Elektromobily majú stále množstvo problémov. Vysokú cenu akumulátorov, ich krátku životnosť, obmedzený dojazd, dlhú dobu nabíjania, nízku zostatkovú hodnotu či zložitú recykláciu. Aj keď vo všetkých oblastiach dochádza v posledných rokoch k pokroku, stále nad nimi visí Damoklov meč. Hlavným problémom už totiž nie sú technické prekážky, ale hroziaci nedostatok batérií. Len taký Volkswagen chce v roku 2025 vyrábať 40 % svojich modelov s nejakým druhom elektrického pohonu. Či už pôjde o hybridy, plug-in hybridy, či čisté elektromobily, ktorých má byť na linkách milión ročne, všetky budú potrebovať akumulátory.
Podobné plány má General Motors, Daimler, BMW, Ford či Tesla, ktorá plánuje zvýšiť v najbližších rokoch produkciu zo súčasných asi 70 000 kusov na 500 000 elektromobilov ročne. Pred hroziacim kolapsom varujú otvorene samotní analytici Volkswagenu. Podľa nich v súčasnosti neexistuje dostatočná výrobná kapacita na produkciu li-ion batérií pre elektromobily. Pritom ešte vlani šéf Daimleru, Dieter Zetsche, hlásal, že zvyšovať produkciu akumulátorov je hlúposť. Ponuka totiž v tom čase prevyšovala dopyt. Čoskoro to bude naopak. Stratégovia odhadujú, že do ôsmich rokov bude potrebné zvýšiť kapacitu na asi 600 GWh.
V súčasnosti sú pritom všetci producenti batérií schopní ponúknuť články s kapacitou len približne 42 GWh. A to hovoríme o Tesle, LG aj Samsungu. Thomas Sedran, šéf stratégie pre VW Group, tvrdí, že v súčasnosti niet dostatočných kapacít. „Kapacita tu nie je,“ povedal doslova. Pritom už Volkswagen oslovil šiestich najväčších producentov. Pozitívnej odpovede sa ale nedočkal. Tesla síce spúšťa svoju Gigafactory v Nevade, ktorá bude produkovať už budúci rok články v celkovej kapacite 50 GWh a po úplnom dokončení až 150 GWh, čo by malo stačiť pre potrebu 1,5 milióna vozidiel, ale väčšinu z nich spotrebuje pre vlastné autá. Čo ostatní?
To je otvorenou otázkou, lebo samotné automobilky s ambicióznymi elektrickými plánmi sa do výroby akumulátorov pustiť nehodlajú. Dôvodom je chýbajúce know-how. Priznáva to aj Sedran z VW. „Úprimne povedané, ak sa dnes porovnáme so Samsungom alebo LG, tak sú pred nami o celé svetelné roky.“ Šéf Daimleru Zetsche je optimista. Verí, že dodávatelia batérií zareagujú na zvýšený dopyt zo strany automobiliek promptne a preto nemá zmysel investovať do vlastnej výroby akumulátorov. Podľa neho sa má automobilka zamerať na to, čo vie najlepšie – samotnú stavbu a výrobu auta.
No ak by sa aj podarilo uspokojiť výrobcov áut dostatočným množstvom akumulátorov, stále ostáva otázkou aj to, odkiaľ zoberieme dostatok elektrickej energie. Len Volkswagen bude potrebovať na pohon svojich elektromobilov v roku 2025 200 GWh elektriny každý deň. Ak sa pridajú ďalší, a o tom niet pochýb, môžu elektromobily spotrebovať denne 1,5 TWh. Na to súčasná výrobná kapacita elektrární nestačí. Experti odhadujú, že by ju bolo nutné zvýšiť asi o 30 %. A to nie je málo.