Frankfurt 2017: Toto je 40 sériových premiér - od A po K

Tohtoročný Frankfurtský autosalón sa chváli 300 premiérami. Skutočnosť je ale menej veľkolepá. Absencia mnohých značiek pripomína krízové roky. Európsky automobilový trh pritom láme odbytové rekordy. Čo sa deje?

15.09.2017 07:00
debata (3)
Framkfurtský autosalón je najväčšou výstavou... Foto: IAA
Frankfurt - 2017 Framkfurtský autosalón je najväčšou výstavou svojho druhu v Európe. Tento rok má však smolu na značky.
Európskemu trhu s autami sa darí. Za prvých šesť mesiacov tohto roka sa v 27 krajinách Európy rozhodlo pre kúpu nového auta podľa agentúry JATO Dynamics 8 461 476 zákaz­níkov, čo je v medziročnom porovnaní nárast o 4,6 %. Odbyt stúpal prakticky na všetkých trhoch vrátane toho najväčšieho. V Nemecku, kde vo Frankfurte nad Mohanom otvorili v utorok najväčší autosalón Európy, poskočili registrácie v prvom polroku o 3,1 %. Zdalo by sa teda, že výstavisko budú „okupovať“ všetky významné značky. Nie je tomu ale tak. Organizátori sa síce chvália s viac ako 300 výstavnými premiérami, skutočnosť je však o čosi menej veľkolepá.

Vo Frankfurte nad Mohanom chýbajú veľkí hráči. Neúčasť Volva, ktoré je svojim skeptickým postojom k autosalónom známe už zopár rokov neprekvapí, zato ignorancia iných áno. Do Frankfurtu nedorazil Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, DS, Jeep, Mitsubishi, Nissan a dokonca ani Rolls-Royce. Preto v halách výstaviska neuvidíte druhú generáciu najpredávanejšieho elektromobilu planéty Nissanu Leaf, alebo ani úplne nové najluxusnejšie auto sveta – ôsmu generáciu Rolls-Royce Phantom. Jednoducho, diery v zozname pripomínajú krízové roky na prelome dekád. Na čosi také nebol Frankfurt naozaj zvyknutý. Čo sa deje?

Budúcnosť dnes - to je hlavné motto... Foto: IAA
Frankfurt IAA 2017 - logo Budúcnosť dnes - to je hlavné motto tohtoročného autosalónu.

Dôvodov je niekoľko. Neúčasť Peugeotu, Fiatu alebo Mitsubishi súvisí s ekonomickými faktormi. Jednoducho, nie všetkým sa darí natoľko, aby si mohli dovoliť financovať extrémne drahé expozície. Druhý dôvod je vážnejší a možno predznamenáva koniec jednej epochy. Súvisí so sociálnymi sieťami, ktoré zmenili pohľad automobiliek na propagáciu a marketing. Autosalóny sa stávajú drahé a zbytočné. Čoraz viac značiek investuje do virtuálneho priestoru, čo sa ukazuje ako efektívnejšie. Kúzlo prekvapenia je už tiež dávno preč. Veď väčšina noviniek uzrela svetlo sveta už pred otvorením brán IAA. Takže výstavná premiéra sa stáva stále viac formálnou záležitosťou.

Pesimistický scenár hovorí, že za pár rokov ostanú výstavné haly prázdne. Vráťme sa ale z budúcnosti do frankfurtských hál. Absencia značiek totiž neznamená, že sa nebolo na čo pozerať. Šesťdesiaty siedmy ročník tamojšieho autosalónu navštívilo až 50 automobilových producentov. A tí sa nezabudli pochváliť tím najnovším. Vrátane čínskych značiek Way, Great Wall či Chery. Očakáva sa až milión návštevníkov. My sme pre vás vybrali štyridsať najdôležitejších sériových premiér, ktoré sme rozdelili v abecednom poradí do dvoch blokov. V prvom si predstavíme dvadsať noviniek od A po K. Začneme AMG a skončíme Kiou. Štúdiám a konceptom venujeme samostatný materiál.

