Na autá schopné plne autonómnej prevádzky si budeme musieť počkať ešte minimálne desať rokov. Už dnes však autopiloty zvládajú niektoré čiastkové úlohy. K tým najnovším by mohlo pribudnúť autonómne parkovanie. Nemyslíme tým klasický parkovací asistent, ale parkovanie v garážovom dome bez asistencie vodiča. Fikcia? Nie. Ukazuje to spoločnosť Bosch a koncern Daimler. Do skúšobnej prevádzky dali totiž inteligentný parkovací dom múzea Mercedesu-Benz v Stuttgarte.
„Autonómne riadenie sa k nám blíži väčšou rýchlosťou, ako si mnohí z nás uvedomujú. Parkovanie v múzeu pôsobivo demonštruje, o akú pokročilú technológiu ide,“ povedal Michale Hafner, vedúci vývoja automatizovaného riadenia divízie Car spoločnosti Mercedes-Benz. Automatizované parkovanie si budú môcť vyskúšať návštevníci múzea už od začiatku budúceho roka. Samozrejme, podmienkou je navádzací systém inteligentného parkovacieho domu a vozidlo vybavené semiautomatickým riadením.
V praxi to bude vyzerať tak, že zákazník zastaví s autom v parkovacom dome na príslušnom mieste, vystúpi a následne zadá vozidlu príkaz na parkovanie prostredníctvom aplikácie v smartfóne. Vozidlo dostane pridelené parkovacie miesto a pomocou vlastných senzorov a statických senzorov v garážovom dome vykoná samo kompletný parkovací manéver. Pri odchode z múzea si zas majiteľ privolá vozidlo na preberacie miesto pomocou tej istej aplikácie.
Nejde len o komfort. Mercedes-Benz a Bosch tvrdia, že automatizované parkovanie by mohlo zvýšiť kapacitu parkovacích domov o celých 20 %. To preto, že autá by mohli parkovať bližšie k sebe. Problém s otváraním dverí by jednoducho odpadol. Samozrejme, projekt je len v skúšobnej prevádzke. Zatiaľ si budú môcť vyskúšať automatické parkovanie len návštevníci múzea. K tomu bude nutné sa do programu zaregistrovať a rezervovať si vozidlo. Obaja partneri si od projektu sľubujú získanie potrebných skúseností.
A tie nebudú na zahodenie, keďže s automatizovaným parkovaním súvisí množstvo problémov. Inteligentná infraštruktúra a vozidlo budú totiž vystavené rôznym neštandardným situáciám. Napríklad koordinácii s bežnými autami v parkovacom dome a tiež vodičmi, ktorí budú odchádzať alebo prichádzať k svojim autám. Jednoducho, autonómne parkovanie bude musieť byť v prvom rade bezpečné. Preto je projekt od začiatku pod dozorom miestnych úradov. Výhodou je, že technológiu Boschu je možné inštalovať aj do dnes už existujúcich parkovacích domov.