Mazda končí so systémom i-Eloop. Je drahý a bez efektu, priznáva

Japonská Mazda je známa svojou tvrdohlavosťou aj húževnatosťou. Nielen vďaka Wankelovmu motoru, ktorého vývoj nevzdala, ale aj z dôvodu odporu k downsizingu, turbám a hybridom. Teraz končí dokonca aj so systémom rekuperácie brzdnej energie. Podľa nej nedáva zmysel.

04.08.2017 12:00
debata
Systém i-Eloop ukladal rekuperovanú energiu... Foto: Mazda
Mazda - i-Eloop systém rekuperácie Systém i-Eloop ukladal rekuperovanú energiu brzdenia do superkondenzátora. Následne ju využívali elektrické komponenty vozidla. Podľa Mazdy je jeho vplyv na spotrebu minimálny. Taký malý, že sa na úspore paliva investícia nikdy nevráti.

Mazda sa nikdy nemienila prispôsobiť trendom, ktoré diktujú skôr úradníci ako zákazníci. Dobre to vidieť na jej odpore k downsizingu, ktorý mal byť zázračným receptom na zníženie spotreby paliva, a tým aj emisií. Ako vieme, realita je celkom iná. Zmenšovanie objemu motorov „dopovaných“ turbodúchadlami funguje v konečnom dôsledku len v laboratóriu. Mazda na túto hru nikdy nepristala. V ponuke má jediný benzínový preplňovaný agregát, aj to len v americkom SUV CX-9. Inak sa spolieha na atmosférické motory SkyActive-G, za ktorých účinnosťou stojí vysoký kompresný pomer.

Základom systému bol kondenzátor, ktorý na... Foto: Mazda
Mazda - i-Eloop systém rekuperácie Základom systému bol kondenzátor, ktorý na rozdiel od akumulátora dokáže rýchlejšie prijať elektrickú energiu a tiež ju rýchlejšie poskytnúť.

Dnes z toho ťaží. Kým ostatní výrobcovia musia v súvislosti s novou metodikou merania spotreby WLTP prakticky od základu prepracovať paletu motorov a zväčšovať ich objem, Mazda má vo svojich autách jedny z najúspornejších agregátov, a to nie v laboratóriu, ale v reálnej premávke. Podobne je to s jej rezervovaným vzťahom k hybridom. Tie by ste tiež v jej portfóliu hľadali márne. Neverí ich efektivite. A teraz prichádza šok. Mazda sa totiž rozhodla skoncovať aj s jej patentovaným systémom rekuperácie brzdnej energie i-Eloop. Ten ju ukladal do kondenzátora, z ktorého čerpali „šťavu“ rôzne elektrické zaraiadenia vozidla, napríklad klimatizácia.

Prvou obeťou bude Mazda 3, ktorej nový modelový rok systém i-Eloop už nedostane. A ďalšie modely budú nasledovať. Podľa automobilky je efekt systému na spotrebu vozidla prakticky zanedbateľný. Tvrdí, že pri mikrohybridných technológiách sa rovná v podstate nule. Pritom je systém drahý, čo cítia zákazníci na koncových cenách. Za i-Eloop zaplatia približne 700 eur, ktoré by mohli radšej investovať do paliva. V preklade to znamená, že investícia do tejto technológie sa počas životnosti vozidla na úspore benzínu nikdy nevráti a že efektívnejšie je ísť cestou vyššej účinnosti motorov, nižšej hmotnosti a lepšej aerodynamiky.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #rekuperácia #i-Eloop
Články podľa značiek