Asi to netušíte, ale opotrebenie pneumatík a bŕzd má v doprave na svedomí až 32-percentný podiel na produkcii pevných častíc, ktoré sa dostavajú do vzdušia. Kým však spaľovacie motory bojujú s časticami pomocou filtrov, a to už aj tie benzínové, o prach z bŕzd sa v podstate nik nestará. A pritom stojí až za deväťdesiatimi percentami železitého plynu, ktorý dnes dýchame.
Nemecký dodávateľ Bosch preto prichádza s novým typom brzdových kotúčov iDisc, ktoré si vedia s týmto problémom poradiť. Ich tajomstvom je tenká vrstva volfrámu, nanesená na miesta, kde dosadajú brzdové platničky na kotúče. Tým sa redukuje ich oter a znižuje produkcia pevných častíc. Pochopiteľne, výsledkom je aj vyššia životnosť. Bosch tvrdí, že takéto kotúče vydržia slúžiť dvakrát dlhšie.
Navyše nemajú problém s koróziou ani nerovnomerným opotrebením. A pritom sa ich účinok približuje účinku najmodernejších karbónových bŕzd. Vyššia tepelná odolnosť zároveň znamená, že brzdy neslabnú ani po viacnásobnom prudkom brzdení. Znie to priam ideálne, ale jeden problém tu predsa len je. A tým je trojnásobná cena v porovnaní s bežnými kotúčmi. Na druhej strane sú však až trikrát lacnejšie ako karbónové kotúče.
Očakáva sa teda, že ich budú využívať najmä drahšie autá. Napokon, jeden príklad tu už je. Nové disky s ochrannou volfrámovou vrstvou totiž predstavilo vo svetovej premiére nové Porsche Cayenne. A s najväčšou pravdepodobnosťou ide práve o spoluprácu s Boschom, presnejšie jeho divíziou Buderus Guss.