Turbodúchadlá boli ešte pred pár rokmi, najmä pri benzínových motoroch skôr výnimkou ako pravidlom. Trend downsizingu však všetko zmenil. Nájsť klasickú „atmosféru“ aj pod kapotami malých áut dá zabrať. A nielen to, počet turbodúchadiel rastie. Máme tu motory s dvoma, troma či v prípade BMW dokonca so štyrmi turbínami. Jednoducho, turbodúchadlá suplujú zdvihový objem. A nemusí sa to skončiť, hoci extrémne zmenšovanie objemov motorov sa ukázalo ako slepá ulička.
Paradoxne, dlhoročný motorár Fordu Jim Clarke, ktorý pracoval na veľkoobjemových agregátoch V8 5,0 Coyote či 5,2 Voodoo v rôznych derivátoch Mustangu či dokonca na 6-litrovom 12-valci pre Aston Martin, si myslí, že turbodúchadiel je stále málo. Navrhuje použiť jedno pre každý valec. A svoj nápad demonštruje na atypickom trojvalci s troma turbodúchadlami, šiestimi škrtiacimi klapkami a trojventilovou technikou. Pochopiteľne, takúto konštrukciu by bolo možné použiť aj pri motoroch s menším či väčším počtom valcov.
Na čo je to dobré? Clarke tvrdí, že systém Synergstic induction and turbocharging, keď má každý valec vlastné turbo a samostatné škrtiace klapky pre každý z dvoch sacích kanálov, môže priniesť vyššiu účinnosť, čo znamená vyšší výkon a nižšiu spotrebu paliva. Z priložených náčrtov vidieť, že Clarke navrhol motor, ktorý má škrtiace klapky a turbodúchadlá čo najbližšie k sacím a výfukovým ventilom. To by malo zaručiť rýchle reakcie na stlačenie plynového pedálu. Čím je totiž škrtiaca klapka bližšie k saciemu ventilu, tým presnejšie sa dá ovládať proces sania.
Clarke uvádza, že pri nízkych otáčkach a nízkom zaťažení by sa otvárala len jedna klapka na valec, čím sa dosiahne vyššia rýchlosť prúdenia vzduchu a jeho lepšia cirkulácia vo valci. Druhá klapka by sa otvorila až pri vyšších otáčkach. Turbodúchadlá sú zas umiestnené tesne za vyústením výfukových kanálov, čo znamená maximálne využitie kinetickej energie plynov, pretože cestou k turbíne musia prekonať len zanedbateľnú vzdialenosť. Pracujú síce s nižšími tlakmi, ale sú o 20 % menšie, a teda aj ľahšie ako turbodúchadlá poháňané z viacerých valcov.
Takže aj v tomto prípade by mala byť bonusom blesková reakcia. Na strane kompresorov ústi nasatý a stlačený vzduch do spoločného sacieho potrubia a následne do medzichladiča. Znie to všetko pekne, no na druhej strane je takéto riešenie určite drahšie. Lenže honba na emisie núti automobilky k stále zložitejším technológiám. Pred pár rokmi by ste si asi tiež nemysleli, že v takej Škode Fabia alebo Octavia budete mať pod kapotou preplňovaný 3-valec so štart-stop systémom a priamym vstrekovaním paliva.