skrývať motor vybavený predkomôrkou, podobnou princípu starších naftových motorov, extrémne vysokou kompresiou a dvojstupňovým zapaľovaním – najprv v predkomôrke a následne vo valci.Výhodou má byť schopnosť pracovať s veľmi chudobnou zmesou, čo znamená aj nižšiu spotrebu plynu. Nevýhodou sa stane závislosť od riedkej siete čerpacích staníc CNG. Štvrtým spôsobom na zníženie spotreby a emisií bude nárast hybridných a plug-in hybridných modelov a dokonca využitie vodíka pomocou palivových článkov. V Audi by mala takáto technológia niesť označenie h-tron a pri Volkswagenoch GTH. Koncernu do realizácie neostáva veľa času a tak sa s bližšími informáciami iste stretneme už čoskoro.