AMG Project One

AMG Project One Foto: IAA
AMG Project One AMG Project One
Táto superšelma vracia Mercedes-Benz opäť do triedy hyperšportov. Má na to dobrý dôvod – päťdesiate výročie divízie AMG. Rodila sa v spolupráci tímom AMG sídliacim v britskom Brixworte a tímom Mercedes-AMG Petronas. Potom neprekvapí, že ide o F1 na bežné cesty. Z monopostu si nový Project One požičal aj samotný 6-valcový agregát s objemom 1,6 litra, ktorý dopuje elektrický kompresor. Na zadné kolesá tak posiela 500 kW, to aj vďaka elektromotoru v 8-stupňovej prevodovke. Ďalšie dva elektromotory, každý s výkonom 120 kW, roztáčajú predné kolesá. Celkový výkon sústavy je rovných 1 000 koní (740 kW). Potom táto karbónová šelma pre dvojčlennú posádku zvládne šprint z 0 na 200 km/h pod šesť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 350 km/h. Až 25 km dokáže pritom fungovať ako čistý elektromobil.

Audi A8

Audi A8 Foto: IAA
Audi A8 Audi A8
Tretia generácia vlajkovej lode z Ingolstadtu prichádza po dlhých ôsmich rokoch. Audi ju charakterizuje ako technologicky najvyspelejšie auto planéty. Najmä vďaka nasadeniu až 41 asistenčných systémov vrátane pokročilého autopilota na úrovni SAE 3. V jeho službách je aj premiérový laserový skener. Aby mohlo veľké Audi využiť skutočný potenciál autonómneho riadenia, potrebovalo by výnimku z legislatívy. Hliníková limuzína je postavená na platforme MLB Evo, no využíva aj horčík a karbón. Rozmery sa menili len nepatrne, interiér je však väčší. K luxusným vychytávkam patrí aparatúra Bang & Olufsen s výkonom 1 920 W a 23 reproduktormi. Kariéru odštartuje A8 s dvoma motormi – benzínovým 6-valcom 3,0 TFSI (250 kW) a dieselovým 3,0 TDI 210 kW). Audi A8 je zároveň prvým modelom značky s novým označovaním. Máme tu tak A8 55 TFSI a A8 50 TDI.

Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant Foto: IAA
Audi RS4 Avant Audi RS4 Avant
Rodinu novej generácie Audi A4/5, ktorá prišla na svet už pred dvoma rokmi, doplnil vo Frankfurte zlatý klinec programu. Najvýkonnejšie kombi RS4 Avant. Ide o skutočnú rodinnú raketu, hoci v porovnaní s minulosťou prišla o dva valce. Pôvodný 4,2-litrový 8-valec nahradil preplňovaný 6-valec 2,9 TFSI z Audi RS5. O výkon sa báť netreba. Pôvodných 331 kW ostalo zachovaných a k tomu pridalo RS4 podstatne viac krútiaceho momentu. Ten sa vyšplhal z 430 až na 600 Nm. Celé to spracováva 8-stupňový automat Tiptronic a posiela k obom nápravám. Zadná môže byť na prianie vybavená športovým diferenciálom. S takouto silou potom ostré kombi s hmotnosťou 1 790 kg šprintuje na stovku za 4,1 sekundy a s paketom RS Dynamic, ktorý blokuje obmedzovač rýchlosti, dosiahne maximálku 280 km/h. Podvozok znížený o sedem milimetrov môže byť vybavený športovým odpružením RS Sport Plus a keramickými brzdami. Exteriérový tuning dopĺňajú úpravy interiéru plného Alcanntary a dekorácií karbónu či hliníka.

