Príbehov o znovuobjavených vzácnych autách je neúrekom. No málokedy ide o skutočný solitér, tak ako v tomto prípade. Jedná sa síce o Ferrari 365 GTB/4, z ktorých vyrobili v Maranelle v rokoch 1968 až 1973 približne 1 200 kusov, lenže nie všetky boli rovnaké. Pre potreby amerických pretekov vzniklo päť exemplárov Berlinetta Alloy Daytona s hliníkovou karosériou. Tie sa napokon aj zúčastnili dvadsaťštyrihodinového okruhového maratónu, lenže nemohli na bežné cesty. To však nie je prípad šiesteho hliníkového exempláru, ktorý sa mohol ako jediný pochváliť cestnou homologizáciou.
A to je presne auto, o ktorom je dnes reč. Našlo sa pod vrstvou prachu v špinavej šope, akoby išlo o bežný vrak. Má ešte originálny lak Rosso Chiaro a na podvozku kód 12653. Jeho autenticitu potvrdil známy expert na Ferrari Marcello Massi. Z liniek zišlo v júni roku 1969 a okrem hliníkovej karosérie disponovalo aj odľahčenými krytmi svetiel z plexiskla. Prvým majiteľom sa stal Luciano Conti, zakladateľ a vydavateľ magazínu Autosprint z Bologne, mimochodom blízky priateľ Enza Ferrariho. To je celkom logické, pretože dostať sa k takémuto unikátnemu autu si vyžadovalo viac než len peniaze.
Conti však svoje vzácne Ferrari zakrátko predal. Ktovie prečo, urobili tak aj ďalší talianski majitelia. A to v rýchlom slede, pretože už v roku 1971 prišla hliníková Daytona o taliansku registráciu a putovala do Japonska. Objavila sa dokonca v tamojšom magazíne Car Graphic. A potom ju v roku 1980 kúpil akýsi Makoto Takai. Lenže nie preto, aby si užíval silu 4,4-litrového 12-valca Colombo s výkonom 330 koní. Daytonu jednoducho zavrel do skladu a tam ostala bez pohybu dlhé roky. Na odometri v tom čase ostala doslova zmrazená číslica 36 390 km. Na tento solitér si síce pamätalo niekoľko zberateľov a aj sa snažili Makota presvedčiť o predaji, ale nikdy nesúhlasil. A v podstate urobil dobre.
Škoda len, že auto nezakonzervoval. Dnes po 37 rokoch skladovania v nevhodných podmienkach vyzerá dosť biedne. Lak dostal poriadne zabrať, podobne ako chrómovaný výfuk. Luxusný interiér s koženým čalúnením a dokonca elektricky ovládanými oknami je tiež poznačený časom. Podstatné však je, že na tomto aute je takmer všetko pôvodné. Počas svojej kariéry absolvovalo len zopár zmien a to sa cení. Takže neprekvapí, že napriek aktuálnemu stavu je o maranellský objav veľký záujem. Po takmer štyroch dekádach hľadá totiž opäť nového majiteľa. Naša vzácna Daytona sa objaví na dražbe Ferrari – Leggenda e Passione, organizovanej aukčným domom RM Sotheby's.A to už v septembri.
Pochopiteľne, nepôjde o lacnú hračku. Odhadovaná cena je 1,4 až 1,7 milióna eur. To však neznamená, že sa výsledná suma nemôže vyšplhať vyššie. Je to dokonca pravdepodobné, pretože ide o jediný vyrobený exemplár. A ak sa ktosi postará o jeho renováciu, môže cena vyletieť ešte vyššie. Lepšie zhodnotené peniaze snáď ani neexistujú.