Audi zastavilo v Európe predaj A4 a A5. Dôvod je bizarný

Ingolstadt musel s okamžitou platnosťou stiahnuť z predaja svoje kľúčové modely A4 a A5. Nejde však o dôsledok aféry Dieselgate ani technický problém, ktorý by viedol k ohrozeniu bezpečnosti či zvolávacej akcii. Dôvod by ste asi neuhádli.

20.07.2017 16:00
debata (2)
Audi A4 v najbližších dvoch mesiacoch nekúpite.... Foto: Audi
Audi A4 - 2016 Audi A4 v najbližších dvoch mesiacoch nekúpite. Ani jeho derivát A5, pokiaľ sú vybavené benzínovými motormi 2,0 TFSI a 3,0 TFSI.

Už dávno vieme, že súčasná metodika merania spotreby podľa normy NEDC nemá s realitou nič spoločné. Čoskoro ju nahradí nový merací cyklus WLTP, ktorý zmierni rozdiel medzi skutočnou a laboratórnou spotrebou. A presne táto zmena teraz urobila škrt cez rozpočet Audi. To muselo s okamžitou platnosťou stiahnuť z predaja modely A4 a A5 s novými motormi 2,0 TFSI a 3,0 TFSI s mikrohybridným systémom. Tie sú už totiž konštruované na novú normu. V tej starej ale vykazujú o 0,2 litra vyššiu spotrebu paliva, ako mali predtým, a ako je udávaná v katalógoch.

Audi sa preto rozhodlo vyhnúť potenciálnym právnym problémom, ktoré by vyplývali z uvádzania nepravdivých údajov a rozhodlo sa načas pozastaviť predaj. „Pokiaľ urobíte takúto technickú zmenu, musíte požiadať úrady o certifikáciu, ktorá trvá dva mesiace, a my sme práve v tomto procese,“ povedal hovorca značky. „Vo chvíli, keď zistíte vyššiu spotrebu, musíte autá prestať predávať, kým nezverejníte nové čísla.“ Teoreticky by to síce šlo, ale Audi by muselo každému zákazníkovi vysvetľovať, že auto je iné než to, o ktorom si prečítal v katalógu.

Nový 4-valec 2,0 TFSI s mikrohybridným systémom... Foto: Audi
Audi A4 2.0 TFSI Nový 4-valec 2,0 TFSI s mikrohybridným systémom má v laboratóriu o 0,2 litra benzínu vyššiu spotrebu ako bez tejto úspornej technológie. Aspoň na papieri. A to je problém.

Asi si kladiete otázku, ako môže nový mikrohybridný systém, ktorý je určený práve na zvýšenie efektivity a zníženie konzumácie paliva, mať presne opačný efekt. Odpoveď je jednoduchá. V skutočnosti bude spotreba v porovnaní so staršími verziami bez mikrohybridného modulu asi o 0,7 litra nižšia. Nie však v laboratóriu. „Spotreba je horšia, ale len preto, že pri súčasne platnom cykle NEDC nemá mikrohybrid v laboratórnych podmienkach požadovaný efekt. V realite ale zákazníci pocítia zlepšenie,“ dodal hovorca Audi.

Automobilka zatiaľ neuviedla, kedy predaj dotknutých benzínových modelov obnoví. Malo by to byť ale v priebehu septembra, keď bude mať ukončenú certifikáciu. I tak sa však zdá, že Audi muselo v procese schvaľovania čosi zanedbať alebo jednoducho nepredpokladalo, že by mikrohybridná technológia mohla mať taký vplyv na spotrebu podľa starej metodiky. Paralelu by sme mohli nájsť aj pri novom 4-valci 1,5 TSI vo Volkswagenoch. Ten má totiž napriek mnohým technickým inováciám podľa NEDC len o 0,2 litra nižšiu spotrebu v porovnaní s motorom 1,4 TSI, hoci na ceste bude úspora citeľne vyššia.

Našťastie pre motor 1,5 TSI dopadlo však meranie aj v starom cykle s pozitívnym výsledkom.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi A4 #Audi A5 #2.0 TFSI #3.0 TFSI
Články podľa značiek