Bosch iDisc: Nové brzdy majú dvojnásobnú životnosť. A znižujú produkciu prachu

Za pevnými časticami v ovzduší produkovanými dopravou nestoja len emisie unikajúce z výfukov áut. Veľká časť pripadá na brzdy. Nemecký Bosch má riešenie. Nové kotúče iDisc ich dokážu zredukovať o 90 %!

23.11.2017 12:00
debata
Nové kotúče iDisc využívajú ochrannú vrstvu z... Foto: Bosch
Bosch - iDisc brzda Nové kotúče iDisc využívajú ochrannú vrstvu z volfrámu. Tá zdvojnásobuje ich životnosť, zvyšuje výkon a až o 90 % znižuje produkciu pevných častíc.

Asi to netušíte, ale opotrebenie pneumatík a bŕzd má v doprave na svedomí až 32-percentný podiel na produkcii pevných častíc, ktoré sa dostavajú do vzdušia. Kým však spaľovacie motory bojujú s časticami pomocou filtrov, a to už aj tie benzínové, o prach z bŕzd sa v podstate nik nestará. A pritom stojí až za deväťdesiatimi percentami železitého plynu, ktorý dnes dýchame.

Nemecký dodávateľ Bosch preto prichádza s novým typom brzdových kotúčov iDisc, ktoré si vedia s týmto problémom poradiť. Ich tajomstvom je tenká vrstva volfrámu, nanesená na miesta, kde dosadajú brzdové platničky na kotúče. Tým sa redukuje ich oter a znižuje produkcia pevných častíc. Pochopiteľne, výsledkom je aj vyššia životnosť. Bosch tvrdí, že takéto kotúče vydržia slúžiť dvakrát dlhšie.

Okrem dlhšej životnosti a prínosu pre ekológiu... Foto: Bosch
Bosch - iDisc brzda Okrem dlhšej životnosti a prínosu pre ekológiu brzdia nové kotúče takmer tak dobre ako najdrahšie karbónové brzdy.

Navyše nemajú problém s koróziou ani nerovnomerným opotrebením. A pritom sa ich účinok približuje účinku najmodernejších karbónových bŕzd. Vyššia tepelná odolnosť zároveň znamená, že brzdy neslabnú ani po viacnásobnom prudkom brzdení. Znie to priam ideálne, ale jeden problém tu predsa len je. A tým je trojnásobná cena v porovnaní s bežnými kotúčmi. Na druhej strane sú však až trikrát lacnejšie ako karbónové kotúče.

Očakáva sa teda, že ich budú využívať najmä drahšie autá. Napokon, jeden príklad tu už je. Nové disky s ochrannou volfrámovou vrstvou totiž predstavilo vo svetovej premiére nové Porsche Cayenne. A s najväčšou pravdepodobnosťou ide práve o spoluprácu s Boschom, presnejšie jeho divíziou Buderus Guss.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bosch #brzdy #Buderus Guss
Články podľa značiek