Bentley Continental GT

Bentley Continantal GT Foto: IAA
Bentley Continantal GT Bentley Continantal GT
Nové luxusné kupé z Crewe je označované ako tretia generácia. No tá druhá bola len modernizáciou prvej z roku 2003. Takže až teraz tu máme skutočne nový Bentley Continental GT. Nádherné Gran Turismo postavené na 22-palcových diskoch je inšpirované konceptom EXP 10 Speed 6. Proporciám pomohla väčšia dĺžka a nižšia stavba karosérie. Ako inak, srdcom je stále motor W12 TSI s objemom šiestich litrov. Tentoraz posiela cez 8-stupňovú prevodovku k všetkým štyrom kolesám omračujúcich 467 kW a 900 Nm krútiaceho momentu. Potom zrýchli v dokonalom tichu na stovku za 3,7 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 333 km/h. Stále je to však luxusné GT vybavené s množstvom komfortných prvkov. Napríklad audiom Naim s výkonom 2 200 W, drevenými dekoráciami, analógovými hodinami a čalúnením z ručne šitej kože. Kontrast vytvára virtuálny prístrojový panel s brilantnou grafikou.

BMW 6 GT

BMW 6 GT Foto: IAA
BMW 6 GT BMW 6 GT
Zvláštne cestovné 5-dverové kupé 5 GT je minulosťou. Stáva sa z neho BMW 6 GT, čo naznačuje presun do športovejšej časti portfólia mníchovskej značky. Tomu zodpovedá podstatne atraktívnejší dizajn. Pomohla najmä zmena proporcií. Novinka má na dĺžku 5 091 mm, na šírku 1 902 a na výšku 1 538 mm. Takže je o 87 mm dlhšia, ale o 21 mm nižšia. Štýlu musela ustúpiť aj dvojitá kinematika zadného veka. Zato sa z neho pri rýchlosti 120 km/h vysúva spojler. A profitom je aj nižšia hmotnosť. Medzigeneračne zhodil tento veľký cestovateľ až 150 kg. V interiéri ponúka viac a v kufri až 610 litrov pre batožiny, čo je o 110 viac. Pod kapotou sú pripravené tri motory. Základom je dvojlitrový 4-valec pre 630i (190 kW). Nad ním zaujme pozíciu trojlitrový 6-valec pre 640i (250 kW). Naftu bude tankovať BMW 630d (195 kW). Všetky motory sú spárované s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic. Pre verzie 640i a 640d je pripravený pohon oboch náprav xDrive.

BMW X3

BMW X3 Foto: IAA
BMW X3 BMW X3
Úplne nová generácia mníchovského SAV ostáva na rozdiel od menšieho X1 stále pravým „bavorákom“. Predný náhon sa nekoná. Platforma CLAR opäť počíta s pohonom zadných kolies alebo štvorkolkou xDrive. Rozmery síce ostali takmer bez zmeny, na rázvore však pribudlo 50 mm. Vďaka rozsiahlemu nasadeniu hliníka, ľahším motorom a podvozku je novinka o 55 kg ľahšia. Koeficient aerodynamického odporu Cx zredukovalo BMW na 0,29. Vizuálne pôsobí X3 robustnejšie. Zákazníci dostanú na výber línie xLine Luxury Line a líniu M Sport na 20-palcových diskoch. BMW sľubuje viac miesta a vyšší akustický komfort. Nový generácia rozhrania iDrive umožňuje ovládanie gestami. Do kufra naložíte 550 litrov batožín. Asistenčné systémy má neskôr rozšíriť semiautomatické riadene CoPilot. Základom je dvojlitrový naftový 4-valec pre verziu xDrive 20d (140 kW). Nad ním stoja dva 6-valce – naftový 3-liter pre xDrive30d (195 kW) a premiérový benzínový 3-liter pre X3 M40i (265 kW) s logom divízie M Performance.

