Kúpa auta bola ešte donedávna udalosť. Zákazník si vyberal vozidlo podľa vkusu, parametrov či ceny a potom absolvoval návštevu predajcu. Všetko malo svoje pravidlá. Lenže svet sa mení. Z auta ako znaku spoločenského statusu sa stáva bežný spotrebný tovar. A tak sa mení aj spôsob predaja. Teslu či Volvo si už dnes objednáte cez internet. Aj ďalšie automobilky uvažujú o tom, ako zrušiť jednotlivé články stojace medzi výrobcom a zákazníkom. Vznikajú napríklad virtuálne showroomy. A v Číne idú ešte ďalej.
Internetový gigant Alibaba, ktorý je od roku 2016 najväčším internetovým predajcom planéty, rozbieha projekt predaja vozidiel cez automaty. Tie sa príliš nelíšia od tých, z ktorých vám za pár drobných vypadne nejaký nápoj alebo čosi pod zub. Teraz však hovoríme o autách. Alibaba pritom nehovorí o budúcnosti. Prvé automaty by mali byť v prevádzke už budúci rok v mestách Nanjing a Šanghaj. Podmienkou je, aby kredit zákazníka v systéme Zhinma presiahol 700 bodov a bol akreditovaný ako verný zákazník.
Potom už nič nebráni tomu aby si vybral svoj vysnívané vozidlo z ponuky. Spočiatku sa obmedzí na modely Audi, BMW, Maserati, Mercedes-Benz, Ford a Volvo. Zákazník má možnosť zvoliť trojdňovú skúšobnú zápožičku alebo si vozidlo rovno kúpiť. Proces je extrémne jednoduchý. Klient si urobí selfie s vozidlom, o ktoré má záujem, a fotografiu pošle spolu s vyplneným formulárom cez mobilnú aplikáciu Taobao do centrály. Fotografia je nutná kvôli identifikácii tváre v ďalšom procese nákupu.
Ak klient splní všetky podmienky, automat mu vozidlo vydá. Vyfotografovať sa môže dokonca s akýmkoľvek autom na ulici. Systém potom zistí, či je v systéme k dispozícii. Ak áno, zarezervuje ho. Skúšobné jazdy majú isté obmedzenia. Konkrétne vozidlo si môžete vyskúšať len raz a za dva mesiace maximálne päťkrát. V budúcnosti má vyrásť celá sieť automatov, v ktorej pribudnú ďalšie automobilové značky. Podľa spoločnosti Alibaba tento spôsob predaja odstráni viacero nepríjemných bariér, ktorým sú zákazníci vystavení u predajcov.
Pravda však je, že Alibaba nie je prvou spoločnosťou s automatmi na autá. Podobný projekt už spustila spoločnosť Autobahn Motors v Singapure či americká spoločnosť Carvana, ktorá v marci otvorila osemposchodový automat v texaskom San Antoniu. Vzhľadom na vplyv a veľkosť spoločnosti Alibaba však niet pochýb, že bude zakrátko najväčším predajcom áut formou automatov.