Úpravy nemeckých naftových áut stačiť nebudú. Tvrdia ekológovia

Začiatkom augusta sa nemecké automobilové koncerny VW, Daimler a BMW dohodli, že do servisov zvolajú 5,3 milióna naftových áut, aby pomocou úpravy softvéru znížili ich emisie oxidov dusíka. Podľa nemeckých ekológov to však na ozdravenie ovzdušia stačiť nebude.

31.08.2017 12:00
ADAC - emisný test Foto:
Úpravy softvéru približne piatich miliónov už registrovaných naftových áut znížia produkciu emisií oxidov dusíka v niektorých nemeckých mestách vraj len o zanedbateľných päť percent.
debata (2)
Cieľom vzájomnej dohody na takzvanom „dieselovom summite“, ktorý sa uskutočnil začiatkom augusta, bolo zastaviť hroziace zákazy registrácií naftových vozidiel vo viacerých nemeckých mestách. Koncerny Volkswagen (VW), Daimler a BMW sa zaviazali, že naftovým vozidlám s emisnou normou Euro 5 a niektorým s normou Euro 6 upravia softvér. Vďaka danému opatreniu má dôjsť podľa nemeckej asociácie automobilového priemyslu (VDA) k zníženiu emisií oxidov dusíka vo výfukových plynoch o 25 až 30 percent.

S týmto názorom však nesúhlasí nemecká mimovládna organizácia na ochranu životného prostredia Deutsche Umwelthilfe. Tvrdí, že dohodnuté kroky nezlepšia situáciu v mestách najviac postihnutých znečisteným ovzduším. Opatrenia tak podľa nej nezabránia zákazom jazdy niektorých naftových áut v týchto oblastiach. Zástupcovia Deutsche Umwelthilfe to povedali na tlačovej konferencii v Berlíne. Podľa nich klesne v letných mesiacoch množstvo emisií oxidov dusíka maximálne o päť percent.

Dôvodom má byť to, že sa úpravy softvéru týkajú len menšej časti z viac ako 15 miliónov v Nemecku registrovaných naftových áut a jednak to, že bude naďalej možné pri nízkych vonkajších teplotách čistenie výfukových plynov utlmiť. To sa pritom týka aj bežných teplôt pod desiatimi stupňami Celsia. Deutche Umwelhilfe preto naďalej požaduje, aby nemecké automobilky na vlastné náklady pristúpili okrem úpravy softvéru aj k technickým úpravám starších áut, napríklad montáži modernejších katalyzátorov.

Takéto kroky by mohli znížiť emisie oxidov dusíka pri niektorých autách vraj až o 95 %. Nevládna organizácia tiež požaduje primerané finančné tresty a prísnejší postup politikov voči automobilkám, ktoré podvádzali. To, že nemeckí politici v minulosti pochybili, pripustila aj nemecká kancelárka Angela Merkelová. Nemecká vláda podľa nej automobilkám príliš verila a nenaliehala dostatočne dôsledne na presadenie prísnejších emisných testov. Podľa Deutche Umwelhilfe to ale bola práve Merkelová, kto v Bruseli za miernejšie testy loboval.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #dieselgate #emisie áut
Články podľa značiek