BMW M5

BMW M5 Foto: IAA
BMW M5 BMW M5
Dlhoočakávaná ostrá verzia nového BMW 5 prináša historický zlom. Je totiž po prvýkrát vybavená pohonom oboch náprav M xDrive. To by za normálnych okolností veľkú radosť nenapraviteľným drifterom neurobilo, lenže BMW „vykorčuľovalo“ z tejto dilemy brilantným spôsobom. Okruhovým maniakom ponechalo možnosť užiť si zadný náhon v celej jeho kráse. K premene na čistú zadokolku stačí M5 stlačenie jediného ovládača na volante. Dôvodom zmeny je obrovský výkon, s ktorým by si už dve pneumatiky neporadili. Veď pod kapotou vládne 4,4-litrový 8-valec TwinPower Turbo dopovaný dvoma turbodúchadlami. Produkuje úžasných 441 kW a 750 Nm krútiaceho momentu. To je najviac v histórii. Spolu s 8-stupňovou prevodovkou je výsledkom raketový šprint na stovku za 3,4 sekundy a maximálny rýchlosť 305 km/h. Teda ak si priplatíte za balík M Driver’s Package. Dynamike však prospela aj hmotnosť znížená o 90 kg a po prvý raz použitý zmiešaný profil pneumatík.

Citroën C3 Aircross

Citroen C3 Aircross Foto: IAA
Citroen C3 Aircross Citroen C3 Aircross
Ani Citroën nechce chýbať v lukratívnom segmente crossoverov. Po populárnom C4 Cactuse ho tu bude reprezentovať aj o číslo menšia novinka C3 Aircross. Vychádza z nového Citroënu C3, ale s väčšou svetlou výškou aj celkovými rozmermi. Hravý crossover má dĺžku 4 150, šírku 1 760 a výšku 1 640 mm. V porovnaní s hatchbackom C3 je teda o 60 mm dlhší. Zákazníkom ponúka vďaka dvojfarebnému lakovaniu a kontrastným doplnkom až 90 farebných schém. Zaujímavosťou je zadný presklený stĺpik s grafikou „žalúzií“. Nechýbajú ani ochranné kapsule AirBump. Podobne pestrý je interiér vybavený klasickým prístrojovým panelom a veľkým dotykovým displejom. Veľkorysý priestor kabíny dopĺňa kufor s objemom 410 litrov. Po posunutí zadnej lavice o 150 mm vpred vzrastie až na 520 litrov. Na výber bude z piatich motorov. Od atmosférického 3-valca 1,2 Puretech (83, 74, 96 kW) až po diesel 1,6 BlueHDi (74, 88 kW). S pohonom oboch náprav nerátajte.

Dacia Duster

Dacia Duster Foto: IAA
Dacia Duster Dacia Duster
Lacné rumunské SUV prichádza v druhej generácii a po osemročnej extrémne úspešnej kariére. Preto Dacia zvolila evolučný prístup. To, čo je dobré, meniť netreba. Duster ostane verný pôvodnej filozofii – najmä nízkej cene. Stojí za ňou použitie starej platformy. Rázvor náprav ani dĺžka 4 300 mm sa tak nemenili. Dizajn je však vycibrenejší a prináša nové prvky, ako napríklad plastové lišty v predných blatníkoch. Čelné okno je posunuté o 100 mm vpred, čo prináša viac miesta posádke. Do kufra sa zmestí 445 litrov batožín a vo verzii s pohonom 4×4 o 69 menej. Napriek evolúcii je karoséria úplne nová. A to platí aj o interiéri, ktorý pôsobí hodnotnejšie. Duste prvý raz ráta s automatickou klimatizáciou, väčšou navigáciou MediaNav, monitorovaním vedľajších prúdov či automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Ponuka motorov ostáva bez zmien. Začína atmosférickým 4-valcom 1,6 Sce (85 kW) a pokračuje preplňovaným agregátom 1,2 TCe (92 kW). Naftu zastúpi 4-valec 1,5 dCi (66, 81 kW). K dispozícii je pohon 4×4 alebo automatická dvojspojková prevodovka EDC.

