Autonómne riadenie a hromadná doprava? Idú k sebe lepšie, akoby ste si mysleli. Dokonca lepšie ako pri individuálnej doprave. Mercedes-Benz, presnejšie divízia Daimler Buses, to dokladuje svojím experimentálnym autobusom Future Bus. Ten vychádza z 12 metrov dlhého dvojnápravového mestského Citara, má však výrazne pozmenený dizajn a najmä autonómne riadenie CityPilot. Vybavený je sústavou kamier a rôznych senzorov, ktoré mapujú okolie. Okrem toho spracováva riadiaca jednotka dáta GPS a dáta, ktoré získava z kamier.
Jednoducho, Future Bus si vytvára vlastné 3D mapy tým, že rozoznáva budovy a označuje na nich kontrolné body. Takže sa vie rýchlo naučiť svoju trasu a neustále sa zdokonaľovať. Systém tiež sleduje dopravné značenie, semafory a tiež rozoznáva chodcov a cyklistov. Výsledkom je schopnosť plne autonómnej prevádzky. A to v zúžených miestach, výjazdoch a nájazdoch na infraštruktúru, v tuneloch a problémy mu nerobia ani prejazdy cez križovatky a zastavenia na zastávkach.
Stuttgartská automobilka to napokon predviedla v na linke číslo 300, ktorá spája amsterdamské letisko a mesto Haarlem s dĺžkou dvadsiatich kilometrov. Samozrejme až po získaní potrebných výnimiek od holandských úradov a za podmienky prítomnosti vodiča za volantom. Ten však nemal veľa práce. Autobus zvládol trasu bez zaváhania vrátane automatického otvárania a zatvárania dverí. Takže jazda s maximálnou rýchlosťou 70 km/h prebehla bez zásahu vodiča. Navyše veľmi plynulo a úsporne.
Vzájomná komunikácia autobusu s infraštruktúrou totiž umožňuje lepšie predvídať a prispôsobiť aktuálnu rýchlosť tak, aby autobus nestál zbytočne na križovatkách. Plynulosť je teda výhodou pre nižšiu spotrebu paliva, nižšie opotrebenie a vyšší komfort jazdy. V budúcnosti, keď legislatíva vytvorí zákonné podmienky pre autonómne autá, ušetria dopravné podniky aj na platoch šoférov. Zatiaľ sa autonómny autobus nezaobíde bez volantu a pedálov. Predpisy to vyžadujú.
Svoju futuristickú povahu dáva Future Bus najavo aj nezvyčajným dizajnom, najmä zvláštnym tvarom okien, ktoré sú lemované diódovým osvetlením. Interiér je rozdelený do troch zón. Cestujúci si vyberá tú, ktorá najviac vyhovuje dĺžke jeho cesty. Vládne tu svetlo a prvky inšpirované prírodou. Strešné osvetlenie pripomína koruny stromov a sedadlá zas nábytkový dizajn. Nechýbajú ani veľké informačné displeje v strednej sekcii či priestor na odkladanie batožiny a indukčné boxy pre nabíjanie smartfónov.
Mercedes-Benz tvrdí, že vďaka experimentu sa práve začala budúcnosť autonómnych autobusov, ktoré môžu riešiť problémy prehustenej dopravy a prispieť k ekológii aj bezpečnosti. Kedy predpokladá rozšírenie tejto technológie, neprezradil. Zdá sa však, že k nasadeniu do reálnej premávky bráni skôr legislatíva ako technické obmedzenia.