Komatsu E-Dumper: Toto je elektrické 'perpetuum mobile'. Energiu vyrába

V DNA tohto auta je hneď niekoľko naj. Nepochybne ide o najväčší elektromobil sveta. A tiež elektromobil s najväčšou zásobou akumulátorov a najväčšou nosnosťou. A potom je tu ešte jedna zvláštnosť. Viac energie vyrobí, ako spotrebuje. Ako je to možné?

23.09.2017 07:00
debata (21)
Elektrický nákladiak Komatsu si so sebou vozí... Foto: Ciments Vigier SA
Komatsu E-Dumper - 2017 Elektrický nákladiak Komatsu si so sebou vozí najväčší paket akumulátorov, aké sa kedy objavili v elektromobile. Majú hmotnosť až 4,5 tony.

Elektromobilom patrí budúcnosť. Aspoň tak sa to mohlo javiť na nedávnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, kde prakticky každá štúdia budúcnosti využívala energiu akumulátorov. A teraz to vyzerá tak, že elektrický pohon nájdeme aj tam, kde by sme ho možno ani nečakali. Napríklad vo svete obrích nákladných vozidiel. Takým je aj nové Komatsu E-Dumper. Toto japonské monštrum na kolesách dokáže odviezť obrovské množstvo nákladu, a pritom nevyprodukuje ani gram emisií. A dokonca nespotrebuje ani žiadnu energiu. Naopak, vyrobí ju.

Čosi také vari ani nemôže vzniknúť inde ako vo Švajčiarsku. Projekt, ktorý rozbehla cementárenská spoločnosť Ciments Vigier SA, bol dokonca podporený švajčiarskou vládou a odštartoval len začiatkom tohto roka. Cieľom bolo nahradiť spaľovací motor klasického Komatsu 605–7 elektrickým pohonom. Ujali sa toho spoločnosti Kuhn AG a Lithium Storage GmbH. Transplantácia znamenala odstrániť obrovský preplňovaný vznetový 6-valec s objemom 23,15 litra s výkonom 551 kW, rovnako odstrániť prevodovku a namiesto nich inštalovať synchrónny elektromotor a batérie.

Paradoxne, E-Dumper viac elektrickej energie... Foto: Ciments Vigier SA
Komatsu E-Dumper - 2017 Paradoxne, E-Dumper viac elektrickej energie vyprodukuje, ako minie. Je to dané tým, že náklad bude voziť dolu kopcom.

Pochopiteľne, všetko v oveľa väčšej mierke ako pri klasických elektromobiloch. Takže elektromotor tu má 590 kW a jeho krútiaci moment je závratných 9 500 Nm. Batérie disponujú kapacitou 700 kWh, čo je sedemkrát viac ako pri luxusnej Tesle X P100D. Takže Komatsu E-Dumper sa tým stalo bez zaváhania najväčším plne funkčným elektromobilom planéty. Samotné akumulátory majú hmotnosť 4,5 tony, ale je to asi len 10 % z celkovej hmotnosti tohto 45 ton vážiaceho kolosu, ktorý odvezie na korbe ďalších 65 ton nákladu.

Podľa spoločnosti Lithium Storage GmbH prinesie E-Dumper v porovnaní s klasickým Komatsu 605–7 ročnú úsporu 50 000 ton nafty a 130 ton skleníkového CO2. A čo je na projekte najzaujímavejšie, zaobíde sa v podstate bez vonkajšieho zdroja energie. Auto vážiace aj s nákladom približne 110 ton, by malo pri jednej ceste dolu kopcom vygenerovať vďaka rekuperácii brzdnej energie 40 kWh. Týchto ciest má zvládnuť denne 20. Celkovo si tak vyrobí 800 kWh elektrickej energie.

A keďže cestu späť do kopca pôjde Komatsu E-Dumper prázdne, a teda aj podstatne ľahšie, vystačí si len s časťou tejto energie. Každý deň by tak mal gigantický nákladiak skončiť s prebytkom 200 kWh! To sa už naozaj podobá na perpetuum mobile. Ak sa osvedčí, a niet pochybností, že áno, cementárenská spoločnosť plánuje rozšíriť svoju elektrickú flotilu na osem áut. Iste budú nasledovať ďalšie firmy. Pre akúkoľvek spoločnosť by totiž takáto prevádzka znamenala obrovskú úsporu nákladov.
Komatsu E-Dumper - 2017
Komatsu E-Dumper - 2017
+8Komatsu E-Dumper - 2017

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #elektromobily #Komatsu #KOmatsu E-Dumper
Články podľa značiek