Ferrari Portofino

Ferrari Portofino Foto: IAA
Ferrari Portofino Ferrari Portofino
Premiéra Ferrari vo Frankfurte je veľkým prekvapením. Nové Portifino totiž nahrádza pôvodnú Californiu T, ktorá je na trhu len od roku 2014. Tá odchádza do minulosti aj s názvom. Pritom Portofino stále čerpá z jej konštrukcie. Takže ide skôr o rozsiahlu modernizáciu ako o celkom nový model. Vidieť to aj na dizajne, ktorý čerpá len zopár nových prvkov z novších modelov 812 Superfast a GTC4Lusso. Hĺbková revízia priniesla preplňovanému vidlicovému 8-valcu s nezmeneným objemom nové piesty, nové ojnice, prepracované sacie a výfukové potrubie s menšími stratami, a tiež nový riadiaci softvér. Výsledkom je výkon rovných 600 koní (441 kW) a 760 Nm krútiaceho momentu. To je zlepšenie o 29 kW a symbolických päť newtonmetrov. Otvorený kabriolet s dvojdielnou skladacou strechou tak v spojení so 7-stupňovou dvojspojkou zrýchľuje na stovku za 3,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 320 km/h. S trakciou zadných kolies mu pomáha elektronický diferenciál E.Diff3 Portofino.

Ford Eco Sport

Ford Eco Sport Foto: IAA
Ford Eco Sport Ford Eco Sport
Malý globálny crossover Fordu je na svetových trhoch od roku 2013, i keď na niektorých európskych chýbal. Teraz sa to má zmeniť. Dôvodom je nielen spustenie výroby v Rumunsku a zaplátanie diery po neúspešnom mini-MPV B-Max, ale aj rozsiahla modernizácia. Facelift zasiahol prednú masku, ktorá je podstatne robustnejšia a evokuje väčšiu Kugu či Edge. Retušami prešli aj nárazníky a svetlá. Novinkou je dvojfarebné lakovanie a verzia ST-Line. Najviac zmien však nájdeme pod kapotou. EcoSport totiž dostal novučičký preplňovaný diesel 1,5 EcoBlue (92 kW) v kombinácii s pohonom 4×4 a 6-stupňovým manuálom. Štvorkolka reaguje po preklze už za 20 milisekúnd. Benzínovú ponuku zastrešia naďalej 3-valce 1,0 EcoBoost (92, 103 kW). Bezpečnosť zvýši monitorovanie jazdných prúdov. Nový infotainment Sync 3 s 8-palcovým displejom dostane ovládanie gestami. Celkový dojem zvýši nasadenie väčšieho množstva mäkčených plastov.

Ford Mustang

Ford Mustang Foto: IAA
Ford Mustang Ford Mustang
Kultový americký pony car dorazil do Európy v roku 2015, teda s takmer dvojročným meškaním za USA. Aj preto nie je prekvapením príchod modernizovanej verzie. Dizajn ťaží z nových LED reflektorov, masky a nárazníkov. Menila sa aj grafika zadných svetiel. Priplatiť si môžete za nový spojler. V palete lakov pribudli farby Orange Fury, Kona Blue a Royal Crimson. Nové sú tiež 19-palcové disky kolies. V interiéri je možné zameniť analógové ukazovatele za virtuálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3-palca s troma režimami zobrazenia. Na zahanbujúce výsledky v crash testoch Euro NCAP reaguje Mustang autonómnymi brzdami s detekciou chodcov, varovaním pred kolíziou a monitorovaním jazdných prúdov. Z ponuky motorov vypadol 3,7-litrový 6-valec. Pod kapotou ostáva 4-valec 2,3 EcoBoost (213 kW) a 5-litrový 8-valec (331 kW). Novinkou je 10-stupňový automat, ktorý má zlepšiť akceleráciu a spotrebu, ale aj aktívne tlmiče MagneRide.

Honda CR-V Hybrid Prototyp

Honda CR-V Hybrid Foto: IAA
Honda CR-V Hybrid Honda CR-V Hybrid
Kým v USA je už nová generácia japonského SUV dávno na trhu, do Európy príde až ten budúci. A hneď aj ako hybrid. Honda na to upozorňuje premiérou prototypu. Ten sa však už nebude líšiť od európskej špecifikácie, takže tu máme de facto sériovú Hondu CR-V. V porovnaní s minulosťou bude mať rázvor väčší o 41 mm (2 671 mm), bude tiež širšia a nižšia. Užšie predné stĺpiky zlepšia výhľad spoza volantu. V interiéri sľubuje Honda rekordné priestorové parametre. Analógové prístroje nahradí displej. Z nových komfortných prvkov spomeňme diaľkové štartovanie či vyhrievanie zadných sedadiel. Najväčší šok sa však spája s motormi. Nové CR-V totiž príde o diesel. Nahradí ho hybridná sústava i-MMD (Intelligent Multi-Motor Drive) spájajúca atmosférický benzínový 4-valec 2,0 i-VTEC pracujúci v Atkinsonovom cykle s trakčným elektromotorom a motor-generátorom. Hlavné slovo tak bude mať vždy elektromotor. Aj preto nepotrebuje nové CR-V bežnú prevodovku. Zásoba akumulátorov umožní čisto elektrický pohon.

