
Automobilovú transarktickú expedíciu si vysníval Alexej Makarov, inžinier z Jekaterinburgu. Cieľom je dobyť severný pól s dvoma špeciálnymi vozidlami. Že to myslí vážne, dokladuje skúškami prvého prototypu, ktorý by nemal zastaviť mráz, víchrica, sneh, ľadové kryhy ani voda. Volá sa Burlak a je autorskou konštrukciou Makarova. Cieľom je prísť na najsevernejšie miesto planéty a následne sa vrátiť späť. A to bez akejkoľvek vonkajšej pomoci, teda bez zhadzovania zásob z lietadiel a podobne. Burlak musí byť preto vybavený všetkým potrebným na niekoľkodňovú výpravu.

Je dlhý približne 6,6, široký 2,9 a vysoký až 3,2 metra. Takže neprekvapí, že hmotnosť presiahla štyri tony. Na to, aby dokázal zvládať náročné podmienky na rôznych povrchoch, je vybavený troma nápravami obutými špeciálnymi pneumatikami s nízkym tlakom vzduchu. Majú priemer 175 a šírku 72 cm. Vyrobené boli v Číne na zákazku a okrem dobrého záberu robia z Burlaku obojživelník. Práve vďaka nim dokáže totiž plávať. Keď sa Burlak zmení na loď, použije na pohon lodnú skrutku. Na pevných povrchoch mu potrebnú trakciu zabezpečuje náhon 6×6 s troma uzávierkami. Prekvapí však malou porciou výkonu.

V útrobách Burlaku je totiž zabudovaný dieselový motor so skromnými 145 koňmi. Rýchlosť teda nebude jeho silnou stránkou, ale o to tu ani nejde, dôležitejšia bude vytrvalosť, spoľahlivosť a čo najnižšia spotreba paliva, keďže s čerpacou stanicou Burlak na ceste rátať nemôže. Všetko palivo si musí viezť so sebou. Konštruktéri využili pri stavbe skúsenosti z podobných projektov, napríklad vozidiel Makaru 6×6. Niektoré komponenty pochádzajú z BTR, iné z Toyoty Land Cruiser. Prevodovka a „šesťkolka“ sú už ale výsledkom vlastného vývoja. Ak všetko zlyhá, k dispozícii bude výkonný navijak s kotvou, napríklad na výjazd z vody na ľad.
Kabína má ubytovať päťčlennú posádku. Vyrobená je z hliníka. Samozrejmosťou je mohutná izolácia, zabezpečujúca tepelný komfort. V interiéri sa nachádza miesto na spanie, prípravu jedál aj na uloženie potrebných zásob, ktorých nebude iste málo. Vozidlo je navrhnuté tak, aby bolo možné uskutočňovať prípadné opravy motora či hnacieho systému priamo z kabíny. Tým bude posádka chránená pred mrazmi. V súčasnosti je v testovacej prevádzke prvý exemplár, ktorý má za sebou už 2 800 kilometrov, ktoré absolvoval v drsných podmienkach na severe Ruska. Do konca roka má byť v prevádzke druhý kus Burlaku.
Samotná expedícia je plánovaná na rok 2018. Vydajú sa na ňu obe posádky súčasne, spolu teda desať ľudí.