Honda Jazz

Honda Jazz Foto: IAA
Honda Jazz Honda Jazz
Vynovený Jazz dokazuje, že éra downsizingu je minulosťou. Novinka môže počítať s novým motorom 1,5 i-VTEC (96 kW), ktorý dopĺňa pôvodný 4-valec s objemom 1,3 litra (75 kW). Kombinovaný môže byť s kontinuálnou prevodovkou CVT. Silnejší motor sa viaže na nový stupeň vybavenia Dynamic so športovým nárazníkom, difúzorom či čiernymi 16-palcovými diskami kolies. Facelift však podstúpili aj bežné verzie. Viditeľný je opäť v oblasti agresívnejšie tvarovaných nárazníkov či na prednej maske. Ponuku lakov rozšírila modrá farba Skyride Blue. V bezpečnostnom balíku pribudlo varovanie pred kolíziou a vybočením z jazdných prúdov, autonómne brzdy alebo čítačka dopravných značiek. Nový infotainment použije väčší 7-palcový dotykový displej. Silnou stránkou Jazzu ostáva naďalej obrovský batožinový priestor s objemom 354 litrov, ktorý možno zväčšiť sklopením sedadiel Magic Seats až na 897 litrov.

Hyundai i30 Fastback

Hyundai i30 Fastback Foto: IAA
Hyundai i30 Fastback Hyundai i30 Fastback
Hyundai i30 dostal vo Frankfurte úplne novú verziu. Hatchcak a kombi doplní netradičný 5-dverový Fastback, ktorý si to rozdá priamo so Škodou Octavia. Nejde o obyčajný derivát. Zmeny dizajnu zasiahli aj prednú časť. Kaskádová maska zasahuje hlbšie do nárazníka a odlišná je aj grafika denných svetiel. Kabína je znížená o 25 mm spolu s podvozkom, ktorý klesol k asfaltu o 5 mm. Fastback je teda až o 30 mm nižší. Do dĺžky zas pribudlo 115 mm na konečných 4 455, čím sa priblížil k verzii kombi. Zadné veko sa končí výrazným spojlerom. Nové sú aj zadné svetlá. K dispozícii bude celkovo sedem metalických a päť perleťových odtieňov. Pod kapotou počíta Fastback v prvej fáze len s preplňovanými benzínovými motormi 1,0 T-GDI (88 kW) a 1,4 T-GDI (103 kW). Oba môžu byť kombinované okrem 6-stupňovej manuálne prevodovky aj so 7-stupňovou dvojspojkou DCT. Až neskôr prídu na rad naftové motory 1,6 CRDi (81 alebo 110 kW).

Hyundai i30 N

Hyundai i30 N Foto: IAA
Hyundai i30 N Hyundai i30 N
Kórejčania si vo Frankfurte brúsia zuby na Golf GTI. Zaútočí naň športová verzia i-tridsiatky s prívlastkom divízie N. Šéfuje jej bývalý riaditeľ BMW M, takže sa máme na čo tešiť. Výsledkom tuningu je ostrý hothatch s preplňovaným motorom 2,0 T-GDi, ktorý posiela k predným kolesám cez 6-stupňový manuál s funkciou rev-matchyng, teda automatickým medziplynom, a elektronický diferenciál E-LSD 184 kW a 353 Nm krútiaceho momentu. Komu to nestačí, môže si priplatiť za balík Performance Package, ktorý zvýšením prepĺňacieho tlaku vyžmýka z rovnakého zdvihového objemu ešte o 25 koní viac. Má presne 202 kW. Šprint na stovku trvá kórejskému „GTi“ 6,4 sekundy a silnejšej verzii ešte o tri desatiny sekundy kratšie. So všetkým pomáha Launch Control, adaptívne tlmiče, 19-palcové disky a o 30 mm znížený podvozok. Exteriér zaujme väčšími sacími otvormi v nárazníkoch, čiernym výpletom masky a tmavým pozadím reflektorov. Vzadu sú poznávacím znamením strešný spojler s trojuholníkovým brzdovým svetlom či difúzor s dvojicou koncoviek výfukov.

Hyundai Kona

Hyundai Kona Foto: IAA
Hyundai Kona Hyundai Kona
Hyundai Tucson a veľké SUV Santa Fe neostanú osamotené. Pod oba modely sa zaradí nový malý crossover Hyundai Kona. Postavený je na novej platforme pre modely SUV. Na dĺžku má 4 165, na šírku 1 800 a na výšku 1 550 mm. To znamená, že je o 110 mm kratší, o 55 užší a o 100 nižší ako Tucson. Podobne je to s rázvorom náprav 2 600 mm, ktorým stráca na väčšieho súrodenca 70 mm. Atraktívny dizajn ťaží nielen z originálnych horizontálne delených predných svetiel, plávajúcej strechy a zadného stĺpika v tvare plutvy, ale aj z dvojfarebného lakovania. K dispozícii je 20 farebných schém. K tomu pridáva Kona agresívne plastové „brnenie“ v oblasti kolies a svetlú výšku 170 mm. Farebné dekorácie nájdeme aj v interiéri vyzbrojenom multimediálnym rozhraním s uhlopriečkou až 8 palcov. V kufri je 361 litrov pre batožiny. Na výber je zo štyroch motorov. Benzínový 3-valec 1,0 T-GDI (81 kW) dopĺňa 4-valec 1,6 T-GDi (130 kW) a dvojica dieselov 1,6 CRDi (85, 100 kW). Silnejšie motory sú spojené s pohonom 4×4. Nechýba ani dvojspojkový automat 7DCT.

Jaguar E-Pace

Jaguar E-Pace Foto: IAA
Jaguar E-Pace - 2017 Jaguar E-Pace
Jaguaru sa v poslednom čase darí. Hlavným dôvodom úspechu je jeho prvé SUV F-Pace. Predaje značky navýšilo vlani o neuveriteľných 70 %. A teraz prichádza ďalšia rana do čierneho. Menšie SUV E-Pace chce podkúriť Porsche Macan, Range Roveru Evoque alebo Mercedesu-Benz GLA. Malá šelma do terénu má na dĺžku 4 395 mm a rázvor náprav 2 660 mm. To znamená, že je stojí presne medzi sesterským Evoque a F-Pace. Dizajn je inšpirovaný kupé F-Type. Prednú časť zdobí typická oválna maska a svetlá s grafikou J-blade. Za príplatok si môžete dopriať adaptívne svetlá Matrix LED. Vnútri má byť dosť miesta pre posádku a k tomu kufor s objemom 577 litrov. Pod kapotou budú vládnuť výlučne preplňované dvojlitrové 4-valce Ingenium. To platí pre benzín aj naftu. Vznetové agregáty majú výkon 110, 132 alebo 177 kW. Zážihové motory sú naladené na 183 alebo 221 kW. Špičková verzia zrýchľuje na stovku za 6,3 sekundy. Kým benzínové motory sú štandardne spárované s 9-stupňovým automatom ZF, naftové umožňujú aj kombináciu so 6-stupňovým manuálom. Až na najslabší diesel bude štandardom pohon oboch náprav.

Jaguar XF Sportbrake

Jaguar XF Sportbrake Foto: IAA
Jaguar XF Sportbrake Jaguar XF Sportbrake
Na kombi verziu luxusného Jaguaru XF s tradičným prívlastkom Sportbrake sme čakali takmer dva roky. Už-už sa zadalo, že nepríde, no skvelé predajné výsledky automobilky mu nakoniec dali zelenú. Stojí na rovnakej platforme ako sedan, teda na hliníkových základoch iQ(AL), čo sa podpísalo na medzigeneračnej diéte. Na hmotnosti ubudlo až 170 kg! Dizajn evokuje triedu Shooting Brake a navyše vytvára paralely s bestsellerom – SUV F-Pace, čo vidieť na úplne odlišných svetlách, ako má limuzína. V porovnaní s minulou generáciou je novinka o síce o 6 mm kratšia (4 955 mm), no rázvor náprav sa natiahol až o 51 mm. Pod elegantnú siluetu strechy sa teraz zmestí 565 litrov batožín, čo je o 15 viac. K tomu pridáva luxusné kombi vodorovnú ložnú plochu, koľajničky s posuvnými okami na ukotvenie nákladu, ale tiež strechu s nosnosťou 100 kg a ťažnú kapacitu dvoch ton. Ponuku motorov preberá Sportbrake z XF. To znamená 4-valce a 6-valce Ingenium s výkonom od 120 do 280 kW. Až na základnú verziu 2,0d sú všetky kombinované s 8-stupňovým automatom. Nechýba ani pohon oboch náprav AWD.

Kia Stonic

Kia Stonic Foto: IAA
Kia Stonic Kia Stonic

Hyundai Kona dostal vo Frankfurte súpera z vlastnej stajne. Aj Kia totiž prichádza s malým SUV Stonic. Napriek autonómnemu dizajnu ide o technicky príbuzné autá. Na dĺžku má Kona približne 4,2 metra a rázvor s hodnotou 2 600 mm. To Konu jasne zaraďuje pod Kiu Sportage. Dizajn odkazuje prednou maskou jasne na príslušnosť k novým modelom Kie, no prináša aj nové prvky. Veľmi originálnym prvkom je zadný stĺpik v štýle „targa“, ktorý vytvára oblúk prechádzajúci celou šírkou strechy. Tá môže byť lakovaná v kontrastnej farbe, čo vytvára spolu s lakmi karosérie 20 farebných kombinácií. Rovnako pôsobivý je interiér s klasickým prístrojovým panelom a veľkým dotykovým displejom. Bezpečnostný balík bude obsahovať autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie jazdných prúdov, výstrahu pri cúvaní či sledovanie slepých uhlov zrkadiel. Ponuka motorov je v porovnaní s Hyudaiom Kona odlišná. Zhodujú sa len v preplňovanom 3-valci 1,0 T-GDI (88 kW) a v naftovom motore 1,6 CRDi. Portfólio totiž v tomto prípade doplnia klasické atmosférické 4-valce 1,25 a 1,4 MPI.

Kia Sorento

Kia Sorento Foto: IAA
Kia Sorento Kia Sorento
Veľké kórejské SUV absolvovalo vo Frankfurte facelift a to len tri roky po uvedení na trh. Nové sú nárazníky aj predná maska s chrómovým výpletom. Predné LED svetlá dostali odlišnú grafiku. Na diódy prešli aj zadné svetlá. Všimnúť si tu tiež môžete nový spojler a dve koncovky výfukov. V ponuke farieb pribudli odtiene Rich Espresso a Gravity Blue. Modifikované boli aj disky kolies s priemerom 17 až 19 palcov. Paleta pohonných jednotiek sa nemení, takže je tu stále dvojica naftových 4-valcov 2,0 CRDi (136 kW) a 2,2 CRDi (147 kW) a tiež benzínový motor 2,4 GDI (138 kW). Silnejší z dieselov je však po novom spárovaný s novým 8-stupňovým automatom. Ten ponúka štyri jazdné režimy Eco, Norma, Sport a Smart. Posledný volí optimálny jazdný mód podľa aktuálneho jazdného štýlu vodiča. Motory 2,0 CRDi a 2,4 GDI je možné kombinovať s predným náhonom. Motor 2,2 CRDi je vždy štvorkolkou.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Frankfurt 2017
Články podľa značiek